Hur i helvete??

Olander

Olander
Gick med
12 Jan 2005
Hoj
CRF 450 X / R1
Jag har 2 Gsx-r 600, en 98 och en 99.

98an kostar 7550:- Helår/halvförsäkring
99an kostar 10 448:- Helår/halvförsäkring

Hur i helvete?? kan det skilja 2898:- kr.
På två hojar som e så identiska att man inte känner skillnad på vilken man sitter/kör på.

Det skiljer 1 år och färgen på dom..
Och om du undrar varför jag har två, tjejen övniningskör på den ena.

Be dom att få samma premie då, fast då får du väl den större på båda.

Det är rena lotteriet att ringa och be om en premie.

Enligt MCPoolens data så uppges en högre effekt på 99:an. Kan det va nå sånt som gör att det skiljer? Kolla med försäkringsbolaget vad som skiljer i deras papper.

-98 Effekt: 98 Hk/11800 rpm
-99 Effekt: 110 Hk/11800 rpm, (Strypt 98/11800)

SuperSport skrev:
Enligt MCPoolens data så uppges en högre effekt på 99:an. Kan det va nå sånt som gör att det skiljer? Kolla med försäkringsbolaget vad som skiljer i deras papper.

-98 Effekt: 98 Hk/11800 rpm
-99 Effekt: 110 Hk/11800 rpm, (Strypt 98/11800)

Enligt försäringsbolaget är det 81 kw i båda.
Jag står som ägare på båda då jag är 27 och hon 22.

hojbrud skrev:
Står inte tjejen på den ena då?
då blir det billigare..

Jag är 5 år äldre än henne, har hus, bil och andra försäkringar i samma bolag.
Hon har inga försäkringar alls.
Dessutom har jag haft mc körkort i 11år och hon övningskör.

Håller med Swedie... Rena lotteriet.
Ena stunden gnäller dom på effekten, sen är det årsmodellen som gör det dyrt och till sist åldern samt hur länge du haft körkort. Oavsett hur man labbar eller slänger runt dessa siffror så hittar dom något att gnälla över.

Olander skrev:

På två hojar som e så identiska att man inte känner skillnad på vilken man sitter/kör på.

Och om du undrar varför jag har två, tjejen övningskör på den ena.

De går väl bl a på olycksstatistik även om det är ett jädra lotteri. :huvet Fattar inte hur det är möjligt att t ex en sv 650, i och för sig 05:a, kan kosta 3000 mer att försäkra(om sv:n skulle stå på min sambo) än en gsxr 1000 -01:a som har 88 hk mer.

Olander skrev:

Kolla upp det där ordentligt om det ändå inte blir billigare att ställa den på :tuttar

Min sambo har också samlat alla försäkringar i ett och samma bolag. Men när vi köpte hoj till mig, jag övningskör också, och kollade över priser så skulle det kosta 11000 om hojen skulle stå på honom, och då har han ändå haft körkort i 15! år, och 4500 för mig på en s.k tjejförsäkring!!!

(Har villkor där sambo/makar får köra familjens hojar men killen får naturligtis inte köra hojen om den är tjejförsäkrad på mig)

Last edited:
Olander skrev:

jupp.. men jag vet många som inte ens har körkort som har mc-försäkring på sig och det blir billigare..
det kan ju löna sig att höra.. men det e ju olika från fb. till fb..

Maskinernas marknadsvärde ingår också i underlaget.
Om den nyare skulle försvinna eller bli skrotad kostar det bolaget mer att ersätta den, även om det kan tyckas som en liten skillnad.

Jag får varje år sänkt premie baserat att min maskin blir mindre värd att ersätta, det borde vara liknande för de flesta.

Mina förutsättningar: Bilsport&MC, är 45 år, haft A-kort sedan -77, bor i småstad (Landskrona blir väl snart betraktad som högriskområde) i egen kåk med eget garage.
Betalar 3700 för helförsäkring, helår.

Har att göra med att den ena är nyare.. Även om det är en exakt likadan hoj så är den nyare värd mer därav dyrare försäkring.. Fick samma uppgift när jag kollade försäkring på min R1:a.. Kollade reg nummer på en -03:a och sen på en -02:a. Va en del i skillnad....'

/JN

Det blir till att köra trafik försäkrat tror jag.
Gav ju trots allt bara 18k resp 16k för dem, med en jävla massa delar.

JN skrev:
Har att göra med att den ena är nyare.. Även om det är en exakt likadan hoj så är den nyare värd mer därav dyrare försäkring.. Fick samma uppgift när jag kollade försäkring på min R1:a.. Kollade reg nummer på en -03:a och sen på en -02:a. Va en del i skillnad....'

/JN

Hehe, det vete fan... En -05 CBR 600 RR är 8 000 kr billigare än en 04 på mig... :hihi
Det måste vara statistiken de kollar på. Fler som har vurpat på 04:or -> dyrare premier. Och likadant med killens -99 i det här fallet då. :va

Olander skrev:
Det blir till att köra trafik försäkrat tror jag.
Gav ju trots allt bara 18k resp 16k för dem, med en jävla massa delar.

Kollat upp vad det kostar att ställa hojen på tjejen? Jag får 3 000 mindre i HELförsäkring på min pojkväns Gixxer 1100 än han får i TRAFIK. Och han har haft kort i 3 år, jag sedan i maj... :hihi

Intressant.

Man kan ju alltid fråga bolaget vad deras policy är på könsdikriminering, vilket "tjej" försäkring är.

Lagen säger idag att ex. taxiföretag, krogar och hårsalonger inte får generalisera mellan könen med särskilda priser eller krav. Detta borde även innefatta försäkringsbolag, antar jag. Jag är inte helt hemma på lagen, så det är möjligt att jag har fel.

det JAG undrar är hur i HELVETE kan en 600 vara dyrare än en 750...

en gsxr 600 -98 gick på 10800:-
en gsxr 750 -98 gick på 8800:-

nåt som är helt galet i systemet.... :mad:

bara o betala o se glad ut :huvet

Olander skrev:

Och om du undrar varför jag har två, tjejen övniningskör på den ena.

Varför det skiljer? Det är rätt enkelt att förstå, den nyare betingar ett högre värde och om dom måste lösa in hojjen så måste dom ersätta dig med mer pengar.

amullo skrev:
Intressant.

Man kan ju alltid fråga bolaget vad deras policy är på könsdikriminering, vilket "tjej" försäkring är.

Lagen säger idag att ex. taxiföretag, krogar och hårsalonger inte får generalisera mellan könen med särskilda priser eller krav. Detta borde även innefatta försäkringsbolag, antar jag. Jag är inte helt hemma på lagen, så det är möjligt att jag har fel.

Försäkringsbolagen är undantagna den lagen.

/

amullo skrev:
Intressant.

Det hela verkar ju skadat....varför får man via tjej-försäkring nästan halva premien mot någon som både är äldre och har haft kort typ 15år.

Så förutsatt att han kört hoj samtliga år så borde ju han vara en bättre förare än en ny ex:ad?? Eller tänker jag tokigt?

Fast risken är ju att börjar man gnälla öppet mot FB så kommer de säkerligen att höja även sk. tjej-försäkringen till fantasipriser....vilket absolut inte får ske för vi vill ha fler hojbrudar!!

LocDog skrev:
Det hela verkar ju skadat....varför får man via tjej-försäkring nästan halva premien mot någon som både är äldre och har haft kort typ 15år.

Så förutsatt att han kört hoj samtliga år så borde ju han vara en bättre förare än en ny ex:ad?? Eller tänker jag tokigt?

Det är just detta jag inte begriper ja menar min kille har ju kört fläckfritt alla dessa 15 åren och har som sagt alla andra försäkringar (två bilar och hus) i detta bolaget. Jag har inga försäkringar i det aktuella bolaget.

Nu är våra försäkringar billiga om man jämför med hur mycket många andra får betala för hel/hel-försäkring men risken är ju att skillnaderna då är ännu större i storstäderna :gnissla

Last edited:
2fast4hjo skrev:
Det är just detta jag inte begriper ja menar min kille har ju kört fläckfritt alla dessa 15 åren och har alla andra försäkringar (två bilar och hus) som står på honom. Jag har inga försäkringar i det aktuella bolaget
Precis de jag reagerade på....men visst de är ju såklart bra att de i vissa fall finns hopp på lägre premier.

På sätt och vis så uppmuntrar FB tjejer att köpa "vässare" hojar vilket ju kan leda till att "dom" springer ifrån föraren och de hela slutar med katastrof. Alltså samma som för oss killar, vilket vi redan idag är bestaffade för genom högre premier.

Det är ju i grunden ett bra upplägg med tjej-försäkringar, men de väcker ju helt klart en del sovande björnar som betalar mer än dubbelt för samma sak egentligen.

Jag är nog inne på att man ska ha längre årspremier, men ha betydligt högre självrisker. Då tar man sig nog lite mer i kragen och håller sig på vägen.

Billigt att äga, dyrt att kvadda typ...

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...