Att man har tåspetsarna på fotpinnen beror ju t ex bara på att de annars tar i backen när man lägger ner hojen.
Mnja.. Genom att ha tårna (eg främre tramdynan) på fotpinnen, gör att det är lättare att jobba på cykeln, exempelvis flytta från vä till hö. När man vant sig, känns det helt enkelt bäst, i de flesta lägena.
Din förankring i cykel'n utgörs av utsidans fot (trampdynan), underben, knä, och lår, samt ofta med stöd av underarmen mot tanken. Genom att jobba till största delen med benen, behöver man inte hålla så mycket i styret, då man flyttar runt, utan kan vara avslappnad i axlar, armar och händer.
Japp - precis som Sensei beskriver
Skrapar tårna gör jag lika så f-b, men då om jag slarvar och sätter foten "för långt ut" på fotpinnen. I vissa kurvor kommer jag därför på mig själv med innerfoten ungefär som vid minimoto-körning. (Det här beror naturligtvis på hur pinnarna sitter på just din hoj). Men, genom att sitta väl "förankrad" på cykel'n gör att det inte vilar så mycket tyngd på innerfoten..
Tack sensei, det va detta jag letade efter. Hade ingen aning om låsningen med kroppen, eller armbågen. informativt!
Ett tips till..
Om man märker att man inte kommer att nå ner till golvet, gör knät bättre nytta in mot cykel'n, även fast man "hängt av"
Det finns ingen större anledning att spreta med benen i just den kurvan om man ändå inte tänker sätta i knät
/ Micke