Hur har det varit med svåra skador i 250SP genom åren?

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Det har ju varit en del stygga skador i RR och emellanåt så har vi ju här diskuterat en eventuell kubik-begränsning i B-klasserna. Argument FÖR det borde ju vara enkla att hitta i skadestatistiken OM det innebär någon skillnad.

Jag kan inte minnas någon som fördärvat sig på en 250SP men så har det ju aldrig varit min klass. Torkel och ni andra gamla uvar som vet sånt här - Har det varit lika många stygga skador genom åren i 250SP som i rookie-klasserna eller har det varit en säkrare klass??

Kul att du ska börja köra 250SP :tummenupp :hihi Det finns andra gamlingar som klarar det, då gör du oxå det.

Swedie skrev:
2235585 Kul att du ska börja köra 250SP :tummenupp :hihi Det finns andra gamlingar som klarar det, då gör du oxå det.

Frågan har inget med det att göra. Jag har aldrig valt utifrån de kriterierna...

OM jag ska ha en banhoj igen så blir det 250SP eller något annat litet, men det är inget annat än ett OM.

Det vara bara en fundering som dök upp häromdagen...

Chrille skrev:
2235589 Frågan har inget med det att göra. Jag har aldrig valt utifrån de kriterierna...

OM jag ska ha en banhoj igen så blir det 250SP eller något annat litet, men det är inget annat än ett OM.

Det vara bara en fundering som dök upp häromdagen...

Word of advice: Köp en räääser. Du kommer ändå att få meka precis hur mycket som helst, då kan det lika gärna vara lätt.

Mattias skrev:
2235594 Word of advice: Köp en räääser. Du kommer ändå att få meka precis hur mycket som helst, då kan det lika gärna vara lätt.

Ser nog helst att BoTT på Sviestad funkar. Då ska jag ha en SV650 tänkte jag...eller nåt sånt.

Chrille skrev:
2235598 Ser nog helst att BoTT på Sviestad funkar. Då ska jag ha en SV650 tänkte jag...eller nåt sånt.
Eftersom det är för få anmälda i dagsläget så får du väl låna syrrans hoj och göra storstilad comeback, SV kan du köpa senare.

2001 var det en Svensk förare i SP som på en Dansk bana, där man hoppar över ett krön, som landade så olyckligt och landade på huvudet så han blev förlamad från midjan och ner från det. Är nog den alvarligaste olyckan som jag kommer på.

Skador kan hända i alla klasser men dom blir oftast lite snällare om man har en lättare hoj och som dessutom går lite långsammare.

Axxexs skrev:
2235622 ...
Skador kan hända i alla klasser men dom blir oftast lite snällare om man har en lättare hoj och som dessutom går lite långsammare.

Det var lite det jag var ute efter. Vi har ju haft diskussionen OFTA i samband med svåra olyckor men det borde ju faktiskt gå att statistiskt bevisa. Sen jag började intressera mig för svensk RR har det väl varit ryggmärgskador eller värre på fyrtaktsrookie varenda säsong. Frågan är ju om det är en konsekvens av det stora deltagar-antalet eller "farligare" hojar.

Chrille har insett att pudelrock inte var så värst kul, och nu måste han hitta bra argument för att regeringen ska tillåta honom att återuppta en riktig hobby! Klart du ska skaffa dig en knarr!!!

Du kan få köpa min! Går som kulor och krut när den väl går. Snygg(ast) är den också.

pict3029smaller.jpg

oscar skrev:
2235637 Chrille har insett att pudelrock inte var så värst kul, och nu måste han hitta bra argument för att regeringen ska tillåta honom att återuppta en riktig hobby! Klart du ska skaffa dig en knarr!!!

Pudelrock är ALLTID kul! Men faktiskt så är jag inte på gång för stunden iaf.

Man ska ju lägga av på topp och jag har ju bestämt ledningen i inbördes möten med den nuvarande SM-tvåan i 250R :hihi

Men kanske nästa år?

Chrille skrev:
2235646 Man ska ju lägga av på topp och jag har ju bestämt ledningen i inbördes möten med den nuvarande SM-tvåan i 250R :hihi
Varje gång jag tänker på det undrar jag hur fan det gick till? :confused:

Gustav O skrev:
2235652 Varje gång jag tänker på det undrar jag hur fan det gick till? :confused:

Jag körde fortare helt enkelt....

Du vet - han gasa mycket, jag gasade mer...

Och precis när jag slutade så blandade modern i steroider el dyl i Oboyen för Oscar...

Tror att man rapporterar till SVEMO om alla alvarligare olyckor vid tävlingar. Arrangörerna skickar in skaderaporter efter en helg. Men hur dom uppgifterna behandlas mer än ligger till grund för tex banbesiktning och försäkringsbolaget för licensen vet jag inte? Kanske skulle kunnas föras en statistik på olyckor/klass/bana osv.

Axxexs skrev:
2235663 . ..Kanske skulle kunnas föras en statistik på olyckor/klass/bana osv.

Som icke-aktiv är det ju mer bara en tankelek, men ibland har det varit många stygga tillbud i rookie och iom att det finns så brutala hojar att tillgå så kanske man skulle lyssna lite mer på Torkel mfl som argumenterar för "snällare" b-klasser.

Chrille skrev:
2235656 Jag körde fortare helt enkelt....

Du vet - han gasa mycket, jag gasade mer...

Och precis när jag slutade så blandade modern i steroider el dyl i Oboyen för Oscar...

Nåt sånt måste det vara. Var det mellan säsongen 03/04 han började kapa 10 sek på varje bana? Vi får nog ta och testa den där O´boy-mannen.......

Jalle skrev:
2235735 Nåt sånt måste det vara. Var det mellan säsongen 03/04 han började kapa 10 sek på varje bana? Vi får nog ta och testa den där O´boy-mannen.......

Helt för jävligt när folk har talang på områden där en annan har nada.... eller så var det att jag visade han mina spår under 03... :rolleyes:

Chrille skrev:
2235746 Helt för jävligt när folk har talang på områden där en annan har nada.... eller så var det att jag visade han mina spår under 03... :rolleyes:
Han har inte bara talang utan smak också.

Vad det gäller skador på SP förare så vill jag minnas lite ansikts skador på en förare på knutstorp 2004........Axxexs

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back