Hur hitta i vitvarudjungeln? - Spisfråga

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Den gamla spisen har börjat ge upp så det lutar åt att jag tvingas köpa ny. Spisplattorna blir bara varma om man vrider upp ett par steg och på vissa plattor måste man köra på max för att kunna steka en köttbit.

Nu till frågan:
- Hur navigerar man i vitvarudjungeln?

Det är ju en orgie i beteckningar.
Är det lika illa som i platt-tv-träsket där en bokstav i beteckningen kan skilja en topp-tv från en sunk-tv eller kan man säga att det är mer sansat så man får det man betalar för?

Vilken är bästa 60cm spisen för max 10'? :va

ska du bara ha spis, eller ska du ha en spis med ugn ?

Induktion är svinbra. Rekomenderas verkligen.

Se bara till att din central klarar av att leverera elen. Har man otur måste man byta hela skiten och då kostar det några tusen extra.

Ska man ha det snyggt så tar men en häll och lägger i bänkskiva och sen stoppar man in ugnen i ett skåp. Inte funderat på att renovera lite i köket samtidigt? ;)

Har en induktionshäll i min nuvarande lägenhet. Den kokar upp vatten fantastiskt snabbt och reglerar värmen väldigt exakt, nästan som en gasspis. Tänk på att kastrullerna måste vara magnetiska för att de ska fungera.

Många större fastighetsbolag sätter in Electrolux vitvaror i sina lägenheter. Man kan nog se det som en kvalitetsstämpel. Miele har högre anseende men man får betala därefter.

Jag är varken expert på olika typer av spisar eller tillverkare. Ovan nämnda är två säkra kort. Någon av dem hade jag personligen valt utan att ha fördjupat mig i frågan.

Vet inte vad en induktions spis med varmluftsugn kostar på marknaden. Får man en sådan för 10´ idag?

I
Se bara till att din central klarar av att leverera elen. Har man otur måste man byta hela skiten och då kostar det några tusen extra.

Mycket bra påpekande. De flesta äldre hus är inte anpassade utan kräver uppgradering.

Last edited:
Många större fastighetsbolag sätter in Electrolux vitvaror i sina lägenheter. Man kan nog se det som en kvalitetsstämpel. Miele har högre anseende men man får betala därefter.

Eller så kan man se det som att det är billigt.

Många större fastighetsbolag använder fortfarande paroc eller isover (även vid renovering/ombyggnation) som isolering fastän t.ex. ekofiber är snuskigt mycket billigare i längden.
MEN: Det är dyrare i inköp.
:dummer

Många större fastighetsbolag använder fortfarande paroc eller isover (även vid renovering/ombyggnation) som isolering fastän t.ex. ekofiber är snuskigt mycket billigare i längden.

Vår nästa spis kommer att bli en gasspis.
Tanten eldar på med keramikhällen så samtliga kastruller är runda i botten.
Med gas kan hon ha klotrunda kastruller, på så vis vinner plånboken alla dar i veckan. Men din kärring kanske är mer varsam med vreden.

Last edited:
För att testa vilka kastruller som funkar med induktion - fastnar kylskåpsmagnen är det :tummenupp

Man kan vända och vrida på allt. Jag kan inget om isoleringsmaterial och kan inte säga emot dig.

Electrolux har ett bra anseende när det gäller vitvaror. Större fastighetsbolag köper deras produkter och även rätt många privatpersoner. De är varken dyrast eller billigast på marknaden. Vill fastighetsbolagen köpa billigare finns det gott om andra mindre kända märken. En sak är jag övertygad om. De vill inte köpa in nya vitvaror i onödan. De är avsedda att sitta länge i lägenheterna.

Husqvarna :fakta Induktion såklart, men kolla elen som sagt. Inte speciellt svårt att dra nya tåtar å andra sidan.

Köp det billigaste du hittar, det spelar ingen roll om den är ful, din flickvän ska ju stå framför...

Husqvarna :fakta Induktion såklart, men kolla elen som sagt. Inte speciellt svårt att dra nya tåtar å andra sidan.

Husqvarna eller ej spelar mindre roll. Precis som i plattTV-träsket så finns det ett fåtal ( 3st tror jag ) tillverkare av induktionshällar, som säljer till alla spistillverkare.Personligen skulle jag köra på gas, men det kan bli svårt i en lgh kanske.
Som nr 2 så hamnar en häll med 2st induktion och 2 halogen. Kan vara jobbigt att inte kunna använda vissa favoritkärl bara för dom inte är magnetiska.

Ska man ha det snyggt så tar men en häll och lägger i bänkskiva och sen stoppar man in ugnen i ett skåp. Inte funderat på att renovera lite i köket samtidigt? ;)

Jag har "ytrenoverat" köket för inte allt för länge sedan och jag räknar inte med att bo där tillräckligt länge för att det ska vara värt med en så stor renovering som blir aktuell den dagen en riktig renovering genomförs...

Men visst hade jag velat ha en mer modern layout på köket och få upp ugn o.s.v. i lämplig arbetshöjd. Nu är jag dock hänvisad till en traditionell spis/ugns-lösning.

Att hitta nya vitvaror kan vara en djungel.
Electrolux har dock en fiffig funktion, där man kan ringa deras konsumentkontakt för att få rådgivning inför köp.
De har koll på varumärken som Electrolux, Husqvarna, AEG och Elektro Helios.
Du når dom på tfn: 0771-11 44 77.

Gå in på www.tretti.se och filtrera efter dina krav.. Tyckte jag funkade fint iaf. :)

Vill bara höja en varnande finger för den instansen. billigt och snabb leverans men för att göra en lång historia kort. Går de sönder så går de varken fort eller smidigt. Min resa slutade med 1 vecka utan kylskåp och att jag krävde mina pengar tillbaka gick till lokala vitvaruaffären betalade 1800kr mer och fick de hemkört och uppburet.

Gå in på www.tretti.se och filtrera efter dina krav.. Tyckte jag funkade fint iaf. :)

Jo, den typen av funktioner har ju både Prisjakt.se och Pricerunner. Problemet är inte att hitta spisar som enligt beskrivningen verkar passa utan att avgöra om de är något att ha.

Att en TV är "HD- Ready" säger ju lika lite som om en bil skulle säljas med argumentet att den har ratt....

Mitt stora problem är ju att se igenom försäljningspropagandan och veta vad som är värt pengarna.

Just nu är jag lite inne på den här från Cylinda..
...Induktion och varmluftsugn.. Cylinda Ski 682VL 10495:-

Bra eller anus?
e9000684.jpg

kan inte sägas för många gånger:
kolla så du har ström till en induktionshäll.
sist jag kollade på induktionshäll så var maxförbrukning > 9kw, vilket gjorde att jag INTE fick ha en sån i radhuset jag bodde då.
Nu är det ju inte så ofta ( aldrig ) man kör alla plattor fullt samtidigt, men väl värt att kolla upp.
Kolla även priser i övriga EU, ex: i tyskland brukar det vara mycket billigare, iaf Bosch/Siemens ( vilket för övrigt är samma sak, lite olika modeller bara ), där siemens är billigare än Bosch för samma produkt.

Jo, den typen av funktioner har ju både Prisjakt.se och Pricerunner. Problemet är inte att hitta spisar som enligt beskrivningen verkar passa utan att avgöra om de är något att ha.

Att en TV är "HD- Ready" säger ju lika lite som om en bil skulle säljas med argumentet att den har ratt....

Mitt stora problem är ju att se igenom försäljningspropagandan och veta vad som är värt pengarna.

Just nu är jag lite inne på den här från Cylinda..
...Induktion och varmluftsugn.. Cylinda Ski 682VL 10495:-

Bra eller anus?

Jag säger som jag sa till kollegan som nyligen skulle köpa sig en ny tv och läste alla tester som fanns. Vad du än köper så kommer de vara bättre en de du har. Om 4 år vill du ha nytt igen iaf.

*/ ?>
Back