Hur har norrmän råd att köpa hoj?

Nallen

Medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
FZR1000 -89
Hade inget mer nyttigt att göra så jag kollade runt hojpriser och kom in på en Norsk sida.

Några exempel på priser (omräknat till svenska kronor)

286000:- för en Kawasaki ZZR 1400
127100:- för en Kawasaki ER-6f (med ABS)

Priserna är ju för fasiken dubbelt jämfört med i Sverige. Är det svårt att importera hojjar från Sverige till Norge? Annars bör väll Norrmännen göra alla sina inköp på denna sida om gränsen.

Nåväl Ekonom som man är så undrar man ju varför priserna ser ut som detta?? Vem är det som tjänar storkovan på de dumma norrmännen (inget personligt men jag tänkte på alla norgehistorier :tungan )

PS1. Finns det svar på detta i någon annan tråd ber jag tusen gånger om ursäkt och ska genast ta en lektion i "sökning av information på sporthoj.com"). DS.

PS2. Alla stavfel får gärna påpekas då jag tycker om svenskalektioner. DS.

PS3. Har ännu inte kommit. DS.

Det ÄR dyrt i norge men man tjänar mer i norge än i sverige men det jämnas ut av högre boendekostnader, mat etc. Hojar, bilar, elektronik osv är mycket dyrt

De är inte med i EU, en orsak :va

Tokigakon skrev:
Vem är det som tjänar storkovan på de dumma norrmännen (inget personligt men jag tänkte på alla norgehistorier :tungan )

.

Slappa o 2fast4some o många fler svenskar :hihi

Last edited:
Det är jättelätt att importera en hoj till Norge från Sverige - men skatten gör att den kostar lika mycket som att köpa den direkt i Norge.

Norge dyrt? Danmark är ännu dyrare, det du! :Bugar

EU har inget med saken att göra!

Det handlar mycket om vad din kära regering väljer för metod för att klå dig på dina pengar. Här i Sverige ser du inte ens till hälften av de pengar som du kostar din arbetsgivare och om du sedan tankar, röker och köper varor på systemet så har det stadsbärande partiet god nytta av dig ...
Den mer och mer växande frågan är dock: VAR FAN GÖR DE AV PENGARNA!?!?!?

Lucius skrev:
2327068 Det är jättelätt att importera en hoj till Norge från Sverige - men skatten gör att den kostar lika mycket som att köpa den direkt i Norge.

Norge dyrt? Danmark är ännu dyrare, det du! :Bugar

EU har inget med saken att göra!

Danmark har väl ingen tullavgift utan det är dyrt att registrera den? same same but different.

elwe skrev:

Har du glömt att jag ser regeringsplanet varje dag?

elwe skrev:
2327080 Det handlar mycket om vad din kära regering väljer för metod för att klå dig på dina pengar. Här i Sverige ser du inte ens till hälften av de pengar som du kostar din arbetsgivare och om du sedan tankar, röker och köper varor på systemet så har det stadsbärande partiet god nytta av dig ...

Men va fasiken nästan 200% (ja jag vet jag tog i lite) skatt på en MC är ju sjukt! Har norrmännen försökt härma sveriges 25% moms men råkat klämma dit en nolla för mycket??

Finland är också DYRT. Gemensamt för alla tre Finland, Norge och Danmark är att de inte har ngn egen bilindustri att ta hänsyn till - ingen industri som Volvo och Saab i Sverige, åtminstone haft, numera är det väl utländska ägare på dessa också här - Ford och GM och vad de allt heter :gnissla .//R

njelger skrev:
2327084 Danmark har väl ingen tullavgift utan det är dyrt att registrera den? same same but different.

Japp, när du hämtat hem fordonet skall det besiktigas och värderas. Beroende på den värderingen (årsmodell, skick, mil, ...) så baseras "registreringsavgiften".

Man kan ibland spara någon tusing o ta från Tyskland till Danmark men det är absolut ingen regel.

Att som Svensk handla MC eller bil från Danmark och importera till Sverige är dock en lönsam affär många ggr!

Eftersom de har sådana satans (ursäkta) höga avgifter hålls bilens nettopris ned. Som Svensk köper du bilen till dess nettpris (innan skatterna alltså, inte bilhandlarens inköpspris) och skattar för den i Sverige istället (moms,...).

På så sätt kan (kunde i alla fall) man handla en fin svensk Volvo billigare i Danmark än på hemmaplan.

Hrm med dagens kurs på Norska kronan vetefan om jag inte snart får revidera det jag sa om att Danmark är Dyrare än Norge! :va

rocketer skrev:
2327094 Finland är också DYRT. Gemensamt för alla tre Finland, Norge och Danmark är att de inte har ngn egen bilindustri att ta hänsyn till - ingen industri som Volvo och Saab i Sverige, åtminstone haft, numera är det väl utländska ägare på dessa också här - Ford och GM och vad de allt heter :gnissla .//R

Precis som du säger tror jag med att det är.

Tack vare Volvo och SAAB så har vi ett avsevärt lägre skattetryck på fordon i Sverige - vilken svensk hade betalat nästan 500.000:- för en V70?? Då hade varken Volvo eller SAAB klarat sig ur sin linda!

Finland har dock lättat upp på sina importregler de senaste åren!

Det är som sagt svindyrt med fordon i norge, det mesta är iofs dyrt. Ett flertal norrmän på jobbet har flyttat till sverige just för att det är ett "skatteparadis" o att allt i övrigt är så mycket billigare. :3freak

elwe skrev:
2327080 VAR FAN GÖR DE AV PENGARNA!?!?!?
Egentligen är det förhållandevis få som arbetar i arbetsför ålder i vårt land.
Vi har väl en öppen arbetslöshet på ca 10%, av de som kan komma ifråga för arbete. Sen finns de som egentligen inte arbetar men som är satt i någon åtgärd typ friår eller som vuxen läsa in grundskolan, som inte räknas som arbetslöshet men likväl måste få ngn form av bidrag för att överleva.
Nästa grupp där man kan kolla är personer mellan 60 - 65 år. Hur många av dessa jobbar heltid? Här finns ett stort antal personer med förtids och sjukpension på oklara grunder när den egentliga orsaken är arbetsbrist.
Slutligen ungdomar som lämnar grundskolan med ett IG betonat avgångsbetyg, vad väntar dem när du behöver högskolestudier för i stort sett vilket jobb som helst?
Så nog kostar det samhällssystem som vi har.

Lord Melchet skrev:
2327105 Vi har väl en öppen arbetslöshet på ca 10%

Jag får fan en allergisk attack varje gång någon använder det uttrycket.

Resten är stängd för insyn av allmänheten?

elwe skrev:
2327080

Mycket enkelt att svara på din fråga:

I Sverige är sysselsättningsgraden (antalet människor som jobbar) ca 35%, alltså bara 1 av 3 jobbar i Sverige. 2/3 jobbar inte (Barn, gamla, arbetslösa, sjuka, osv.).

Alltså är skattertrycket drygt 60% dvs du får behålla 1/3 medan 2/3 går i skatt.

Allt enligt officiella siffor, OBS det är SANT: :3freak :3freak :3freak

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back