hur installera om xp???

turbonegro

Turbojugend
Gick med
7 May 2003
Hoj
hojlös
tjena

jag hade tänkt installera om xp och har fixat och donat lite med mappar och sånt så jag inte ska bli av med nåt viktigt.. nu till problemet.

jag stoppar i xp-skivan och kan där välja att installera xp, när jag väljer det så kommer det upp en ruta som säger att den version jag vill installera är äldre än den jag har på datorn nu.. kan bara välja avbryt här.. jag har provat att göra detta en gång för ett tag sen och det som hände då var att windows ville installera ytterligare en kopia av xp på min dator, jag valde att avbryta den operationen vilket resulterade i att jag har 1 1/2 xp-version på min dator nu..

jkag vill ha bort allt detta och börja om från noll.. kan inte fatta hur man raderar hela c: heller.. finns det nåt sätt?

men som sagt.. min stora fråga är hur ska jag lyckas installera xp??

varsågoda att skratta åt min enfald när det kommer till datorer :argpådato

turbonegro skrev:
tjena

jag hade tänkt installera om xp och har fixat och donat lite med mappar och sånt så jag inte ska bli av med nåt viktigt.. nu till problemet.

jag stoppar i xp-skivan och kan där välja att installera xp, när jag väljer det så kommer det upp en ruta som säger att den version jag vill installera är äldre än den jag har på datorn nu.. kan bara välja avbryt här.. jag har provat att göra detta en gång för ett tag sen och det som hände då var att windows ville installera ytterligare en kopia av xp på min dator, jag valde att avbryta den operationen vilket resulterade i att jag har 1 1/2 xp-version på min dator nu..

jkag vill ha bort allt detta och börja om från noll.. kan inte fatta hur man raderar hela c: heller.. finns det nåt sätt?

men som sagt.. min stora fråga är hur ska jag lyckas installera xp??

varsågoda att skratta åt min enfald när det kommer till datorer :argpådato
formatera om c så kan du intstallera det OS som du vill ha där sen.

Här kommer ett pedagogiskt svar:

Recovery

TA BORT KRINGUTRUSTNING !!!
Skiva i dvd...

* Sätt i skivan (Produkt Recovery eller om den heter något annat)

* Starta om datorn.

* Medans datorn startar upp så får du en text "Tryck på valfri tangent om
du vill starta med skivan"

* Tryck snabbt på någon tangent.

* Skivan kommer att läsa in en massa grejjer som behövs för installation.
(2-3min)

* Du får 3st alternativ. 1. Installera 2. Reparera 3. Avsluta

* Välj 1 genom att trycka på Enter.

* Acceptera licens avtalet genom att trycka på F8

* Tryck på ESC för att inte reparera.

* Markera C: (Partition 1)

* Tryck på D för att ta bort och Enter. (Bekfräfta detta med L)

* Nu har du bara Oparitionerat utrymme kvar.

* Har du det trycker du på Enter för att fortsätta.

* Välj "Formatera med filsystemet NTFS" alltså inte snabb. (brukar vara
förvalt)

-------------------------------------------------------------------------

* Vänta medans den formaterar. Efter formateringen är klar så kommer
datorn att starta om. Då ska du inte trycka på valfri tangent. Utan låt den
tugga på bara.

* Installationsprogramet för Windows XP kommer att börja installera XP.

* Följ anvisningarna tills allt är klart.

* När allt är klart och du är på skrivbordet igen, sätt i drivrutinsskivan och kör den.

Edit: Hoppas det duger :tummenupp

turbonegro skrev:
tjena

om du formaterar och omistallerar så försvinner allt på c .... om du nu har sparat sakerna på c. Bränn ut det först annars

fick inte upp nåt alternativ om att starta med skivan.. tryckte på valfri tangent så mycket jag kunde men den startade bara som vanligt ändå..

nu är det så att jag har en piratkopia på xp... ( snälla skäll inte för mycket på mig) kan det göra någon skillnad?
dinns det något annat sätt att formatera c:??

Mr K: jag har lagt det på d: så det ska klara sig...

turbonegro skrev:
fick inte upp nåt alternativ om att starta med skivan.. tryckte på valfri tangent så mycket jag kunde men den startade bara som vanligt ändå..

nu är det så att jag har en piratkopia på xp... ( snälla skäll inte för mycket på mig) kan det göra någon skillnad?
dinns det något annat sätt att formatera c:??

Mr K: jag har lagt det på d: så det ska klara sig...
ändra boot inställningarna så han botar på skivan innan han bootar från hårddisken... annars bootar han itne från skivan.. utan från hårddisken... jag är trött jag vet..

turbonegro skrev:
var ändrar jag bootinställningarna?

tacksam för alla svar.. kommer närmre och närmre en lösning..
biosen.. typ tryck delete när datorn precis startat..

Annars brukar man även kunna pumpa på F12 under bootningen så brukar man få fram ett val om vartifrån man vill boota.

vanligaste alternativen för att komma åt bios tryck F2/DEL. eller F12 för att komma direkt till boot-order. när du väl är inne i bioset så bör du se vad du ska göra

tack för hjälpen.. har installerat om nu så nu håller jag på med uppdateringar.. tyvärr var min kopia så gammal så det är lite strul med windows update men ska försöka lösa det.. återkommer kanske senare med mer problem :)

än en gång.. tack för hjälpen

turbonegro skrev:
tack för hjälpen.. har installerat om nu så nu håller jag på med uppdateringar.. tyvärr var min kopia så gammal så det är lite strul med windows update men ska försöka lösa det.. återkommer kanske senare med mer problem :)

än en gång.. tack för hjälpen
kontrollera senare så att inget skit har tagit sig in innan du har hunnit installera säkerhets uppdateringarna.

äntligen är jag igång... detta har varit en rejäl soppa..

när jag väl lyckats installera xp igen så visade det sig att min version var så gammal att det inte gick att uppdatera den på normalt vis..
jag tänkte att på nåt vis ska man väl kunna lura datorn och lyckades på nån vänster få ner ett servicepack 2 som var till för avancerade användare( det är inte jag som menas då har jag kommit fram till) när jag väl installarat den så fungerade internet i 10 minuter sen släckte det ner sig själv.. startade jag om datorn så funkade internet i 10 nya minuter och på detta vis fick jag ner 38 uppdateringar som windows ansåg nödvändiga..
efter installation av uppdateringarna så fungerade inte datorn ändå som jag tyckte att den skulle, dvs den fortsatte att stänga av internet efter 10 minuter..
jag gav upp och ringde en vänn som fick styra upp en kopia från förra året så nu äntligen fungerar allt som det ska. har installerat brandvägg innan jag kopplade in nätverkskabeln så förhoppningsvis så har inga virus hunnit hälsa på än, har även laddat ner virusprogram nu (anti-vir) så nu är jag tillbaka i matchen..

tack för hjälpen ni som skrivit här..

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...