Hur Har Ni Råd??

Varför inte köpa en sporttouring? du får tillräckligt med kräm så du kan köra med de tuffa grabbarna (även om man inte hänger med hela tiden :näsblod) och dessutom ett sportigt utseende. Billigare att köpa och billigare försäkring gör det ju inte till en nackdel heller.

Jag köpte min innan jag hade fast jobb och fortfarande gick i skolan, tog dessutom kortet samma år så det var verkligen utgifter den våren. Hade ju även bilen som stod och kostade pengar innan jag ens fick bilkörkortet, men trots detta så gick allt ihop ganska fint ändå, men lite hjälp från föräldrarna.

Det handlar helt enkelt om prioritering. Om du vill ha en hoj lagom till sommaren så får du helt enkelt köra på ett billigare alternativ eller så sparar du ihop lite pengar till nästa år.
 
Last edited:
Gör som jag, du är redan halvvägs:

1. Köp en bostadsrätt (check)
2. Köp en hoj med ett lån
3. Lev på nudlar en stund
4. Värdera upp lägenheten
5. Baka in hojlånet i lånet på lägenheten.
6. Njut.


.
 
Varför inte köpa en sporttouring?

Förmodligen för att hon är sporthojsintresserad, bl.a. då hon frågar efter sporthoj på ett sporthojsforum.

Om det är något annat hon vill ha kan man föreslå en BMX eller ett par rullskridskor, det är säkert också kul.
 
Mitt främsta tips är nog att köpa en lite mindre ny hoj, och mecka själv när den behöver service eller går sönder. En äldre sporthoj som duger för all sorts gatåkning kan man få för kanske lite under 30K. (Typ tidig CBR 900 eller liknande) Den kan behöva lite ompyssling då och då, men försäkring och värdeminskning är bara småpengar jämfört med en nyare maskin.
 
Don efter person.... det hela handlar egentligen om att prioriterna :tummenupp
Sålänge ca$hen trillar in kan du skaffa dig vilken hoj som helst!
 
Fel svar.... :rolleyes:


Till trådskaparen: (Har iofs två hojar men ingen ny sporthoj.) Man får rätta mun efter plånboken. Vill man bo i centrala Göteborg, är nyligen nyexad student och har färskt kort så får man helt enkelt acceptera att leva på vatten o gröt, eller titta på billigare hojar. Om du inte är helt utseedefixerat på just det senaste i hojväg och kan tänka dig en 10 år gammal hoj eller sporttouringhoj istället så sjunker försäkringspremien betydligt.

Att hojen är 9-10 år gör inte så jättemycket på försäkringen faktiskt. ER-6an är ganska bilig att försäkra eftersom att den inte är lika effektstark. Jag tror att superduke har rätt okej förskringspremier också men vill man ha en renodlad sporthoj som inte är veteranklass så blir det nog svårt. Men köp en R6 från 99 och kör med enbart trafik (har du halv eller hel så blir det i princip lika dyrt som med en ny hoj). Då hamnar premien på runt 600 i månaden och det är väl inte så illa.
 
Mitt tips:

Livet handlar om prioriteringar.... =)

En annan har 3 hojar och åker Motocross på hyfsad nivå vilket där ju mycke slantar försvinner sommartid. Det går ju ihop men som sagt många "nöjjen", supa o.sv får man ju hålla igen på lite emellanåt....

Men det äre värt! :tummenupp
 
Förmodligen för att hon är sporthojsintresserad, bl.a. då hon frågar efter sporthoj på ett sporthojsforum.

Om det är något annat hon vill ha kan man föreslå en BMX eller ett par rullskridskor, det är säkert också kul.

Men har man inte råd med en så finns det inte så mycket att göra åt , mer än att spara och det kan ju ta sin stund. Kompromissa är en ganska bra grej ibland serrö.
 
Gör som jag, du är redan halvvägs:

1. Köp en bostadsrätt (check)
2. Köp en hoj med ett lån
3. Lev på nudlar en stund
4. Värdera upp lägenheten
5. Baka in hojlånet i lånet på lägenheten.
6. Njut.


.

Eller som jag

1. Köp en bostadsrätt med låg avgift kontant.
2. Spara upp till en hoj över vintern utan problem tack vare den billiga avgiften på bostaden o köp sen precis vilken du vill, kontant.
3. Ät va fan du vill, köp mat ute oftare än du lagar själv de e mindre jobbigt då.
4. Värdera upp lägenheten till senare tillfälle.
5. Köp va du vill.
6. Köp en bil.

Skaffa billigare boende o mer välbetalt jobb..
 
Men har man inte råd med en så finns det inte så mycket att göra åt , mer än att spara och det kan ju ta sin stund. Kompromissa är en ganska bra grej ibland serrö.

Äh, då sparar man lite till eller köper en årsmodell äldre. Man kan ju inte komma dragandes med en FJR bara för att man har risig lön. :fakta
 
Kom du fram till något?

Men allvarligt, som min förra hoj, en GSXR600. Gratis att försäkra och säkert ok om man väger mindre än 70kg.

Vad är det du sett som var så dyrt att försäkra?

problemet är att jag måste ha en hoj som är rätt liten i sitthöjden coh som är lätt att ha o göra med. Jag är nämligen rätt liten av mig. Så en cbr 600 från 2002 var ju helt ok. En från 2003 hade vart bättre då det hade vart mycket enklare och BILLIGARE att sänka den. Kawan är inte så lätt att sänka. Dem på Johans MC har vart hjälpsamma och sänkt den åt mig. Den var i för sig helt ok. billig att försäkra och helt ok hoj.
 
Så det är ingen här som är i min ålder, bor centralt och tjänar bra som har råd med en sportis? så alla ni med sporthojar bor utanför stan och äter nudlar?

hihihi

kram på er!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top