Hur illa är detta? (Bromsfråga)

• Thread starter Thread starter Vb
  • Start date Start date
[QUOTE

Nu tänkte jag i alla fall köra in mina nya bromsbelägg - någon som kan ge lite tips? Har läst att man ska göra allt från 10 till 150 successivt hårdare inbromsningar :va[/QUOTE]

Köra in bromsbelägg:va
Byt,ta ut bågen och kör på som vanligt,så kommer bromsarna funka fin fint.:)

Varför pilla på sånt som bromsar utan kunskap? speciellt frambromsen sätta ditt liv på spel för ynka 200kr vad det kostat att lämna in för att byta klossarna..

[QUOTE

Nu tänkte jag i alla fall köra in mina nya bromsbelägg - någon som kan ge lite tips? Har läst att man ska göra allt från 10 till 150 successivt hårdare inbromsningar :va

Köra in bromsbelägg:va
Byt,ta ut bågen och kör på som vanligt,så kommer bromsarna funka fin fint.:)[/QUOTE]

Klossarna skall köras in så att de får full kontakt mot skivan.
Gör man det ovarsamt så blir friktionsytan kass.

Varför pilla på sånt som bromsar utan kunskap? speciellt frambromsen sätta ditt liv på spel för ynka 200kr vad det kostat att lämna in för att byta klossarna..

Och hur tror du de flesta lär sig??? Såklart ska man prova på och göra fel ibland för att lära sig.

Och hur tror du de flesta lär sig??? Såklart ska man prova på och göra fel ibland för att lära sig.

Med en erfarens närvaro.. det är inget man leker med bromsar okej om man ska pilla med drivpaketet eller dylikt.
Hur tror du det slutar om man ligger på motorvägen och du tappar trycket i bromsarna fram och en idiot kör rakt ut framför dig? ska du bromsa med bak bromsen? lär ju hända mycket.

edit: sa det bara för att folk ska förstå, det kan sluta illa RIKTIGT illa.

Nu är det ju ingen raketforskning att byta bromsbelägg, men naturligtvis bör man ha viss koll på vad man sysslar med. Ett drivpaket kan bli lika farligt om man misslyckas med en nitning eller kedjelås, men ska man lära sig får man börja nånstans.

Nu är det ju ingen raketforskning att byta bromsbelägg, men naturligtvis bör man ha viss koll på vad man sysslar med. Ett drivpaket kan bli lika farligt om man misslyckas med en nitning eller kedjelås, men ska man lära sig får man börja nånstans.

Det kan man ju göra med ögonbindel om man kan det, men TS tog ju av bromsslangarna osv... och gjorde han det är jag tveksam ifall han kan lufta systemet

Med en erfarens närvaro.. det är inget man leker med bromsar okej om man ska pilla med drivpaketet eller dylikt.
Hur tror du det slutar om man ligger på motorvägen och du tappar trycket i bromsarna fram och en idiot kör rakt ut framför dig? ska du bromsa med bak bromsen? lär ju hända mycket.

edit: sa det bara för att folk ska förstå, det kan sluta illa RIKTIGT illa.

Man ska naturligtvis prova bromsarna ordentligt efter ihopmontering innan man ger sig ut på vägarna bland trafik. Att bromsarna helt plötsligt slutar fungera efter ett par timmars körning ser jag som osannorlikt.

Så, tog en tur nyss, för att testa att allt funkade och jorå, bromsarna funkar fint... dock efter 10km körning tänds oljelampan och jag inser att all olja flugit ut genom hålet för oljestickan. Så halva hojen är indränkt i olja (inte sexigt alls:gråta) och likaså mina splitternya bakdäck. Så nu till min nästa fråga: hur får jag bort oljan från bakdäcket? Gnuggade c:a 1 timme med avfettning, funkar sisådär och kommer inte åt oljan i mönsterdjupet... min pappa föreslog tändvätska?

Så, tog en tur nyss, för att testa att allt funkade och jorå, bromsarna funkar fint... dock efter 10km körning tänds oljelampan och jag inser att all olja flugit ut genom hålet för oljestickan. Så halva hojen är indränkt i olja (inte sexigt alls:gråta) och likaså mina splitternya bakdäck. Så nu till min nästa fråga: hur får jag bort oljan från bakdäcket? Gnuggade c:a 1 timme med avfettning, funkar sisådär och kommer inte åt oljan i mönsterdjupet... min pappa föreslog tändvätska?

Du trollar väl inte, va :va

Diskmedel och vatten fungerar.
Kallas för att "tvätta hojjen".

Ehh.. Ett par frågor:
Har du nyss köpt hojen eller har denna plötsliga olje-evakuering skett tidigare? Nu har jag aldrig studerat en R6:a ingående, men oljestickan brukar sitta skruvad med en oring som tätar. Satt den fastskruvad ordentligt?
Annars brukar det betyda att vevhusventilationen sitter igen.
Oljan på däcken löser du med vanlig avfettning och högtrycksspolning. Använd INTE tändvätska! Den består av nafta vilket är fett och också gör däcket halt.:död
Med din erfarenhet i mekande så råder jag dig att lämna hojen på verkstad för översyn den här ggn.

Glömmer man dra oljestickan så duschar det sidan när den gängat upp sig av
vibrationerna, been there done that, bara skruva ner stickan sen glömmer man det inte igen. :D

Tvätta hojen, lite avfettning på utsatta ställen så är det bara åka igen, det lilla i däckmönstret är inget att
bry sig om.

Jag torkade bara torrt när jag klantade mig, tvätt fick det bli senare när det fanns tid.

Lappkast, plötsligt är alla bromsfrågor lösta och fungerar fint, gott. Efter 10km säger oljelampan: tomt tråg/trycklöst
Märker du inte att oljan evakuarer? Trycket som borde varit i oljekanalerna finna tydligen i vevhuset och trycker ut oljan. Men du prioriterar inte felsökningen av oljeevakuerinen utan börjar tvätta bakdäck.........
Vad är behandlingsplanen? Rena däck ny olja, play it again Sam.
I det här läget är det bara back to schretsh som gäller. Verktygslära, skruvförbandslära och konstruktivfelsökning
ang oljeevakulationen. Kan det var a så här eller är det ett rent SPAM, släck ner.

Ja hände som Henrik beskriver, skönt att veta att det inte är så farligt, ska nämligen köra bana imorn :)

Ja hände som Henrik beskriver, skönt att veta att det inte är så farligt, ska nämligen köra bana imorn :)

Jag har alltid en flaska bromsrengörning i garaget.
Funkar toppen att rengöra däck från olja och alla andra ställen man inte kommer åt på.
Bara att spruta på i överflöd och torka.

Jag har alltid en flaska bromsrengörning i garaget.
Funkar toppen att rengöra däck från olja och alla andra ställen man inte kommer åt på.
Bara att spruta på i överflöd och torka.

många som skal iväg o köra bana imorn nån som vet vart det e ? funderar på åka dit o va åskådare om det inte är allt för långt..

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman