hur i helvete rullar denna?

Tysken skrev:
Monterat precis som i fram, se bultarna. Drivs med gummirulle som ligger mot bakdäcket.
`

njae, det är ju inte det vad jag ser. Fram ser man ju hur gaffeln "går in i fälgen".

Men bak. Där ser det mest ut som att hjulet sitter för sig självt bakom hojen. Inget som går från hojen till innerbanan på bakfälgen. eller är jag väldigt blind?

NO_FEAR skrev:
`

njae, det är ju inte det vad jag ser. Fram ser man ju hur gaffeln "går in i fälgen".

Men bak. Där ser det mest ut som att hjulet sitter för sig självt bakom hojen. Inget som går från hojen till innerbanan på bakfälgen. eller är jag väldigt blind?

Kolla hur "bakskärmen", eller vad man nu ska kalla det, sitter bultad i den inre "lagerbanan". Det är inte så klurigt alltså, men det ser förbannat sjukt ut.

Tysken skrev:
Kolla hur "bakskärmen", eller vad man nu ska kalla det, sitter bultad i den inre "lagerbanan". Det är inte så klurigt alltså, men det ser förbannat sjukt ut.

Tack Tysken!

Jag missade det totalt innan.
Nu verkar inte allt så konstigt längre. Tycker den var cool faktiskt.
Inget man åker på knutstorp med kanske. Men åka ner till byn o köpa frallor en söndagmorgon eller cruisa i Båstad vore ju ball på en sån där.

NO_FEAR skrev:
Tack Tysken!

Jag missade det totalt innan.
Nu verkar inte allt så konstigt längre. Tycker den var cool faktiskt.
Inget man åker på knutstorp med kanske. Men åka ner till byn o köpa frallor en söndagmorgon eller cruisa i Båstad vore ju ball på en sån där.

Hehe, ja den där gummirullen ska tydligen funka för en börnis oxå enligt uppgift.

Det där har ju inga avgasrör och ser ingen förgasare heller om den inte sitter under tanken nånstans, svensk bilprovning hade ju fått frispel om man rulla in den där grejen :banana

Jag hajar inte riktigt... hur sitter bakhjulet fast?

edit, såg nu. Fett.

rerell skrev:
Är inte rotationsriktningen "fel"??
Jag har absolut inget emot såna där bling grejor, jag hade gärna bytt min 2vxl viktoria mot den, OM jag fick en "vi bilägare" och 150:- :D

goodspeed skrev:
Jag blir mer konfunderad över busan som står bredvid. Hur mycket kan han lägga ner den där, med tanke på avgasröret?

Är nog inget problem med tanke på att den nog används till dragracing ändå...

sharpedge skrev:
Här kommer nästa hur rullar den?

(Den kanske var massa elak?)

Hahaha skinnstället ser ut som en sådan sittkudde med kulor ifrån IKEA typ som han har klippt upp och dratt på sig haha... :rofl

Last edited:
Busgrabb skrev:
Hahaha skinnstället ser ut som en sådan sittkudde med kulor i från IKEA typ som han har klippt upp och dratt på sig haha... :rofl

Det var inte snällt sagt men jag garvar iaf åt det :rofl

Hur hade ni känt er om ni själva hade sett ut som honom och någon suttit och skrattat åt er? Tror inte han tycker det är specielt roligt. Chansen att han tittar in här är kanske inte så stor men det är lite av en principsak tycker jag.

Det kan ju va så att han kämpar mot en jättesvår sjukdom som gör honom väldigt överviktig och är överlyvklig att han överhuvudtaget kan åka en runda på sin hoj som han sparat till sen han var 15. :confused:

Last edited:
NO_FEAR skrev:
Hur hade ni känt er om ni själva hade sett ut som honom och någon suttit och skrattat åt er? Tror inte han tycker det är specielt roligt. Chansen att han tittar in här är kanske inte så stor men det är lite av en principsak tycker jag.

Det kan ju va så att han kämpar mot en jättesvår sjukdom som gör honom väldigt överviktig och är överlyvklig att han överhuvudtaget kan åka en runda på sin hoj som han sparat till sen han var 15. :confused:
Tycker ändå synd om hojen.

Tekniken tycker ja känns lite flummig med gummihjul mot däcket.. Men Fyfan vilken brutal hoj!!! :banana

Tysken skrev:
Visst, den är byggd för utställning men den går helt klart att framföra på väg.
Jag tror nog den eventuellt har en smart lösning för frambroms oxå.

Hade fler och bättre bilder på den där hojen förut men kan ej hitta dom nu.

Edit: Hittade, notera att fälgbanan fram troligtvis används som bromsskiva. Eller?

Kan bli Bökigt med stort "B" att byta framdäck :D

Tuff var den onekligen!

Edit: Kan man ha packväska i bakhjulet iochmed att det är den "övre delen" enbart som roterar? :D

Last edited:
Har en gammal MCM blaska där en snubbe meckat dit ett rotorlager från en helikopter som bakfälg, den var ihålig o hojen gick att köra...minns dock inte hur drivningen funkade...får väl gräva bland tidningarna...

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back