Hur höjer man bränsle-nålen på en Dr125R?

MadManAxel

Badass offroader
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Karlstad
Hoj
B1 och en Jeep 5.9!!!
Hur höjer man bränsle-nålen på en Dt125R?

Det är ju så att man vill mixtra lite med hojen sen när det nya luftfiltret och krök+ljudd. kommer :tomten
För att få ut bättre så ska det väl till en fetare blandning eller?
Det borde väl inte vara helt omöjligt att klara en sådan sak själv?
Tacksam för all hjälp!
Edit:
Kom just på en sak: måste jag skaffa någon slags nytt munstycke eller är det YPVs:en som sköter det...har aldrig riktigt fattat vad den gör???
 
Last edited:
Du måste byta munstycke som tidigare sas. Hur man gör det finns det många trådar om (den som söker skall finna)
YPVSen är en liten manick som stänger/öppnar utblåset ur cyllen. Den har ingenting bränsle inställningar att göra. Åter igen (den som söker skall finna)
 
Hmm...ingen som kan hjälpa mig?...kanske skulle lagt den i mek-forumet istället!
Sökte lite på forumet här och hittade ingen hjälp vare sig på bränslenålen eller munstycke....jag vet att flera här har ostrypta/trimmade Dt125R, är det ingen som vill dela med sig av sina erfarenheter/kunskaper?

Edit: Biifer: stavas inte "lungt" l u g n t?
 
mad_man_axel skrev:
Det är ju så att man vill mixtra lite med hojen sen när det nya luftfiltret och krök+ljudd. kommer :tomten
För att få ut bättre så ska det väl till en fetare blandning eller?
Det borde väl inte vara helt omöjligt att klara en sådan sak själv?
Tacksam för all hjälp!
Edit:
Kom just på en sak: måste jag skaffa någon slags nytt munstycke eller är det YPVs:en som sköter det...har aldrig riktigt fattat vad den gör???

Det finns inget enkelt svar. Man har de grejerna man har. Cylinder/kolv, avgassystem, förgasare/munstycken, luftburk, tryck/temp etc. Pumpen kommer suga X mängd luft. Med bestyckning upp och ned, anpassar man så att rätt bränslemängd tillsätts. Ändrar man på något, så sätts allt ur spel. Om du på något sätt ser till att bågen pumpar mer luft, måste du tillsätta motsvarande extra bränsle. Det är ju omöjligt att veta hur mycket filtren *ger* i flöde. Om de ger något alls? Sedan vet vi ju inget om hur den är bestyckad idag. Allt relateras ju till vad du har nu. Det kan ju vara så att den t ex går lite rikt nu. Det ger sämre effekt. Med nya öppnare filter skulle det i så fall kunna bli perfekt. (Osannoligt med sådan tur)

Men man vill ju försäkra sig lite o uppåt kan man ju gå utan att riskera något. Så man bara höftar-till. Ett kvarts varv på tomgånsblandning kanske. Ett snäpp eller två rikare på nålen o tre steg på main blir nog bra. Sen får man prova försiktigt o analysera. Börja fett, fortsätt nedåt för högre effekt utan att gå för magert och med haveri. Kolla stift, kolv, o top för rätt färg.

Läs "The Ride and Feel Method"

http://www.ericgorr.com/techarticles/carbtuning.html

YPVS har inget med blanding/inställning att göra.
 
*/ ?>
Nyheter
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Back
Top