Hur hitta rätt advokat?

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
Jag står i tvist med våran hantverkare om ett renoveringsjobb hemma hos oss.

Nu har han skickat in vår bestridda faktura för betalningsföreläggande hos kronofogden.

Så jag känner att det är dags att skaffa ett juridiskt ombud nu.

Men jag vet inte var man söker efter rätt advokat.

Han ska givetvis båda vara bäst och billigast (om vi förlorar) men jag vet inte vad man ska söka på för att hitta någon som tar sig an sådana här mål?

Tacksam för tipps.

"Villaägarnas riksförbund" kan väl lotsa dig vidare
Varit i kontakt med KFM att fakturan är bestriden, ifall inte gör det omedelbart. Företagaren får ej lämna in bestriden faktura.

Jan använder Rydin & Carlsten i Sthlm. Skarpa killar. Vet dock inte om de tar sig an såna här mål. Kolla deras hemsida.

Men jag vet inte var man söker efter rätt advokat.

Han ska givetvis båda vara bäst och billigast (om vi förlorar) men jag vet inte vad man ska söka på för att hitta någon som tar sig an sådana här mål?

Advokater är ofta precis som andra proffesioner inriktade mot olika områden. Du ska ha en som sysslar med entreprenadjuridik och insatt i de knepigheter som kan uppkomma kring just ansvarsfördelning mellan entreprenör och beställare. Att skaffa en advokat som redan är insatt i den typen av ärenden kommer självklart att påverka kostnaden i positiv riktning.
Jag känner en sådan och förmedlar gärna kontakten om du är intresserad. bara att PM:a mig.

Kan någon nånting om räntelagen?

Den säger ju att den som fakturerar har rätt att kräva ränta från sista förfallodag vid en eventuell bestridan.

Men vi fick ett "krav" från vår hantverkares jurist i december.
Det kravet var utan ränta.

sen när hantverkarn ansökte om betalningsföreläggande vid kronofogden så hade han lagt på ränta från förfallodagen på fakturan.

Det kanske är helt rätt?

Hej, jag kan inte bidra med några tips, men får man veta vilken firma det rör sig om?
Det skulle vara intressant då jag är från Täby och min familj bor kvar där. Vilka ska mamsen och pappsen hålla sig undan liksom :)

Kan någon nånting om räntelagen?

Den säger ju att den som fakturerar har rätt att kräva ränta från sista förfallodag vid en eventuell bestridan.

Men vi fick ett "krav" från vår hantverkares jurist i december.
Det kravet var utan ränta.

sen när hantverkarn ansökte om betalningsföreläggande vid kronofogden så hade han lagt på ränta från förfallodagen på fakturan.

Det kanske är helt rätt?

Det är brukligt, ja. Har du talat med juridiskt ombud?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg