Hur hantera på bästa sätt?

Sjukskrivning är "smart" vid olycksfall, fast har du ingen försäkring som täcker så kan det kvitta.
Sveda och värk baseras på antal dager du har varit akut skadat.

Jag bröt radiusbenet i handleden förra vintern, sjukskrev mig inte, hade ont som fan, jobbade ändå. Anmälde dock skadan till mitt försäkringsbolag. Fick upp till högkostnadsskyddet, inget annat.

Klart påfrestande att försöka arbeta professionellt (itkonsult) med den konstanta smärtan. :huvet

I år lyckades två riksmongon på hyrskidor vingla ihop precis framför mig (kom från ingenstans från varsin sida i hög fart) när jag softade lite och var allmänt nöjd med livet som snowboardåkare, kraschade och tog mig med i fallet.

Vänster arm bakom ryggen, armbågen kraftigt ur led, ledband insida armbåge skadat och brott på överarmsbenet vid leden.

Den här gången sjukskrev jag mig...helarmsgips och ont helvit saTTan första tre veckorna, och veckan efter gipset åkte av, jisses..

Får se om man får sjuklön (kändes ju fräsigt att ansöka om sjuklön, aldrig sjukskrivit mig tidigare) och sveda&värk (skall vara över 4 veckors sjukskrivning enligt mitt bolag innan det kickar in), så man går plus minus noll iaf.

Skit är det, sjukvården är i bästa fall att beskriva som tragisk, 300 kronor i kassan, vänta tills fan avlöser en, 3 minuters samtal med en ortoped som i bästa fall pratar förståelig svenska, man får svävande svar, får gå hem lika oviss som man var innan om framtiden...

Kontentan - gör er inte illa, försäkringarna kan nog vara bra om det blir bestående men, räkna inte med något stöd under själva sjuktiden.

/J

Det låter som om du skall göra en MRT om 10 dagar och det är helt korrekt behandling när man har sett något på initial RTG och du har en svaghet i armen. Jag hade sjukskrivit mig.

Det låter som om du skall göra en MRT om 10 dagar och det är helt korrekt behandling när man har sett något på initial RTG och du har en svaghet i armen. Jag hade sjukskrivit mig.

Det är vanlig röntgen igen som jag förstod det. Dom har redan konstaterat vart det är av, men vill se om det läker ihop som det ska. Om det inte har gjort det så blir det operation och i med skruv för att fixera.

Som jag tolkar det av dom olika svaren här finns det alltså ingen egentlig fördel med att sjukskriva sig. Är ju mest för att få bättre ersättning jag vill göra det, eventuellt för att belasta axeln mindre.

Jag hade frågat läkaren vad han tyckte och gjort så. Det viktigaste är ju att axeln får läka som den ska. Pengar kan man alltid skaffa nya.

I år lyckades två riksmongon på hyrskidor vingla ihop precis framför mig (kom från ingenstans från varsin sida i hög fart) när jag softade lite och var allmänt nöjd med livet som snowboardåkare, kraschade och tog mig med i fallet.
Några som sett Sällskapsresan II, Snowroller, för mycket? "Bästa svängen, Hökarängen! Närmast gubben vinner!" :hihi

Som jag tolkar det av dom olika svaren här finns det alltså ingen egentlig fördel med att sjukskriva sig. Är ju mest för att få bättre ersättning jag vill göra det, eventuellt för att belasta axeln mindre.
Risken är ju stor att det äts upp av förlorad arbetsinkomst, och eftersom du vet att du förlorar lön, men inte vet vad du får i ersättnings, så, ja...

På mitt jobb har vi varit två personer som har gått gipsade under högsäsong.

En spräckte foten när han skulle kicka igång en tjurig CR500, och jag då som halkade i ett dike när jag vår ute och körde mc och fick köra hem med trasigt knä...

Hade det inte varit högsäsong hade nog ingen av oss jobbat, men vi var i princip tvungna...

På mitt jobb har vi varit två personer som har gått gipsade under högsäsong.

En spräckte foten när han skulle kicka igång en tjurig CR500, och jag då som halkade i ett dike när jag vår ute och körde mc och fick köra hem med trasigt knä...

Hade det inte varit högsäsong hade nog ingen av oss jobbat, men vi var i princip tvungna...
Fast ni är ju norrlänningar, så ni drack ju tillräckligt ur dunken för att döva smärtan så ni kunde jobba ändå :tummenupp

//F. Ördomsfri

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back