Hur hindra syrran att installera program?

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Hoj
R6/YZ400F
Tjena alla hackers
Nu har morsan fått fetingvirus igen, och spyware, och trojaner, och maskar.. Allt pga av att småttingarna sitter o installerar skitprogram på datan.. :kocko

Så nu undrar jag hur jag hindrar dom från att installer nåt alls?!

Ska senare idag åka dit och formatera om datan, lägga in antivirus, brandvägg, popup dödare, och spybot.

Tacksam för snabbt svar :Bugar
//B

BillSkullman skrev:
Tjena alla hackers
Nu har morsan fått fetingvirus igen, och spyware, och trojaner, och maskar.. Allt pga av att småttingarna sitter o installerar skitprogram på datan.. :kocko

Så nu undrar jag hur jag hindrar dom från att installer nåt alls?!

Ska senare idag åka dit och formatera om datan, lägga in antivirus, brandvägg, popup dödare, och spybot.

Tacksam för snabbt svar :Bugar
//B

Har du XP så ser du till att endast du har administratörsrättigheter! De får en användare och du har en annan... Så har jag hemma och så gjorde jag på tjejens pärons dator så deras tonårsdotter inte kan fylla den med spuyware.. funkar klockrent.

Fan korvgubben du är ju kalasgrym! Koll på allt! Finns det inga enkla program att stoppa in då? Dom tycker inte om att ha inloggning när man startar datan..

Förresten kan jag passa på att ställa en till fråga; kan man bli av med inloggningen på xp? Funkade innan man uppdaterade den förut kommer jag ihåg..

BillSkullman skrev:
Fan korvgubben du är ju kalasgrym! Koll på allt! Finns det inga enkla program att stoppa in då? Dom tycker inte om att ha inloggning när man startar datan..

Förresten kan jag passa på att ställa en till fråga; kan man bli av med inloggningen på xp? Funkade innan man uppdaterade den förut kommer jag ihåg..

Är inte helt hundra men jag tror att inloggning alltid krävs.. däremot behöver man inget lösenord om man inte vill ha det..
Känne rinte till några program som kan göra detsamma. Dessutom är min erfarenhet att sådana leder till mer problem än man vill ha..

Gör som jag: Hennes/våran inlogg är utan lösenord, bara peka och klicka.
Administratörs/min inoggning: lösenord..

Den gemensamma har bara "power user"-rättigheter. Får iofs göra det mesta men inte installera program...

BillSkullman skrev:
Vad är "power-user"? Vad heter det på Svenska?

Vet faktiskt inte riktigt vad det heter på svenska. men det du gör är att du ser till att det finns en användare för dig som tillhör gruppen administratörer och en för syrran som tillhör gruppen "poweruser" alternativt "gäst" Se till att din användare är lösenordsskyddad men inte hennes.

Enklaste sättet att komma dit är att högerklicka på "den här datorn" och välja "manage" eller "hantera denna dator".

Last edited:
Ok.. Men lägg till/ta bort användare i kontrollpanelen är inte det lika bra? Kanske inte kan göra lika mycket då..?

EDIT: Kan användare som är "gäster" på datan ändra användare?

:Bugar :Bugar :Bugar :Bugar :7peta Är de nån som har lust att hjälpa mej med att radera en hårdisk och installera lite program på den så jag kan slänga över alla mina filmer och bilder hmmm och musik på den och sen radera den hårdisk jag har i dag *suck* har ett program jag bara kan få bort om jag raderar hella skiten hmmmm tja en hel del spye wear har jag också.......bönar till snäll om hjälp eller tips. :3freak

:Bugar Desperata kakan

PM mej om ni har nå ideer hmm eller släng in svaret här. :tummenupp

BillSkullman skrev:
Ok.. Men lägg till/ta bort användare i kontrollpanelen är inte det lika bra? Kanske inte kan göra lika mycket då..?

EDIT: Kan användare som är "gäster" på datan ändra användare?

Du ändrar på samma ställe. är egentligen bara via olika gränssnitt. användare du lägger upp i kontrollpanelen kommer synas där jag beskrev.

Mig veterligen kan bara administratören/administratörerna hantera användare. De andra får surt acceptera att det är du som har makten! hehe

Kalas!!! Me like the POWER!

Kakan; Formatera rubbet! Ominstallera XP utan att ha internetkablar inkopplade, Installera Norton Antivirus (Eller motsvarande), Installera brandvägg (Typ McAfee Firewall e bra), Installera Zero Popup (Bli av med popups och skit), Installera Spybot - Search and destroy och koppla in internet och uppdatera och immunisera datorn mot spyware, Kör Windows Update. Om du känner dig lite avancerad; Installera CleanMyPc - Registry Cleaner, håller datan pigg och ren.

Lycka till, Bill

ujuj tackar hmmm ska se om jag lyckas haha lite tummen mitt i handen och tidsbrist får ta en kväll när jag gör detta........
Nån som vet om remotlyenwer försvinner då???

BillSkullman skrev:
Kalas!!! Me like the POWER!

Kakan; Formatera rubbet! Ominstallera XP utan att ha internetkablar inkopplade, Installera Norton Antivirus (Eller motsvarande), Installera brandvägg (Typ McAfee Firewall e bra), Installera Zero Popup (Bli av med popups och skit), Installera Spybot - Search and destroy och koppla in internet och uppdatera och immunisera datorn mot spyware, Kör Windows Update. Om du känner dig lite avancerad; Installera CleanMyPc - Registry Cleaner, håller datan pigg och ren.

Lycka till, Bill

Kakan skrev:

Heter verkligen viruset så där? Hittar det inte på symantec.. Annars om det bara är ETT jobbigt virus kan man ofta ladda ner virusborttagningsprog på www.symantec.com och finns inte det så brukar det stå hur du gör för att få bort det. :tuttar

BillSkullman skrev:

Du avinstallerar Microsoft .NET Framework version 1.1, svenska från läg till ta bort program, då försvinner det, det var det du laddade ner från win update så det blev inloggning

Kakan skrev:
ujuj tackar hmmm ska se om jag lyckas haha lite tummen mitt i handen och tidsbrist får ta en kväll när jag gör detta........

Att formatera innebär att du tömmer hårdisken på allt innehåll. Så inget du haft där tidigare kommer att ligga kvar.

(det är väl iofs en sannning med modifikation... går nog att återskapa det mesta med specialprogram)

:7petaRemotelyAnywhere är ett program som gör att en annan persons dator och min är samman kopplade.............detta är inte längre önskvärt pga olika saker. Inte ett virus hihihi sorry glömde förklara det. :3freak :tungan

BillSkullman skrev:
Heter verkligen viruset så där? Hittar det inte på symantec.. Annars om det bara är ETT jobbigt virus kan man ofta ladda ner virusborttagningsprog på www.symantec.com och finns inte det så brukar det stå hur du gör för att få bort det. :tuttar

:3freak :rolleyes: :kocko japp borde jag veta men jag skyller på all stress och 265 arbets timmar / månad.

:Bugar Tackar Korvgubben för förklaringen för de jag borde fatta redan :lol

korvgubbe skrev:
Att formatera innebär att du tömmer hårdisken på allt innehåll. Så inget du haft där tidigare kommer att ligga kvar.

(det är väl iofs en sannning med modifikation... går nog att återskapa det mesta med specialprogram)

R1 Uffe skrev:
Du avinstallerar Microsoft .NET Framework version 1.1, svenska från läg till ta bort program, då försvinner det, det var det du laddade ner från win update så det blev inloggning

Om jag nu avinstallerar Microsoft .Net finns det då nåt bra sätt som du vet om så att jag kan hindra syrran från att lägga in program? För användare försvinner väl då?

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back