Hur hanterar ni er musik?

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Har sökt på både mp3 och musik men fick inga träffar så jag driftar mig till att ställa en fråga här: Själv kör jag Winamp 2.80 och bränner mina skivor via Audiograbber som får normalisera wav-filerna sedan Nero, men det känns som en rätt omständlig lösning, dessutom så har ju många mp3-filer jag tankar ner lite röriga namn. Har hört om ett program som automagiskt plockar ut band/artist och låtnamn, strippar resten och på så sätt hyfsar till filnamnet. Nån som vet mer?

Finns det enklare sätt göra musik-CD än att tanka ner-manuellt strippa låtnamnet-normalisera-bränna än min metod? Schyssta omslag vore oxå en bonus.....

Det finns faktiskt en supersmidig allt-i-ett lösning som kommer från Apple. Nämligen iTunes. Jag upptäckte det när jag skaffade en Powerbook och Windows-versionen är identisk. Den kan göra det du behöver (rippa till mp3, aac eller Apple Losslessmed felkorrigering, normalisera, bränna efter dina egna spellistor, lägga till albumomslag etc) utom att fixa låtnamn då det sorterar på id3-taggar. Att rensa upp filnamn är den bara ganska bra på men inte bättre än Winamp. Som en spelare är den dock helt klockren, du har alla låtar tillgängliga i ett bibliotek direkt i programmet och det är väldans lätt att fixa spellistor. Tog mig ett tag att vänja mig vid iTunes men jag skulle aldrig byta tillbaka till winamp eller liknande nu i efterhand.
http://www.apple.com/se/itunes/download/ (du behöver inte fylla i epostadress för att ladda ner)

Finns väl inget program som fixar konstiga låtnamn rakt av men det det finns däremot ett som heter Tag&Rename. Du kan kopiera från id3 till filnamn på en massa olika sätt mha av wildcards. Finns hur många funktioner som helst som man kan ägna flera sidor åt att förklara. Hursomhelst, bästa programmet för att ändra namn/tag på mp3or. Fixar albumomslag även det.
http://www.softpointer.com/tr.htm

Coola Ola skrev:
Det finns faktiskt en supersmidig allt-i-ett lösning som kommer från Apple. Nämligen iTunes. Jag upptäckte det när jag skaffade en Powerbook och Windows-versionen är identisk. Den kan göra det du behöver (rippa till mp3, aac eller Apple Losslessmed felkorrigering, normalisera, bränna efter dina egna spellistor, lägga till albumomslag etc) utom att fixa låtnamn då det sorterar på id3-taggar. Att rensa upp filnamn är den bara ganska bra på men inte bättre än Winamp. Som en spelare är den dock helt klockren, du har alla låtar tillgängliga i ett bibliotek direkt i programmet och det är väldans lätt att fixa spellistor. Tog mig ett tag att vänja mig vid iTunes men jag skulle aldrig byta tillbaka till winamp eller liknande nu i efterhand.
http://www.apple.com/se/itunes/download/ (du behöver inte fylla i epostadress för att ladda ner)

Finns väl inget program som fixar konstiga låtnamn rakt av men det det finns däremot ett som heter Tag&Rename. Du kan kopiera från id3 till filnamn på en massa olika sätt mha av wildcards. Finns hur många funktioner som helst som man kan ägna flera sidor åt att förklara. Hursomhelst, bästa programmet för att ändra namn/tag på mp3or. Fixar albumomslag även det.
http://www.softpointer.com/tr.htm

:Bugar :Bugar

Tackar så mycket för den infon!!

eftersom jag e ljudtekniker så är jag lite mera omständig

konverterar mp3 till wav med MusicMatchJukebox
Normaliserar alla wav med Wavnormalizer
Klipper bort tystnad i slutet och början med Soundforge7
Bränner med nero

Om man vill ändra på namn och taggar så e detta bra Mp3-Tag Studio 1.2

Eller så bränner o spelar man bara musiken i Winamp 5 och skiter i att normalisera, (går att ändra volymen på stereon?).
Känns inte som om man vill lägga ner en dag på att bränna en skiva som ändå försvinner efter några veckor eller som man tröttnar på ganska snabbt.

Så gör jag iallafall o de jag gör är alltid bäst! :tungan

Använd Windows Media Player 9, funkar utmärkt, visst den koverterar låtarna lite långsamt men den blir bra resultat, i alla fall tillräckligt för mig.

Och jag upplever inte nån stor volymskillnar från mp3:a till mp3:a..

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back