Hur hittar man en bra hyresgäst för sin bostadsrätt?

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Jag vill hyra ut min bostadsrätt i andrahand i ett år till och börja med då jag ska flytta utomlands, men hur får man tag på en bra hyresgäst? Med det menar jag en stillsam, skötsam, rökfri, helst fri från socialt umgänge osv. Det ultimata vore ju en veckopendlande person i övre medelåldern men var hittar man honom/henne!?

Någon som har några tips? Min bostadsförening är extremt restrektiv med att ge tillåtelse för uthyrning och de vill helst att man känner den som ska hyra så det här kan bli svårt. Särskilt som att jag inte kommer att vara i sverige själv för att hålla koll.

Volvo brukar vilja hyra bostäder,brukar vara bra pröjs och med tur så blir det en japansk ingen-gör som alltid jobbar.

Edit: det fanns någon site för företag som ville hyra för ett par år sedan.

Last edited:
Precis. Hyr ut till ett företag. Jag har hittat en kalasförmedling här i Sthlm som betalar bra. Vet inte vad ni har i Gbg.

Man tackar, Volvo är ju perfekt, SKF kan kanske vore intresserade också. Skulle misstänka att de inte är lika benägna att koppla in hyresnämden som Ohly och hans gelikar :tungan Det här ska kollas upp, ingen som kan komma på vad förmedlingen hette?

Man tackar, Volvo är ju perfekt, SKF kan kanske vore intresserade också. Skulle misstänka att de inte är lika benägna att koppla in hyresnämden som Ohly och hans gelikar

Det är bara privatpersoner som kan vända sig till hyresnämnden och klaga på överhyra.

Hyr inte ut till försäkringsbolag som min syrra gjorde... Försäkringsbolaget hade den som evakueringslägenhet. En flerbarnsmorsa som hade ihop det med en missbrukare flyttade in. Det var brännmärken i parketten och i soffan efter rökning... Kablarna till högtalarna hade han klippt bort... Behövde väl till sin pundarbil... Grannarna blev duktigt störda av deras gräl... Hennes förening förbjöd andrahandsuthyrning helt efter det... :död
Nu pröjsade i.o.f.s. försäkringsbolaget nya möbler, ommålning och slipning av parketten och andra smågrejjer... men ändå...

www.keyrelocation.se, finfina grejjor!

Är det inte så att det blir tingsrätt om ett företag känner sig krengkt?

Nej.

Däremot kan man, både som privatperson och som näringsidkare (och hyresvärd med för den delen), överklaga hyresnämndens beslut till Svea Hovrätt.

Man tackar, Volvo är ju perfekt, SKF kan kanske vore intresserade också. Skulle misstänka att de inte är lika benägna att koppla in hyresnämden som Ohly och hans gelikar :tungan Det här ska kollas upp, ingen som kan komma på vad förmedlingen hette?

Länkarna har du ovanför, ta kontakt med dem.

Vad gäller hyresgäst så är det ju alltid lite lurigt, även om du går genom en förmedling så kan det ju bli konstigheter längre fram. Att få ett företag är ju det absolut bästa, då man vet att personen som bor i din lägenhet i vart fall är någon som företaget har betämt sig för att satsa på, så att det är inte en utpräglad knarkare (normalt sett.....)

Skriv ett riktigt avtal, gör besiktning i samband med inflytt, ta bort personliga saker, ta mycket kort. Lämna gärna reservnyckel hos någon som du litar på i Götet, se även till att den personen kan komma till lägenheten om något akut händer.

Last edited:

Då jag rör mig inom bägge företagen å tjänstens vägnar ,så skulle jag satsa på Volvo då det surras om ett gäng med nya konsulter inom en snar framtid.

SKF är mer statiskt just nu.

Tack för alla tips, ska kolla både itbostad och keyrelocation. Snackade med ordföranden i föreningen idag och enligt honom skulle det gå bra att hyra ut till företag, men det var tvunget att vara till en specifik person då de inte ville att det skulle flytta in och ut folk hela tiden. Sen fick det absolut inte vara försäkringsbolag av just det skälet Blanco nämde :gnissla

Så nu har jag lite att jobba med :)

(Kan man ringa Volvo direkt o fråga om de är intresserade kanske?)

Be polarna skriva på facebook att du har en ledig lya. Har du tur får du en hyresgäst som en polare kan gå i god för, och de är enl min erfarenhet bättre än att hyra ut till polare. (Den typen av affärer med kompisar ska man akta sig för anser jag)

Om du hittar en person vars kompisar kommer och intygar hur snäll personen är och hur skötsam den är tycker jag att du ska ta dessa meriter med en nypa salt :D

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park