Hur hitta i vitvarudjungeln? - Spisfråga

kan inte sägas för många gånger:
kolla så du har ström till en induktionshäll..

Max 9.1kW...
....kanske för mycket då...
Den går på 230V... Vad krävs för säkring då? Som jag förstår det är det 3fas om det nu spelar någon roll. (Har nyteknik:iga el-kunskaper)

Om 4 år vill du ha nytt igen iaf.

Har förhoppningsvis flyttat till något större om 4 år...

Last edited:
Max 9.1kW...
....kanske för mycket då...
Den går på 230V... Vad krävs för säkring då? Som jag förstår det är det 3fas om det nu spelar någon roll. (Har nyteknik:iga el-kunskaper)

Har förhoppningsvis flyttat till något större om 4 år...

blir väl en ~37Amp. (9100W / 240V)
vitvaror brukar man kunna koppla både 1, 2 och 3fas.
Är det en lgh så kolla med fastighetsskötaren om det är OK.
Många flerfamiljsbostäder brukar nöja sig med 3 x 20 - 25 amp som huvudsäkringar, och är det så tror jag inte du skall installera en induktion.
Jag skulle leta efter en vanlig halogenhäll istället, dom brukar ligga kring 5,5 - 6kw, vilket ger dig 25Amp.
Men som sagt, hur ofta nyttjar du 9,1 kw ?? Svar: Aldrig.
Nu har du iofs ugnen på samma uttag, eller är det separat sladd till ugnen ?
där har du ytterligare ström som går åt. Tänk julskinka och lite stekpannor kring julafton, eller en stor nyårsfest. Inget kul om propparna flyger hela tiden.

Last edited:
Har själv haft maskiner från Siemens tidigare och nu är det E-lux. Hade jag haft möjlighet att välja skulle det blivit Siemens utan snack. E-Lux känns bara fattigt tyvärr. Slänger ut grejjerna så fårt jag har råd att byta.

Eller så kan man se det som att det är billigt.

Många större fastighetsbolag använder fortfarande paroc eller isover (även vid renovering/ombyggnation) som isolering fastän t.ex. ekofiber är snuskigt mycket billigare i längden.
MEN: Det är dyrare i inköp.
:dummer

ekofiber är det ett miljövänligt ord istället för nermalda tidningar?

Jo, den typen av funktioner har ju både Prisjakt.se och Pricerunner. Problemet är inte att hitta spisar som enligt beskrivningen verkar passa utan att avgöra om de är något att ha.

Att en TV är "HD- Ready" säger ju lika lite som om en bil skulle säljas med argumentet att den har ratt....

Mitt stora problem är ju att se igenom försäljningspropagandan och veta vad som är värt pengarna.

Just nu är jag lite inne på den här från Cylinda..
...Induktion och varmluftsugn.. Cylinda Ski 682VL 10495:-

Bra eller anus?
e9000684.jpg

Jag köpte "lillasyster" till den spisen, utan induktion då det kändes onödigt i sommarstugan :näsblod
Jävligt nöjd med den på alla sätt och vis, och mycket prisvärd.
attachment.php

Jag köpte "lillasyster" till den spisen,

Upptäckte nyss att vi hade 400v här hemma. Tyvärr verkar Cylinda enbart finnas för 230v

:huvet

sist jag kollade på induktionshäll så var maxförbrukning > 9kw,

Nuvarande spis har maxeffekt 9300W..
400v 3-fas.
...vilket som sagt gör att den spisen jag fastnat för inte funkar... :mad:

Last edited:
Upptäckte nyss att vi hade 400v här hemma. Tyvärr verkar Cylinda enbart finnas för 230v

400v 3-fas.

Nej då, inga konstigheter att koppla om det själv. Min går på 2-fas 16 A

400v 3-fas.
Det är ju inga problem att fixa till, då har du ju dessutom kräm över för annat. :)

När det gäller el är jag lika skicklig som nyteknik....
Räcker 2-fas 16A till 9kW?

Njae, det räcker nog antagligen bara till 7,36kW MEN jag ska även tillägga att jag inte är helt hundra på hur de räknar när det gäller dessa spisar.
Jag installerade en induktionshäll samt inbyggnadsugn på 3st 16A-faser, 2 till hällen och en till ugnen. Märkeffekten där bör ha varit något liknande din, ska se om jag kan hitta info om det imorgon då jag ska till samma kund då.
Givetvis så räknar de alltid MAXIMAL effektåtgång, dvs om du slår på alla plattor samtidigt och har ugnen på, så har jag fått det berättat för mig.
Så det skulle funka annars också, men säkringen skulle gå om du belastade den till max.

Njae, det räcker nog antagligen bara till 7,36kW MEN jag ska även tillägga att jag inte är helt hundra på hur de räknar när det gäller dessa spisar.
Jag installerade en induktionshäll samt inbyggnadsugn på 3st 16A-faser, 2 till hällen och en till ugnen. Märkeffekten där bör ha varit något liknande din, ska se om jag kan hitta info om det imorgon då jag ska till samma kund då.
Givetvis så räknar de alltid MAXIMAL effektåtgång, dvs om du slår på alla plattor samtidigt och har ugnen på, så har jag fått det berättat för mig.
Så det skulle funka annars också, men säkringen skulle gå om du belastade den till max.

jupp, som jag sagt innan, det är ju MAXeffekt dom anger. Men va försiktig för OM du av misstag skulle slå på alla plattor på max OCH du har tröga säkringar så finns risken för brand istället. dom tröga säkringarna kan hålla tillräckligt länge för att starta en brand. Om nu inte kablaget är dimensionerat för mer effekten naturligtvis. Normalt så brukar dom ange effekt på spis och ugn separat, så står det att hällen är på max 9,1 kw så kan du lägga till ~2,5kw för ugnen också.

förresten, varför gör man en spis för 230Volt med dessa effektuttag ??
Plattor/zoner (Diameter mm/effekt kW)
platta 1 145/0,9
platta 2 210/1,5
platta 3 145/0,9
platta 4 180/1,4

Sen tillkommer 3,1kw för ugnen
Fan propparna flyger ju redan om man sätter på 2 plattor !

ekofiber är det ett miljövänligt ord istället för nermalda tidningar?

Mja, är ju lite gossia ingredienser som ger det jefligt schysst brandklassning också :)
Men jo, ungefär nermalda tidningar. :hihi

Sjukt mycket mindre söl när man installerar också :yoparty

Edit: Dessutom råkar det ju vara namnet på ett företag.

Finns massor av billiga skitkopior av både paroc (mineralull), isover (glasull) och ekofiber (cellulosa). Men de tre är väl antagligen de största. Även om jag misstänker att ekofiber är ganska litet med tanke på att det är så få som känner till det.

Dessutom köper folk paroc för brandklassningen när ekofiber har bättre :va

Last edited:
nöjd cylindakund

Cylinda funkar sen att många av deras grejer fortfarande byggs i Sverige gjorde att mitt val föll på dem.

Någon som har någon erfarenhet av Gorenje?

Någon som kan identifiera den här spisen?
Det är en beggad Gorenjespis. Tjejen som säljer den visste inte vad det var för modellbeteckning på den. Skulle vilja kolla upp specen för den så man kan avgöra vad man kan tänkas vilja betala.

5823513327.jpg

Köp en med utdragbar släde istället för vanlig lucka som du fäller nedåt, finns några märken som tillverkar såna, morsan har en sån kommer inte ihåg märke men dom är mycke smidigare än vanliga ugnar..

En sån här är det: Produktnamn: Bosch HLN444420V
Tillverkare/distributör: BSH Hushållsapparater AB, tel 08-734 12 99, www.bosch-hushall.com
Typ av spis: Varmluftsugn med glaskeramikhäll
Funktioner: Hällen har två zoner med variabel storlek, varav en oval. Ugn med 3-D varmluft och utdragbar ugnsvagn för bättre ergonomi. Digitalur med timerfunktion.
Vad ingår i paketet: Se ovan.
Energiklass: A
Övrigt: Vit. Två års garanti (första året garanti, andra året reklamationsrätt).
Konsumentpris: Cirka 11 290 kronor.

länk: http://www.viivilla.se/Marknadsover...enu=3148&area=&noarea=0&category=16&std=false

Last edited:
Någon som har någon erfarenhet av Gorenje?

Någon som kan identifiera den här spisen?
Det är en beggad Gorenjespis. Tjejen som säljer den visste inte vad det var för modellbeteckning på den. Skulle vilja kolla upp specen för den så man kan avgöra vad man kan tänkas vilja betala.

5823513327.jpg

Jag har en Gorenje-fläkt hemma i köket. Gorenje är lite som Skoda. Billiga/prisvärda men inte riktigt Miele. Jag tror dom gör tillräckligt bra saker för gemeneman.

Fläkten är jag jättenöjd med. Har fått många positiva kommentarer om utseendet så dom verkar ligga rätt designmässigt oxå.

Din spis ser riktigt snygg tycker jag. Är det induktion?

På baksidan av spisen borde det ju sitta någon form av märkesbeteckning. Är lättare för din del att ge (skam)bud om du vet vad det är, samt om den kommer passa din central osv. kikade efter den på tretti.se men hittade inget. Kanske kan du få en uppfattning om ström mm om du kikar genom flertalet av deras spisar.

Lycka till!

Din spis ser riktigt snygg tycker jag. Är det induktion?

På baksidan av spisen borde det ju sitta någon form av märkesbeteckning. Är lättare för din del att ge (skam)bud om du vet vad det är, samt om den kommer passa din central osv. kikade efter den på tretti.se men hittade inget. Kanske kan du få en uppfattning om ström mm om du kikar genom flertalet av deras spisar.

Lycka till!

Det är vanlig glashäll och det är därför jag skulle vilja veta vad det är för modell. Hade det varit induktion hade man lätt kunna förutsätta ett nypris runt 10' men glashällar finns ju betydligt billigare.

Jag kollade på Gornjes hemsida men hittade den inte där. Spisen på bilden är 2 år så det är därför jag skulle vilja ha lite mer uppgifter så jag kan pruta lite mer.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT