Hur högt får en transponder sitta?

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Tänkte sätta transpondern under cutsen, cirka 90 cm ovanför marken. Är det någon som vet max avstånd till marken som en transponder klarar av?

Freppa skrev:
2098071 Tänkte sätta transpondern under cutsen, cirka 90 cm ovanför marken. Är det någon som vet max avstånd till marken som en transponder klarar av?

kostar det för mc :va

Last edited:
STFU och svara på frågan sopa. Om jag hittade den skulle jag inte behöva fråga, eller hur?

Freppa skrev:
2098164 STFU och svara på frågan sopa. Om jag hittade den skulle jag inte behöva fråga, eller hur?

Vet inte vad max avstånd till backen är på transpondrarna. Därimot har jag aldrig haft problem med min på motarden (samma som ni har) och jag ochh alla med mig som kör motard sätter den uppe vid syret som är mycket högre upp än era sadlar...

kanske lite hjälp...

eftersom jag vet att freppa inte fått på sig glasögonen så skriver jag det här också...

Position: max. height 60cm (2ft) for cars, 120cm (4 ft) for motorcycles

alltså, max 120cm över marken på motorcyklar (äru med nurå freppus?)

Jag hatar allt och alla! :4skrika :4skrika :4skrika

(är det för övrigt inte konstigt att det är olika för bil och mc?)

Freppa skrev:
2099109 Jag hatar allt och alla! :4skrika :4skrika :4skrika

(är det för övrigt inte konstigt att det är olika för bil och mc?)

Tycker du verkligen att det är konstigt,att en isolerande plåtkaross som i en tävlingsbil, gör att transponderns sändare därmed får sin signalstyrka reducerad och därför behöver sättas närmare banans mottagarslinga som ligger i asfalten?

Freppa skrev:
2099157 Nu hatar jag dig också. Massor.

sen vet ju inte jag om jag skulle vilja ha transpondern under kutsen.
känns lite tråkigt att loosa en placering med en hojlängd när man går äver mållinjen jämnsides med en annan förare som har sin transponder på gaffeln.

ett åtta meters metspö med transpondern hängandes i framför hojjen borde ju vara ultimat? :hihi

Pank skrev:
2099176 sen vet ju inte jag om jag skulle vilja ha transpondern under kutsen.
känns lite tråkigt att loosa en placering med en hojlängd när man går äver mållinjen jämnsides med en annan förare som har sin transponder på gaffeln.

Efter 6 timmars endurance tror jag inte det kommer vara ett problem....

Tokigakon skrev:
2099184 ett åtta meters metspö med transpondern hängandes i framför hojjen borde ju vara ultimat? :hihi

I like it!

Strider skrev:
2099193 Så funkar det inte. Spelar ingen roll var tranpondern sitter.
Är du säker :va
Går du över mållinjen samtidigt som någon annan så har ju det stor betydelse som vi inte har målfoto i sverige (mej veterligen)
Men jag kan ha fel :3freak

Pank skrev:
2099176 sen vet ju inte jag om jag skulle vilja ha transpondern under kutsen.

Det är alltid cyklarnas inbördes position vid passeringen av mållinjen som är det avgörande. Det är inte transponderns placering på cykeln som avgör vem som "vann". Det måste finnas även ett mänskligt öga som bedömmer en sådan situation hos tävlingsledningen. Det finns tidigare fall där det gjort matematiska omräkningar. I ett fall, där jag tror Cralle och någon annan förare passerade mållinjen på Knutstorp nästan sida vid sida men hade olika placeringar på sina transpondrar vilket då gjorde att det blev lite konstigt i tider/placeringar på tv-skärmen innan detta blev rättat.
Ett tips är då att sätta transpondern så långt fram som är lämpligt/möjligt på hojen.

transpondern måste sitta så att pilen pekar neråt.
och att den har fritt ner till slingan är oxo att rekomendera.
inte sätta den direkt på plåten som kan föesämra transpondernss kapacitet

Pilen pekar ner? Vad är det för dumheter? Antingen så sänder den ut en signal eller ej, hållet måste väl vara hyggligt oberoende? Det är ju inte IR vi talar om.

Freppa skrev:
2099851 Pilen pekar ner? Vad är det för dumheter? Antingen så sänder den ut en signal eller ej, hållet måste väl vara hyggligt oberoende? Det är ju inte IR vi talar om.
Har varit transponderpåsättare i många år nu och fästena sitter både uppåt, neråt och på tvären och som grädde på moset det sitter lite var som helst på hojen :4skrika
Bäst är när dom varit interligenta och satt det vid motorn/avgasröret så man bränner sej som.... :gnissla :huvet

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT