Hur ha fötterna och kroppen vid sväng?

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
När man svänger, fullt nedlägg, hur håller ni/man fötterna mot fotpinnarna? Hur vrider nu ut benet? Hur långt ut burkar man? Hur placerar man kroppen, överkroppen, armarna osv?

Skulle vara kul att veta lite om olika tekniker.

Ett tips är att spana in bilder på rejsåkare. Har du möjlighet så be någon fota dig så kan du jämföra sedan. Känslan hur man placerar sig och hur man verkligen sitter brukar skilja sig en hel del.

Jasså, sökfunktionen i forumet är väl inte som google direkt. Sök på en sak, få svar på 500 andra saker. Liknar mer en porrsökmotor =)

Använd googles sökmotor fast ange sporthoj som site istället då? :)

Annars går det ju att gå en broms och kurvkurs då förklarar och visar de detta :tummenupp

Jasså, sökfunktionen i forumet är väl inte som google direkt. Sök på en sak, få svar på 500 andra saker. Liknar mer en porrsökmotor =)

:D

Jag har tåspetsen på fotpinnen och knät vinklat utåt framåt så mkt det går, hänger med arslet lite grann en halv skinka typ. Andra benet tryckt mot hojen å även där tåspetsen på fotpinnen. Överkroppen även den lutat åt hållet man lutar hojen och blicken fokuserad så långt fram i kurvan som möjligt.

Sen om det är rätt lr fel det har jag ingen aning om förutom att fegränderna inte finns men knäpuckarna är i orginal skick wtf :va

:D

Jag har tåspetsen på fotpinnen och knät vinklat utåt framåt så mkt det går, hänger med arslet lite grann en halv skinka typ. Andra benet tryckt mot hojen å även där tåspetsen på fotpinnen. Överkroppen även den lutat åt hållet man lutar hojen och blicken fokuserad så långt fram i kurvan som möjligt.

Sen om det är rätt lr fel det har jag ingen aning om förutom att fegränderna inte finns men knäpuckarna är i orginal skick wtf :va

Jag har vart med på en bandag som varade från 0900 till 1700, dock inte med SMC, va här i Norge på Rudskogen.

Vet inte om dessa killar va så superduktiga. Frank heter en av dom, vet inte om han tävlat i Sverige. Han körde efter en och en i gruppen. När vi kom in till depån som förklarade han lite småsaker. som t ex detta med att få ner knät i backen.

Jade hade tån på fotpinnen först också. sedan bytte jag efter vad han sa. Trycka in tån mot ramkanten vid slutet av fotpinnen, första svängen så säger det skraaap.

Det skulle vara kul att höra lite olika tekniker från folk som tävlar, hur de kör.

Trycker de in motsatt arm mot tanken, lutar de sig framåt för att få mer vikt på framhjulet osv.

När man svänger, fullt nedlägg, hur håller ni/man fötterna mot fotpinnarna? Hur vrider nu ut benet? Hur långt ut burkar man? Hur placerar man kroppen, överkroppen, armarna osv?

Skulle vara kul att veta lite om olika tekniker.
Jag förstår din frågeställning men den är likväl bakvänd. Vad är det du vill uppnå? Det du skriver om foten på körningen på Rudskogen stämmer bra om det är knäskrapa du vill, men är kanske inte det bästa annars. Att man har tåspetsarna på fotpinnen beror ju t ex bara på att de annars tar i backen när man lägger ner hojen.

Recept på korrekt ställning för en r-hoj

Jag har vart med på en bandag som varade från 0900 till 1700, dock inte med SMC, va här i Norge på Rudskogen.

Vet inte om dessa killar va så superduktiga. Frank heter en av dom, vet inte om han tävlat i Sverige. Han körde efter en och en i gruppen. När vi kom in till depån som förklarade han lite småsaker. som t ex detta med att få ner knät i backen.

Jade hade tån på fotpinnen först också. sedan bytte jag efter vad han sa. Trycka in tån mot ramkanten vid slutet av fotpinnen, första svängen så säger det skraaap.

Det skulle vara kul att höra lite olika tekniker från folk som tävlar, hur de kör.

Trycker de in motsatt arm mot tanken, lutar de sig framåt för att få mer vikt på framhjulet osv.

Att luta inåt i kurvan gör du för att flytta tyngdpunkten. Genom att flytta kroppen innåt så flyttar du tyngdpunkten och kan köra med hojen mer upprätt genom kurvan... Varför vill jag då ha den mer upprätt???
Jo du får mer gummi i backen samt så jobbar fjädringen på hojen bättre om den är mer upprätt..
Detta medför att du kan ha en högre hastighet genom kurvan.

Om du sätter dig på hojen och torrbryter. Så ska du sitta så att du har ungefär en knytnäve mellan tank och pung. Häng ut åt höger sida..
Dvs flytta röven så att ditt personliga utblås hamnar precis utanför sadeln.
Tramdynan på vänster fot mot vänster fotpinne.. Spänn upp med vänster fot och vad låret mot tanken.. Detta är din låsning och kontakt med hojen.. Om du bromsar i detta läge ska du sitta fast så att säga... Höger fots trampdyna på höger fotpinne.. Häng ut knät..
Armarna ska vara avslappnade.. Vänster arm med stöd längs tanken.. Höger arms armbåge ska peka innanför knät..

Du vill inte ha mer tyngd på framhjulet.. Då ökar du risken för att det släpper.
Man brukar eftersträva att lätta på trycket på framhjulet. Detta gör du genom gaskontroll. Dvs du ger på lite gas direkt när du lagt ner hojen.

Vad som då händer med hojen är följande.. Genom att du börjar acca mjukt i kurvan så kommer hojen att sätta sig... Bakdämparen börjar jobba i sitt optimala arbetsområde.. Samtidigt som du drar ut framgaffeln så att även den börjar jobba inom sitt område... (Bakdämparen är ju utdragen efter en inbromsning.. samtidigt som gaffeln är komprimerad..) Detta för med sig det att hojen blir mer lättstyrd och samtidigt stabilare...

Last edited:
Att luta inåt i kurvan gör du för att flytta tyngdpunkten. Genom att flytta kroppen innåt så flyttar du tyngdpunkten och kan köra med hojen mer upprätt genom kurvan... Varför vill jag då ha den mer upprätt???
Jo du får mer gummi i backen samt så jobbar fjädringen på hojen bättre om den är mer upprätt..
Detta medför att du kan ha en högre hastighet genom kurvan.

Om du sätter dig på hojen och torrbryter. Så ska du sitta så att du har ungefär en knytnäve mellan tank och pung. Häng ut åt höger sida..
Dvs flytta röven så att ditt personliga utblås hamnar precis utanför sadeln.
Tramdynan på vänster fot mot vänster fotpinne.. Spänn upp med vänster fot och vad låret mot tanken.. Detta är din låsning och kontakt med hojen.. Om du bromsar i detta läge ska du sitta fast så att säga... Höger fots trampdyna på höger fotpinne.. Häng ut knät..
Armarna ska vara avslappnade.. Vänster arm med stöd längs tanken.. Höger arms armbåge ska peka innanför knät..

Tack sensei, det va detta jag letade efter. Hade ingen aning om låsningen med kroppen, eller armbågen. informativt!

Tack sensei, det va detta jag letade efter. Hade ingen aning om låsningen med kroppen, eller armbågen. informativt!

Var så lite så.. ;)
Kom på våra kurser så lovar jag att vi hjälper dig med de missar du gör med.. ;)

Läs även mitt tillägg med.

jag har inte den blekaste aning om hur man skrapar, men den här killen verkar veta hur...:yoparty

(bilden kommer nog från denna siten)

Bifogat

• skrap1.jpg
    skrap1.jpg
    77.1 KB · Visningar: 124
I den här tråden kan du studera lite olika stilar: LÄNK

Ett par bilder om hur man påverkar tyngdpunkten med kroppen.

Bifogat

• 1_1.JPG
    1_1.JPG
    111.1 KB · Visningar: 159
  • 1_2.JPG
    1_2.JPG
    65.2 KB · Visningar: 146

Helt korrekt.. Fast den som ritat in kraftpilarna är troligen inte helt van med fysik och fysikens lagar. Centifugalkraft???
Denna kraft finns inte.. Den är bara upplevd.
Centipitalkraf finns och den går faktist åt andra hållet.. ;)
Men å andra sidan så skiter vi väll i vilka krafter som påverkar oss.. Så länge de inte övervinner vår teknik i balla knäskrap :yoparty

Att man har tåspetsarna på fotpinnen beror ju t ex bara på att de annars tar i backen när man lägger ner hojen.

Mnja.. Genom att ha tårna (eg främre tramdynan) på fotpinnen, gör att det är lättare att jobba på cykeln, exempelvis flytta från vä till hö. När man vant sig, känns det helt enkelt bäst, i de flesta lägena.

Din förankring i cykel'n utgörs av utsidans fot (trampdynan), underben, knä, och lår, samt ofta med stöd av underarmen mot tanken. Genom att jobba till största delen med benen, behöver man inte hålla så mycket i styret, då man flyttar runt, utan kan vara avslappnad i axlar, armar och händer.

Japp - precis som Sensei beskriver :tummenupp

Skrapar tårna gör jag lika så f-b, men då om jag slarvar och sätter foten "för långt ut" på fotpinnen. I vissa kurvor kommer jag därför på mig själv med innerfoten ungefär som vid minimoto-körning. (Det här beror naturligtvis på hur pinnarna sitter på just din hoj). Men, genom att sitta väl "förankrad" på cykel'n gör att det inte vilar så mycket tyngd på innerfoten..

Ett tips till..

Om man märker att man inte kommer att nå ner till golvet, gör knät bättre nytta in mot cykel'n, även fast man "hängt av"

Det finns ingen större anledning att spreta med benen i just den kurvan om man ändå inte tänker sätta i knät

/ Micke

De där bilderna har jag sett förut, och blev lika konfunderad då. Jag tycker inte att bild 3 ser så illa ut, men det är enligt texten tydligen "not cool" av nån anledning. Det låter ju som det är en guide i hur man knäskrapar snyggt eller nåt.

När man förstört ett eller flera par stövlar lär man sig att dra upp/in fötterna på fotpinnarna. Inlärningsprocessen påskyndas om man samtidigt slipar ner lilltån.
Med en gammal Ducce SS med orginalpinnar spelar det ingen roll hur långt in på pinnarna man har fötterna för pinnarna har en tendens att vika in sig när man kör lite inspirerat :gnissla
Så när jag började slita strumpor och slutade klippa lilltånaglarna så tog jag och förstärkte stövlarna med stål. Funkar kanon :tummenupp

De där bilderna har jag sett förut, och blev lika konfunderad då. Jag tycker inte att bild 3 ser så illa ut, men det är enligt texten tydligen "not cool" av nån anledning. Det låter ju som det är en guide i hur man knäskrapar snyggt eller nåt.
Jo, man kan nog skippa texten och bara se till hur man kan använda kroppen för att förändra tyngdpunkten och det är ju onekligen så att om man ska ha högt tempo i kurvan så hamnar knät lätt o backen, oavsett om det är coolt eller inte.

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back