Hur hårt ska man dra Goodridgeslangar?

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Köping
Hoj
FIREBLADE -12 & -03, HUSKY SMR511 -11, YZ250F -12
Nya Goodridgeslangar (stålomspunnet, rostfria ändar och skruvar)
ska på min 954..

Allt som står bak på förpackningen är:

Tourqe Settings stainless steel
Min: 14lbs-ft
Max: 24lbs-ft

Ska jag dra 19lbs-ft då eller?


Fan, kan dom skriva "Dessa ska dras till XX Nm´" så man slipper fundera:tummenupp

Nej men enligt manualen ska tex originalslangen bak och originalslangarna dras med 34 N, kanske kan gå efter det på Goodridgeslangarna också?
 
Jag drog mina banjobultar med det moment som stod i orginal verkstadshandboken 23nm. Vilket motsvarar 16,5 lbs-ft. 34 nm borde vara runt 25 lbs/ft.
 
Dra tills det blir tätt!

(visst låter det fånigt?)

Men alltså: Goodridge eller inte, du har ju inte bytt gänga i bromsoken, och det är ju DEN som är den springande (och svaga) punkten.
Ok?
Ok!
(Broms Ok :hihi)

Nåväl, alltså går du på vad originalmomentet föreskriver.
Men vad menade jag med min första mening då?
Jo. Dels brukar folk dra för hårt.
Nu har du ju momentnyckel så det ska ju lösa sig då.
Men! Det finns ingen anledning att dra hårdare än nödvändigt.
Det var det jag menade med att dra tills det blir tätt.

Min filosofi när det kommer till gängor i aluminium är att (förutom att smörja dem med rätt smörjmedel) aldrig dra dem hårdare än vad som krävs.
Det går bara sönder då tillslut, om man hela tiden uppsöker sträckgränsen för materialet. (och det är just precis vad man gör om man drar med max tillåtet/rekommenderat moment)

M6 t.ex är för alu tabellerat tillåtet värde upp till 1,2 Kgm
Skulle aldrig falla mig in att dra med mer än 0,8 på okritiska och 1,0 på mer kritiska applikationer.
Går man över 1,0 på en M6 i alu kan man montera/demontera den en handfull gånger innan det börjar följa med grisknorrar ut ur hålet.
 
Vad ska man smörja med när man skruvar i topplocksbultarna i en alucylinder då? Tvåtaktarn min talar vi om nu.
 
Koppar.

Hej!

När jag och en polare köpte goodridges kevlarslangar för tre år sedan levererades de med tätningsbrickor som ej var av koppar. Dessa var svåra att få täta utan att man drog åt "för hårt". När vi däremot bytte till tätningar av koppar, så blev det inget läckage.

:hojbusa
 
Ok, får väl dra tills det blir "tätt" då ;)

Jahopp, bara den roliga luftningen kvar då med alla dessa knep man ska använda hit och dit blä :mad:

Förresten, "måste" man köpa renoveringssats till oken om man har delat dom och tagit ur kolvarna för riktig rengöring..alltså är det big no no att inte sätta dit nya tätningar när man väl haft dom isär?

Jag SKA köpa nya tätningar oavsett så fort det kommer in lite pengar bara, bara det att jag vill ut och testa lira framdelen på hojjen och se hur den funkar efter en del saker jag bytt.

Tyckte kolvarrna gick lite trögt överlag, och några av dem var faktiskt lite trögare än de andra... tror jag, vet inte exakt HUR trögt dom ska gå. Om dom sticker ut tex 1cm, ska jag kunna ta tag i den med tumme och pekfinger bara och kunna lirka ut den utan större fysiska ansträngningar.. att få in dem är ju inga problem kraftmässigt.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top