Hur höjer man och sänker en hoj?

wahlan

Sporthojsnörd
Gick med
18 Sep 2003
Ort
på havet
Hoj
K7
Hej

Jag har en Honda NS årsm. -86, och har tänkt på att höjja hojjen lite i bak.
Någon som vet hur man gör?

//nomo
 
Förmodligen får du modda nåt av bakdämpens fästen så att dämparen blir lite längre eller avståndet mellan fästpunkterna lite kortare.
Tänk på att det är en utväxling mellan dämparen o bakhjulet. 1 cm längre dämp kanske ger flera cm högre bakände.
Men glöm det där vanliga m att öka förspänningen, cykeln ska ha ett vettigt belastat häng, annars blir den inge kul på vägen.
/u
 
ulf_lundin skrev:
Men glöm det där vanliga m att öka förspänningen, cykeln ska ha ett vettigt belastat häng, annars blir den inge kul på vägen.

Jepp.

Det finns olika sät att göra det där på, givetvis beroende på hur ditt länkage (om finnes) ser ut. Har du tur så kan det räcka med att göra ett nytt stag vars längd är justerbar (någon form av kullänkar + en ställskruv i mitten). T.ex.

Ta en bild på länkaget så kan vi spåna lite.

/J
 
RG500-Johannes skrev:
Jepp.

Det finns olika sät att göra det där på, givetvis beroende på hur ditt länkage (om finnes) ser ut. Har du tur så kan det räcka med att göra ett nytt stag vars längd är justerbar (någon form av kullänkar + en ställskruv i mitten). T.ex.

Ta en bild på länkaget så kan vi spåna lite.

/J

Är de fäste på dämparen du menar? Jag kan nog fixa en bild till imorgon.
 
nomolas skrev:
Är de fäste på dämparen du menar? Jag kan nog fixa en bild till imorgon.

Hela länkaget inkl. dämpare vore bra. Kan ju också tas från verkstadshandbok om du har ngn.

Bifogar bild på exempel vad gäller ride-height adjuster. Denna är från min hoj.

/J
 

Bifogat

  • Justerstag_l.jpg
    Justerstag_l.jpg
    54.8 KB · Visningar: 130
RG500-Johannes skrev:
Hela länkaget inkl. dämpare vore bra. Kan ju också tas från verkstadshandbok om du har ngn.

Bifogar bild på exempel vad gäller ride-height adjuster. Denna är från min hoj.

/J

Jag har inte handboken hemma. Ska åka dit jag har hojjen imorgon.
Jag har hört att om man höjer staget så blir hojjen lägre, är de så?
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top