Hur jävla svårt kan det va?

• Thread starter Thread starter Tommy.exe
  • Start date Start date

Tommy.exe

Guest
Idag hade jag inget att göra... Att inte ha något att göra är farligt, för man hittar på onödiga saker.

Idag blev det att jag skulle byta vindruta på en stöldskadad gammal saab 9000 som jag har haft ute på annons utan någon vidare framgång.

Jo såhär blev det då, att jag hittade en passande donatorbil på skroten. Utrustad med en bromswire från nån cykel och en mattkniv så gick jag lös på fanskapet. Nu har jag ju aldrig demonterat en ruta innan... men hur jävla svårt kan det vara?

Jo, det var fan pest och pina... efter ca 2h har jag fått lös överkanten, sidorna och lite på varje sida in mot defrostern när skiten spricker.
Självklart blev jag heligt förbannad å passade på att bjuda vraket på några nya bucklor.

Imorrn ska jag försöka igen, på en annan donatorbil.. nån som vet vart man kan få tag i nåt bättre än en bromswire att "såga" med?

Tips i största allmänhet är uppskattat. För nu har jag blåsor i händerna och träningsvärk i armarna. :mad:

Där stod inte mycke vettigt :7peta

Törs man verkligen värma på rutan när det är kallt ute?
Och sen har jag ingen varmluftspistol... och sen vet ja inte om ja har tillgång till el där ute ens.

Läste ju inte hela tråden...

Värm ffs inte innan någon expert har uttalat sig.

åk till nån glasmästare och kolla om du får köpa vajern dom använder, det är som en tandad stålvajer..

åk till nån glasmästare och kolla om du får köpa vajern dom använder, det är som en tandad stålvajer..

Ja det var ju ett bra tips iofs. Men det måste ju finnas nåt som funkar ok för oss amatörer tycker man.

(tror deras pryttlar kostar många pengar)

Mäh.... vaffan, ja det finns väl nåt billigt skit på biltema kanske.

Last edited:
Ja det var ju ett bra tips iofs. Men det måste ju finnas nåt som funkar ok för oss amatörer tycker man.

Mäh.... vaffan, ja det finns väl nåt billigt skit på biltema kanske.

Om du värmer passa dig för ångorna, dom där gamla limerna är inte att leka med :näsblod

Om du värmer passa dig för ångorna, dom där gamla limerna är inte att leka med :näsblod

Ja det har jag åxå hört.. att man kan utveckla alllergi mot plast om man utsätts för det(???).

Kul att va allergisk mot plast... bara att bygga en hydda av pinnar å löv mitt ute i skogen.

gå till närmaste bilverkstad/karosseriverkstad eller glasmästare där dom brukar bytta rutor å fråga om en bit av den där fina vajern man använder borde inte kosta många kronor, eller varför inte bullpåsen ta sedan med dig en mattkniv med långt blad, brukar vara en hel del lättare om man är två när man använder vajern. dock harjag ingen erfarenhet av att få ut rutor hella eftersom jag bara bytter dom å då spelar de ingen roll hur den gammla ser ut när den kommer ut

annars kostar en ny ruta kanske inte jättemycket,,

gå till närmaste bilverkstad/karosseriverkstad eller glasmästare där dom brukar bytta rutor å fråga om en bit av den där fina vajern man använder borde inte kosta många kronor, eller varför inte bullpåsen ta sedan med dig en mattkniv med långt blad, brukar vara en hel del lättare om man är två när man använder vajern. dock harjag ingen erfarenhet av att få ut rutor hella eftersom jag bara bytter dom å då spelar de ingen roll hur den gammla ser ut när den kommer ut

annars kostar en ny ruta kanske inte jättemycket,,

Jag har egentligen inget intresse av bilfan. Jag blev bara rastlös....

Bilen i fråga har jag ute på annons för 3000 pix. Så jag vill inte kosta på den en ny ruta. På skroten fick jag ge 200 för rutan, om jag får ut den hel. Att förstöra en ruta kostade 100 spänn. Vilket var schysst av dom.
Men jag gissar att en ny går på 1500-2000 minst?

Fruntimmret bakade ju iofs en massa bullar häromdagen. Så jag kanske provar det tricket imorrn :) Man kan ju inte få mer än en snyting liksom....

Saab 9000 rutorna är väldigt tunna, mycket tunnare än andra bilar som gjordes på "den tiden".

Har försökt på ett flertal Saab 9000 rutor och det har alltid slutat med att den spricker i nederkant. Har använd allt från pianotråd till mattkniv.

Efter en fylleinsident så behövde jag byta framruta på den senaste Saaben jag ägde. Då testade vi med varmluftspistol för att få ut den gamla. Gick jävligt smidigt, men eftersom den gamla redan var sprucken satt jag och tryckte på rutan med fötterna medans en kompis värmde med varmluftspistol. Gick riktigt fort och smidigt. Dock hittade jag en helt ny oanvänd ruta på blocket så behövde aldrig plocka ut en hel ruta.

Men mitt råd är att använda pianotråd och varmluftspistol, ta god tid på dig så kommer det nog gå ska du se.

Saab 9000 rutorna är väldigt tunna, mycket tunnare än andra bilar som gjordes på "den tiden".

Har försökt på ett flertal Saab 9000 rutor och det har alltid slutat med att den spricker i nederkant. Har använd allt från pianotråd till mattkniv.

Efter en fylleinsident så behövde jag byta framruta på den senaste Saaben jag ägde. Då testade vi med varmluftspistol för att få ut den gamla. Gick jävligt smidigt, men eftersom den gamla redan var sprucken satt jag och tryckte på rutan med fötterna medans en kompis värmde med varmluftspistol. Gick riktigt fort och smidigt. Dock hittade jag en helt ny oanvänd ruta på blocket så behövde aldrig plocka ut en hel ruta.

Men mitt råd är att använda pianotråd och varmluftspistol, ta god tid på dig så kommer det nog gå ska du se.
Är de limmade då?
En del vindrutor från sent åttiotal/tidigt nittiotal klämdes bara fast.
Kännetecknas av att det rostar runt rutan pga. att det inte är tätt.
Annars:
http://www.garderoben.se/produkt.php?id=385

Du ska ha rätt verktyg, ska visst gå bra med nåntyp av gitarrsträng, dom är räfflade också (ingen aning, har aldrig hållt i en gitarr, inte nykter iaf!)

Känner du ingen glasmästare får du kolla i musikaffären. Det är den som avgör alltihop!

att värma är säkert bra, men rutlim är inte att leka med. Asiocyanater (stavning) är grymt onyttigt.
Lägg en vire runt rutan, dra in båda ändarna genom ett hål i limmet som du gör med en syl innefrån, och sen med hjälp brutalt våld drar du tills hela vajern är inne i bilen ;)
Würth säljer sånna rutskärarkit, de fästes med sugproppar på insidan av rutan, sen vevar man med ett spel in ena änden.

Isocyanater (stavning) är grymt onyttigt.
Lägg en vire runt rutan, dra in båda ändarna genom ett hål i limmet som du gör med en syl innefrån, och sen med hjälp brutalt våld drar du tills hela vajern är inne i bilen ;)
Würth säljer sånna rutskärarkit, de fästes med sugproppar på insidan av rutan, sen vevar man med ett spel in ena änden.

Isocyanater finns i väldigt mycket bilrelaterade produkter, vanligt plastic padding spackel exempelvis (även i biltemas produkter) och gammal härdad billack. Starkt cancerframkallande ämne som är väldigt flyktigt, de dyker fram vid uppvärmning, det räcker med att slipa för hand för att isocyanaterna ska fällas fram.

Würts prylar skulle jag knappast kalla för prisvärda, såvida man inte har bra rabatter från dem. Det finns andra ställen som har liknande kit till billigare pris, sök runt lite på företag som säljer mot bilverkstäder och liknande.

Du ska ha rätt verktyg, ska visst gå bra med nåntyp av gitarrsträng, dom är räfflade också (ingen aning, har aldrig hållt i en gitarr, inte nykter iaf!)

Känner du ingen glasmästare får du kolla i musikaffären. Det är den som avgör alltihop!

Gitarrsträngar är alldeles för klena och kommer brista efter ett tag. Dessutom reagerar de inte så bra på värme (vid sågning av limmet utvecklas värme så det börjar ryka om limmet).

TS: Här finns billiga rutor annars:
http://www.blocket.se/vi/7762509.htm?ca=6_s

Ta en polare, ett par 1/2" förlängare, en ganska tunn vajer och något sylliknande att trycka igenom limfogen med. Skydda instrumentbrädan med en plåtbit eller liknande och såga för glatta livet, lägg för bövelen bara inget tryck på rutan eller så utan endast på limfogen (ett tips kan vara att när du sågat klart i överkant av rutan så tejpa fast den mot taket så den inte börjar vrida sig mot slutet, då den lätt kan spricka).

Last edited:
:fattartil

Inköpslista 2 st lödkolvar lite ståltråd och en kompis om du inte redan har en.

Tillvägagångssätt: Trä igenom ståltråden linda upp ett gäng varv tråd runt lödkolven på vardera sida av rutan. Sen smälter ni er runt rutan sakta men säkert.

Det kan funka :va

Får kolla upp det där med musikaffären. Om nu pianotråd är riktig pianotråd dvs. Så att inte pianotråden det refereras till, är något som bara kallas pianotråd...

Nu blev det rörigt.

:fattartil

Inköpslista 2 st lödkolvar lite ståltråd och en kompis om du inte redan har en.

Tillvägagångssätt: Trä igenom ståltråden linda upp ett gäng varv tråd runt lödkolven på vardera sida av rutan. Sen smälter ni er runt rutan sakta men säkert.

Det kan funka :va

Hmm... jo men, borde det inte smälta ihop direkt igen?

Plus att jag inte har nån kompis i skåneland :gnissla

Har du provat borra?

:hihi

:hihi

(ett tips kan vara att när du sågat klart i överkant av rutan så tejpa fast den mot taket så den inte börjar vrida sig mot slutet, då den lätt kan spricka).

Det ska jag göra, den rörde sig ju faktiskt en hel del där på slutet, innan den sprack.

1599:- är inte billigt när man har bil för 3000 ;)

Här är skönheten: http://www.blocket.se/vi/19900756.htm?ca=23_3_s

Last edited:
Tjenare. Man använder en speciell sorts tråd. ingen wire. vet inte vart man kan köpa sån tråd förståss. Har själv "sågat" ut ett antal rutor. Och det krävs 2 pers till det. Fråga nån glasmästare om tråd, som någon nämde. Kan vara spänningar i rutan, så att värma kan vara känsligt. Lycka till.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år