Hur hade ni rengjort lagren utan att skada dom?

Så vad är frågan nu på tredje sidan. Byta axel eller inte?
Eller varför lagret rostat?
Eller var dina 611:- ger mest glädje?
Tänkte du snåla in på tätningarna till din 611-kronorsaxel eller har min läsförståelse pajat?

Det finns ju en stor tillfredställelse i att mecka och underhålla sina prylar. Ibland med bonnmeck, good enogh eller it’ only temporary unless it works. Egentligen passar satisfaction bättre än tillfredställelse då det mer låter som självbefläckelse.
Eller genom att byta allt när man ändå håller på, det är fackmannamässigt och inte minst, det är skönare att stå och dra sig i hängslena när man berättar för polarna.

Grattis till att du fick ut axeln. Inte alltid det går utan problem.

Är det inte långsökt att de skulle svarvat en midja på axeln? Ett extra moment för att spara några gram.
Med en svarv och en indikatorklocka kan du lätt se om axeln är krokig och i så fall var.
Om inte annat så spar axeln och kolla senare. Den nya axeln kanske behöver bytas om du kör och vurpar i bäckar, åar, vattenpölar och mindre sjöar. Svårt att få upp samma torkande temperatur som i hjullagren. Som även dom tar stryk.

Tänkte skriva fun fact men kvoten av engelska ord är nådd i detta inlägg.
Fettnippel heter zerk fitting på amerikanska. Ett ovanligt fult, inte vackert, ord.
Min ena hoj har en fettnippel på svingen. Hojen har gått 13 000 mil och har inget glapp.
Mycket tillfredsställande att köra tryckluftsdriven fettspruta och veta att svinglagren är infettade igen.
Hur många fettar in sina svinglager? Äh man byter ju hoj.

Jag har just renoverat en Yamaha DT50MX. Den svingaxeln fick jag såga av på två ställen för att få bort. Jag tror att alla är överens om att det var rätt att köpa en ny. Var vattnet trängt in skiter jag i. Billigt med moppedelar.
När jag skulle blästra ramen på min DR500 satt svingaxeln fast. Knacka gick inte. Vrida med hylsa och spärrskaft gick inte. Förlängde med ett rör. Mer muskler än gärna. Spärrskaftet gick i bitar. Då återstod 1”-hylsan och ett kralligare spärrskaft. Då gick det. Hade tillgång till lastbilsgarage med kraftigare dimension på vissa verktyg på det tiden.

Berätta vad planen är nu. 🙂
 
Byt axel!
Det är ju mindre peng än 6 öl en utekväll.
 
Så vad är frågan nu på tredje sidan. Byta axel eller inte?
Eller varför lagret rostat?
Eller var dina 611:- ger mest glädje?
Tänkte du snåla in på tätningarna till din 611-kronorsaxel eller har min läsförståelse pajat?

Det finns ju en stor tillfredställelse i att mecka och underhålla sina prylar. Ibland med bonnmeck, good enogh eller it’ only temporary unless it works. Egentligen passar satisfaction bättre än tillfredställelse då det mer låter som självbefläckelse.
Eller genom att byta allt när man ändå håller på, det är fackmannamässigt och inte minst, det är skönare att stå och dra sig i hängslena när man berättar för polarna.

Grattis till att du fick ut axeln. Inte alltid det går utan problem.

Är det inte långsökt att de skulle svarvat en midja på axeln? Ett extra moment för att spara några gram.
Med en svarv och en indikatorklocka kan du lätt se om axeln är krokig och i så fall var.
Om inte annat så spar axeln och kolla senare. Den nya axeln kanske behöver bytas om du kör och vurpar i bäckar, åar, vattenpölar och mindre sjöar. Svårt att få upp samma torkande temperatur som i hjullagren. Som även dom tar stryk.

Tänkte skriva fun fact men kvoten av engelska ord är nådd i detta inlägg.
Fettnippel heter zerk fitting på amerikanska. Ett ovanligt fult, inte vackert, ord.
Min ena hoj har en fettnippel på svingen. Hojen har gått 13 000 mil och har inget glapp.
Mycket tillfredsställande att köra tryckluftsdriven fettspruta och veta att svinglagren är infettade igen.
Hur många fettar in sina svinglager? Äh man byter ju hoj.

Jag har just renoverat en Yamaha DT50MX. Den svingaxeln fick jag såga av på två ställen för att få bort. Jag tror att alla är överens om att det var rätt att köpa en ny. Var vattnet trängt in skiter jag i. Billigt med moppedelar.
När jag skulle blästra ramen på min DR500 satt svingaxeln fast. Knacka gick inte. Vrida med hylsa och spärrskaft gick inte. Förlängde med ett rör. Mer muskler än gärna. Spärrskaftet gick i bitar. Då återstod 1”-hylsan och ett kralligare spärrskaft. Då gick det. Hade tillgång till lastbilsgarage med kraftigare dimension på vissa verktyg på det tiden.

Berätta vad planen är nu. 🙂
Skrev på första sidan att de blir nya lager och ny axel. 🙂
 
Byt axel!
Det är ju mindre peng än 6 öl en utekväll.
Gillar hur du tänker, men nu har ju ölen blivit så orimligt dyr. Föreslår att vi jämför med ett tandläkarbesök med rotfyllning istället, då låter en axel för 611:-till geggmoppen både billigt och roligt:öl
 
Back
Top