Hur illa kan det va?

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 -01 banhoj
F-n va najz, trots blötgrus på vägarna. Tog premiär turen igår! Första turen på hojen oxå för den delen, för jag köpte den när det vita h-lvetet fortfarande täckte hela sverige (jag vet... provkör innan köp...)

Och då till problemet; som består i ett tickande ljud från framhjulet :gnissla "f-n ett lager" tänkte jag, men det slutade när jag bromsade och kom tillbaka när jag släppte upp? :confused: Ökar i frekvens när man gasar och minskar när man saktar in. Låter inget i garaget när det rullar fritt :va

Tacksam för svar :tummenupp

Viffer skrev:
2055316 F-n va najz, trots blötgrus på vägarna. Tog premiär turen igår! Första turen på hojen oxå för den delen, för jag köpte den när det vita h-lvetet fortfarande täckte hela sverige (jag vet... provkör innan köp...)

Och då till problemet; som består i ett tickande ljud från framhjulet :gnissla "f-n ett lager" tänkte jag, men det slutade när jag bromsade och kom tillbaka när jag släppte upp? :confused: Ökar i frekvens när man gasar och minskar när man saktar in. Låter inget i garaget när det rullar fritt :va

Tacksam för svar :tummenupp

Bromsskivorna spruckna eller skeva ??

Börja med att titta på skivorna. Ev. sprickor borde du se.
Kan ju oxå vara en ide att konstatera att/om det verkligen har m bromsen att göra.
Dvs. ska låta m padsen mot skivan, inte låta m padsen fria från skivan.

Är det flytande skivor så kanske själva flytande upphängningarna kan klicka. Antar dom går att byta om slitna.
/u

ulf_lundin skrev:
2057183 Börja med att titta på skivorna. Ev. sprickor borde du se.
Kan ju oxå vara en ide att konstatera att/om det verkligen har m bromsen att göra.
Dvs. ska låta m padsen mot skivan, inte låta m padsen fria från skivan.

Är det flytande skivor så kanske själva flytande upphängningarna kan klicka. Antar dom går att byta om slitna.
/u

För att se om skivorna är sprukna kan du knacka på dem med en t ex. nyckel och om de är bra så ska det vara en ren ton (hoppas du vet hur en ren ton låter)

ulf_lundin skrev:
2057183 Börja med att titta på skivorna. Ev. sprickor borde du se.

/u
Alltså, det borde väll ha med bromsarna å göra om det tystnar när jag bromsar? Jag vet inte.
Vad menar du med: "Dvs. ska låta m padsen mot skivan, inte låta m padsen fria från skivan."?

Hoztic skrev:
2057584 Det kan inte vara så att skärmen sitter löst, tar i eller är sprucken? :va
Nä, det slutar när jag bromsar. Och det låter mer metalliskt.

Viffer skrev:
2059849 Alltså, det borde väll ha med bromsarna å göra om det tystnar när jag bromsar? Jag vet inte.
Vad menar du med: "Dvs. ska låta m padsen mot skivan, inte låta m padsen fria från skivan."?

Nä, det slutar när jag bromsar. Och det låter mer metalliskt.
Det kan inte vara lagret iaf? Har du testat att belasta hjulet hårt i sidled tex när du snurrar det för hand?

de e nog broms klossarna,vill minnas att brollan min hade likadant problem.bytte belägg asså skiftade sida bara,kan faktiskt va så enkelt att du fått nån liten sten som röjer jä..l oxå :3freak

Tjena !

Låter lite som på min. Vet ej hur det ser ut på din hoj, men på min så är bromslangen fastsatt på baksidan av framskärmen. Detta fäste har lossnat och resultatet blir iallafall samma som på din. Skulle tro att när man bromsar så "spänns" slangen och fästet kan inte vibrera lika lätt längre.
Du kan ju alltid kolla.

/Disco

Prova att rulla hojen samtidigt som du "duttar" till snabbt på frambromsen upprepade gånger. Då kommer du nog att få fram ljudet, har liknande ljud ifrån min. Jag tror att det är bromsbeläggen som glappar lite mot skivan, kanske dags att byta belägg eller ta bort och rengöra oken..

Last edited:
Henken78 skrev:
2062803 Prova att rulla hojen samtidigt som du "duttar" till snabbt på frambromsen upprepade gånger. Då kommer du nog att få fram ljudet, har liknande ljud ifrån min. Jag tror att det är bromsskivorna som glappar lite mot skivan, kanske dags att byta belägg eller ta bort och rengöra oken..
Beläggen är fina, ser relativt nya ut.
Ska fixa ett sätt att hänga upp hojen på, så ska jag riva ner det å kolla allt, ska ändå byta packboxarna.
Jag återkommer med en rapport om hur det verkar.
Tack för alla tipps! Fortsätt om ni kommer på mer :tummenupp

Henken78 skrev:
2062803 Prova att rulla hojen samtidigt som du "duttar" till snabbt på frambromsen upprepade gånger. Då kommer du nog att få fram ljudet, har liknande ljud ifrån min. Jag tror att det är bromsskivorna som glappar lite mot skivan, kanske dags att byta belägg eller ta bort och rengöra oken..
Den får du nog förklara lite? :va :hihi

Besservisser...
Hoztic skrev:
2063655 Den får du nog förklara lite? :va :hihi

Jag är ingen expert på bromsar, men beläggen ska väl ligga emot skivan med ett lätt tryck när man inte bromsar? Det är där jag har ett lite glapp på något sätt, antingen är det fjädern som trycker in dom båda beläggen i oket eller så är det nåt annat skitfel. Beläggen verkar okej vad jag kan se, men jag får väl plocka ner det hela och syna det lite närmare.

Alltid lär man sig nåt...

Last edited:
hadde en offroad hoj där några ekrar satt något löst och tickade. äre ekerhjul eller?

sam

Henken78 skrev:
2065127 Besservisser...

Jag är ingen expert på bromsar, men beläggen ska väl ligga emot skivan med ett lätt tryck när man inte bromsar? Det är där jag har ett lite glapp på något sätt, antingen är det fjädern som trycker in dom båda beläggen i oket eller så är det nåt annat skitfel. Beläggen verkar okej vad jag kan se, men jag får väl plocka ner det hela och syna det lite närmare.

Alltid lär man sig nåt...

Hmmmpfff Var skulle "fjädern som trycker in beläggen i oket" ta spjärn?
När du släpper på hydraultrycket bakom bromskolven så går bromskolven bakåt lite grann med hjälp av tätningen som har legat i spänt läge när den är trycksatt. Är tätningen sliten så ligger belägget emot skivan med den kraft som behövs för att skjuta bromskolven bakåt, friktionskraften. Dvs, den ligger an, men inte med någon speciell kraft.
Detta gäller när du står still.
Ingen skiva roterar helt perfekt utan de slår alltid lite, om inte annars så när de blir varma. Detta vobbel skjuter bort beläggen och hjulet rullar fritt.

elwe skrev:
2065739 Hmmmpfff Var skulle "fjädern som trycker in beläggen i oket" ta spjärn?

Bifogar en bild "fjädern" som jag menar är Pos 7. på ritningen.

Bifogat

• bromsok.jpg
    bromsok.jpg
    77.8 KB · Visningar: 69
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu