Hur höja preload/förspänning?

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
Hur gör jag för att höja preoload/förspänning bak på min hoj? har en zx-9R 01. Kan inte någon förklara det för mig? (känner mig dum just nu)

Brukar se ut så här ungefär:
Finns säkert 1 el 2 stora tandade ringar runt bakre stötdämparen vilka är gängade på själva dämparen. Den yttre är en låsring till den inre. Dom ska dras åt en bit så att fjäderns inspända längd minskar något. Till det behöver man nog specialnycklar, finns universalnycklar av den typen. Mässingstång o knacka kan oxå funkar. Smörj gängorna o ringarna innan du börjar, stort tryck o friktion !! Om nåt är i alu kan gängorna kleta ihop; inte så kul. Säkrast ta loss dämpen o avlasta gängorna genom att trycka ihop fjädern, kräver spec. verktyg, men kanske inte nödvändigt att göra.
Max o min mått på fjäderlängden står kanske i handboken, men 1 a 2 mm borde vara lagom att prova med. Mät gärna belastade hänget före o efter så du vet hur stor ändringen blev.
/u

det var just dem två "tandade ringarna" jag undrade över. jag har något verktyg som ser ut att vara till för att justera dem, men det står inget i min manual om det. finns det inte någon kawa-galning som kan hjälpa mig?

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back