Hur har ni fäst gps på hojen?

fredrikö

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Rf900r
Hej!

Funderar på att köpa en gps Garmin nüvi 500. Det är bra kurs på den.

Jag har en rf900 men ser ingen bra lösning för att fästa den, hur har ni gjort och vilka fästen har ni köpt eller tillverkat?

Lägg gärna upp bilder på lösningar.

Tackar på förhand

/Fredrik

Jag testar just nu med att ha fäst den runt blinkers armen.då behöver jag inte titta ner lika mycket men ...skakigt.Blir nog styret och hörlurar till slut endå.

Jag använder bara gps på långturer, och då har jag oftast tankväska, mao lägger jag gps'en där. Det funkar alldeles ypperligt, vid korsningarna brukar man iaf ha gott om tid att kolla in hur man ska åka. Dessutom är den skyddad mot regn osv.

Titta inte bara på priset. 500:an har nordenkarta och den är ej ruttbar och den har ej heller avstägningsbar ruttomräkning. Du kan rutta i navigatorn med många via-punkter men mista avvikelse och din rutt e en kaputt rutt.
A till B - navigator.

Vettiga fästen hittas på ram-mount.com

Verkar ju finnas många fästen att köpa, men funkar det eller måster man köpa något annat också för att fästa gps på kulan?

http://cgi.ebay.co.uk/MOTORCYCLE-BIK...item20ae4817ab

mvh

/Fredrik

Fäste som jag beställde ida vet ja inte om innehåller något annat än va de visas på bilden, alltså bara "kulan". Har ett fäste till bilen från tidigare som jag delvis måste kanske använda.
Vet ej riktigt...får se va de kommer i posten.

sugkopp på varvräknaren :tummenupp

jag är mer intresserad av hur man drar ström till GPS-en. Någon som har gjort det ?

Last edited:
sugkopp på varvräknaren :tummenupp

jag är mer intresserad av hur man drar ström till GPS-en. Någon som har gjort det ?

Vad är det för GPS?
Enklast är direkt på batteriet med hängsäkring. Stor risk för att stiften i hållaren ärgar sönder fort. Vippbrytare på styret kan vara ett alternativ för att få bort problemet med ärgning. Det går att koppla till en krets på hojen som e strömlös när nyckeln är ur, men om man är intresserad av att logga sina turer så går det sista alternativet bort. Om du inte har en låsbar GPS hållare så kan du ju göra det ändå eftersom GPS måte medtagas när hojen lämnas.

garmin nuvi 250 än så länge. Den sämsta av de sämsta. Jag vet inte när jag uppgraderar, eller om det blir en Garmin nästa gång.

Kan man inte ta ström från positionsljus ?

Letar också gps, och fick exakt samma gps som tips, fanns ett fäste man kunde sätta runt styren som tillbehör, men jag har ju cliponstyre och inte speciellt mycket plats att sätta nått fäste på, så jag funderar på en sugkopp modell större att sätta på tanken, kan det vara en lösning?

Du kan rutta i navigatorn med många via-punkter men mista avvikelse och din rutt e en kaputt rutt.
A till B - navigator.

Och du har en nuvi 500 själv?
Du har med denna provat själv att avvika från rutter?

Jag har en nüvi 550 och har provat att avvika från rutter flera gånger och håller inte med dig i dina påståenden.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul