Hur installera egen olje varnings "lampa" r1 99??

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Hoj
Såld
Tjenixen skulle behöva lite tips på hur jag skall lyckas koppla in en egen Olje lampa.
Sitter o studerar kopplings schemat men kommer inte riktigt underfund med hur jag skall fixa det på bästa sätt.

Så jag undrar om det är ngn här som vet lr har koll på det?

// Joakim

Det finns en tåt bland dom kablarna som mynnar upp i hastighetsmätaren som du kan parallellkoppla. Har inte schemat framför mig men det borde inte vara svårt att hitta.

Det finns en tåt bland dom kablarna som mynnar upp i hastighetsmätaren som du kan parallellkoppla. Har inte schemat framför mig men det borde inte vara svårt att hitta.

Sitter här o kikar i schemat och jag misstänker att det är dom 2 som kommer från Reläet men skall jag koppla ihopp dom och sen till en lampa + jord?
Orginal Mätarn sitter inte kvar kanske jag skall tillägga.

//Joakim

Bifogat

• oljeel.jpg
    oljeel.jpg
    45.2 KB · Visningar: 49
Last edited:
3000783 Sitter här o kikar i schemat och jag misstänker att det är dom 2 som kommer från Reläet men skall jag koppla ihopp dom och sen till en lampa + jord?

//Joakim
Nja en kabel ska det vara, denna kopplar du till oljelampan och sen jordar du andra sidan(på lampan).

Nja en kabel ska det vara, denna kopplar du till oljelampan och sen jordar du andra sidan(på lampan).

oki Men vilken är det då var ett tag sedan jag höll på med alla dessa tecken i el scheman =/

Måste vara R/L alltså för det är ju en brytare?
(BR känns som det borde vara ström försörjningen till Olje reläet o switchen.)

Last edited:
R1:an har inte tryck bara nivå om jag inte minns helt fel.

Om du tar kabeln innan den går in i mätaren(kablarna finns väl kvar?!) så ska det bara vara en kabel iaf. Jag är inte riktigt säker på vad dom där prylarna på elschemat gör, jag har också glömt av symbolerna :)

R1:an har inte tryck bara nivå om jag inte minns helt fel.

Om du tar kabeln innan den går in i mätaren(kablarna finns väl kvar?!) så ska det bara vara en kabel iaf. Jag är inte riktigt säker på vad dom där prylarna på elschemat gör, jag har också glömt av symbolerna :)

Jo orginal kabeln är ju kvar såklart =P

Denna skulle jag gå på.

hmmm... oki jag har för mig att det är den svart röda vi testat på men inte fått ngt resultat. men jag kom på en grej det där med att lampan tänds när man vrider på tändningen borde väll inte funka då när man kopplar in den där va? (för det är väll bara en "lamp test" som sitter i själva mätaren?)

Så vi kanske gjorde rätt från början :huvet :huvet ...

Last edited:
Sitter här o kikar i schemat och jag misstänker att det är dom 2 som kommer från Reläet men skall jag koppla ihopp dom och sen till en lampa + jord?

//Joakim
Som schemat visar så är själva givaren jordande, alltså ligger det spänning på den bruna kabeln på andra sidan reläspolen.

Du bör behålla relät, alltså är det kablarna B och R/L som är intressanta.
R/L går fram till instrumenteringen men B går ingenstans, då är frågan om den är jordad?
Ta inte för givet att B(=svart) är det samma som jord för så funkar inte japaner.

Är B jordad då kopplar du lampa mot R/L och sedan + på andra sidan lampan.
Tändning på:
Är det + på B så kopplar du lampan mot R/L och jordar andra sidan lampan.

Obs, du får ingen lamptest när du slår på tändningen eftersom det sköts internt i originalinstrumenteringen.

Last edited:
Som schemat visar så är själva givaren jordande, alltså ligger det spänning på den bruna kabeln på andra sidan reläspolen.

Du bör behålla relät, alltså är det kablarna B och R/L som är intressanta.
R/L går fram till instrumenteringen men B går ingenstans, då är frågan om den är jordad?
Ta inte för givet att B(=svart) är det samma som jord för så funkar inte japaner.

Är B jordad då kopplar du lampa mot R/L och sedan + på andra sidan lampan.
Tändning på:
Är det + på B så kopplar du lampan mot R/L och jordar andra sidan lampan.

Obs, du får ingen lamptest när du slår på tändningen eftersom det sköts internt i originalinstrumenteringen.

Enligt schemat så skall svart vara jord.
Men jag har multimeter åxå så kommer mäta o kika lite me.

//Joakim

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...