Hur illa är detta? (motorfråga)

FuzzFuzz

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2010
Hoj
suzuki sv650s -04 Vespa Sprint 150cc -73
Helt plötsligt när jag var ute körde igår så förlorade hojen i princip all kraft och ville inte starta igen efter jag stängde av den.
exempel hur den bettede sig(obs inte film på min hoj): http://www.youtube.com/watch?v=HIw-QPtvpr4&feature=related

körde ett litet tag i väldigt kraftigt regn så idag när jag kollade tändstiften så var det främre fyllt med vatten och såg allmänt skit ut precis som i videon över.
Glad som jag blev när jag antog att bara det var problem så jag åkte och köpte nya tändstift och monterade dem.
Hojen startade igen men dock så försvann min glädje när jag testade att gasa lite då det uppstår ett klunk efter en liten stund efter jag släppt gasen.

Så nu till frågan: hur illa är det? och hur dyrt låter klunket? :(

/
Daniel

Last edited:
Svårt att höra på film, men jag tycker inte din hoj låter onormalt. Be om möjligt ngn erfaren lyssna irl.

Ofta kommer en del oregelbundna "klunk"-ljud från primärtransmissionen/kopplingen när motorn är kall och därför går ojämnt på tomgång.

Tycker klunked låter tämnligen onormalt då det överröstar motorn(lyssna vid 14-16sek) men kanske bara jag som är paranoid :tummenupp

Är det det där ljudet som efter varje uppvarning låter "tock" 1 enda gång ngn sekund efter motorn stabiliserat sig på tomgång?

Det kan knappast komma från några delar i motorns drivända iaf. Om det är vacuumförgasare så kan det vara från när vacuumtrotteln landar på tomgångsstoppet.

Last edited:
Är det det där ljudet som efter varje uppvarning låter "tock" 1 enda gång ngn sekund efter motorn stabiliserat sig på tomgång?

Det kan nappast komma från några delar i motorns drivända iaf. Om det är vacuumförgasare så kan det vara från när vacuumtrotteln landar på tomgångsstoppet.

ja, precis det ljudet.

Det är insprutning

ja, precis det ljudet.

Det är insprutning
Om du bild-googlar på throttle body sv650 så ser man att spjällhusen verkar speciella, det verkar vara dubblerade spjäll, varav den ena styrs av gasrullen medan den andra verkar leva sitt eget liv.
http://www.cyclepedia.com/wp-content/uploads/2009/03/suzuki_sv650_throttle_body_removal.jpg

I den här filmen ser man de båda spjällen.
Jag tycker att ditt "tock"-ljud låter som just en trottel som slår igen, måhända kan det vara ett naturligt ljud från "extratrotteln" när den slår igen.

http://www.youtube.com/watch?v=x_ay_8DAX-c

Last edited:
Jag tycker det låter normalt..
Normalt tror jag inte, då det överröstar motorn rätt bra och det ljudet fanns inte i förrgår

Jag håller med djwyrgen.
Hoppas det bara är något sånt. Om ni har vägarna förbi Sura imorgon och har lust att lyssna mer era lite med erfarna öron är jag grovt tacksam :D

Har väl hoppat lite kamkedja där va?

Min gissning

Det hoppas vi inte :gnissla
men borde inte ljudet höras när man varvar lite då?

tack för alla svar än så länge :tummenupp

Har väl hoppat lite kamkedja där va?

Min gissning

Nu tänker du nog på filmen med den flamskjutande SV650:n som jag lade in, inte filmen på TS hoj?
Den fimen jag lade in i mitt förra inlägg tog jag bara på YT för att visa den icke gasrullestyrda trotteln.
Håller med om att den hojen nog har kamtimingfel.

Last edited:
Normalt tror jag inte, då det överröstar motorn rätt bra och det ljudet fanns inte i förrgår

Hoppas det bara är något sånt. Om ni har vägarna förbi Sura imorgon och har lust att lyssna mer era lite med erfarna öron är jag grovt tacksam :D

tack för alla svar än så länge :tummenupp

Iaktta länkaget till extraspjället jag tipsat dig om, slår extraspället igen synkront med "tock"-ljudet så har du ju identifierat källan. Eller så gör det inte det och då har du istället uteslutit den möjligheten.

Man måste jobba systematiskt när man felsöker. Om det nu är ngt fel i det här fallet.
Många nybörjare hör nya ljud från sin motor när de tex för första gången håller örat nära motorn och lyssnar utan att ha hjälmen på sig. De hör då ljud som de annars inte reflekterat över när de suttit på hojen iförd hjälm, proppar och utrustning. Steppandet från dina skor låter ju tex starkare i filmen än "tock"-ljudet du är orolig för.

Det är lite som nyblivna läkarstudenter, för varje ny åkomma klassen studerar så är ett stort antal elever plötsligt helt övertygade om att de är drabbade.

Last edited:
Iaktta länkaget till extraspjället jag tipsat dig om, slår extraspället igen synkront med "tock"-ljudet så har du ju identifierat källan. Eller så gör det inte det och då har du istället uteslutit den möjligheten.

Man måste jobba systematiskt när man felsöker. Om det nu är ngt fel i det här fallet.
Många nybörjare hör nya ljud från sin motor när de tex för första gången håller örat nära motorn och lyssnar utan att ha hjälmen på sig. De hör då ljud som de annars inte reflekterat över när de suttit på hojen iförd hjälm, proppar och utrustning.

Det är lite som läkarstudenter, för varje ny åkomma klassen studerar så är ett stort antal elever plötsligt helt övertygade om att de är drabbade.

ska spana in det där imorgon. och det var just med hjälm och när jag satt på hojen när jag upptäckte ljudet. Men självklart kan jag ha blivit lite paranoid av att putta hojen i 45minuter :dummer

Last edited by a moderator:
ska spana in det där imorgon. och det var just med hjälm och när jag satt på hojen när jag upptäckte ljudet. Men självklart kan jag ha blivit lite paranoid av att putta hojen i 45minuter :dummer

Ok. Om ljudet tillkommit så är det ju förstås fullt möjligt att det är ngt som är fel. I alla fulla fall måste man titta på det där irl för att komma vidare. Jag och de andra här kan nog bara bidra med mer eller mindre kvalificerade gissningar.
Det gäller iaf mina inlägg i tråden.

Ok. Om ljudet tillkommit så är det ju förstås fullt möjligt att det är ngt som är fel. I alla fulla fall måste man titta på det där irl för att komma vidare. Jag och de andra här kan nog bara bidra med mer eller mindre kvalificerade gissningar.
Det gäller iaf mina inlägg i tråden.

Alltid bra att ha lite olika mer eller mindre kvalificerade gissningar när man börjar felsöka.
Återkommer med rapport imorgon

kollade lite noggrannare vart ljudet kom ifrån. Är ganska säker på att det kommer från "pair valve" och den ska tydligen kunna börja ploppa och låta helt plötsligt.

men tack för hjälpen

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...