Hur hårt ska man dra fast framdrev/bakdrev ?

Svarvern

Du håller käften när du pratar med mig
Gick med
14 Sep 2003
Hoj
05 Yamaha R1
Ska byta drivpaket på R1an och jag undrar alltså med vilket moment jag ska dra fast det sen ? Det är en 05:a om det har nån betydelse med årsmodell.
Och så undrar jag hur man låser kedjan sen, om det bara är att trycka ihop låsanordningen eller om det är nåt annat man bör göra ? Tack på förhand / Micke

Ladda hem en manual för modellspecifika moment. Rent generellt så skulle jag säga att du bör dra bortåt 100N på bakdrevsbultarna (M10 12.9) och framdrevet är troligen uppåt 80N.

okej, jag hade ingen service manual när jag skrev inlägget men det e fixat nu =) ska kolla på det i morrn. Men 100 Nm, är inte det samma som 100 kilo?

Ladda hem en manual för modellspecifika moment. Rent generellt så skulle jag säga att du bör dra bortåt 100N på bakdrevsbultarna (M10 12.9) och framdrevet är troligen uppåt 80N.

Ursäkta?? 100nm på M10 njaaaae snarare 45 eller nått då det knappast är 12.9 i dessa

Cylinderskruvar i cromolly 10x1,25 brukar dras med 65nm

Har haft fel förut så vist men kolla gärna innan du drar gängtårta på alla drevmuttrar

tack, jag tyckte det lät lite mycket...jag ska kolla upp det i möra. Ingen so´m vet nåt om kedjan?

Ursäkta?? 100nm på M10 njaaaae snarare 45 eller nått då det knappast är 12.9 i dessa

Cylinderskruvar i cromolly 10x1,25 brukar dras med 65nm

Har haft fel förut så vist men kolla gärna innan du drar gängtårta på alla drevmuttrar

Jag var tvungen att slå upp det för att kolla minnet....

Yamaha anger 100Nm +-10 och M10x1,25 samt kvalité 12,9 i manualen. Samt 85+-10Nm på framdrevet.

Jag håller med om att det är ett stort moment och jag hade nog i ärlighetens namn släppt av lite tidigare men minnet överensstämde åtminstone med vad tillverkaren anger. Det är väl inte omöjligt att man funnit att förbandet pga sin konstruktion lägger väldigt mycket kraft på drev/mutter friktion under åtdragande och därför krävs stort moment för att uppnå rätt klämkraft.

Last edited:
det var som fan...Tror jag slår en plinga till dom i morrn o hör för säkerhets skull, men står det så så är det väl så :)

det var som fan...Tror jag slår en plinga till dom i morrn o hör för säkerhets skull, men står det så så är det väl så :)

Gör absolut det, jag håller med om att 100N är mycket och vanliga kvalisorter har du strippat sedan länge vid dessa moment. Men nu har Yamaha angivit momentet samt special stålkvalité och då är det inte omöjligt.

Glöm inte att ha handskar på dig när du spänner drev då man river sig så trist om man slinter.

Gör absolut det, jag håller med om att 100N är mycket och vanliga kvalisorter har du strippat sedan länge vid dessa moment. Men nu har Yamaha angivit momentet samt special stålkvalité och då är det inte omöjligt.

Glöm inte att ha handskar på dig när du spänner drev då man river sig så trist om man slinter.

Jag ringde...men glömde fråga...:huvet men iaf så kollade jag också i servicemanualen och det stod faktiskt 100Nm, men eftersom min fars momentnyckel hade fel tappdimension fick jag dra för hand...men jag tror knappast det lossnar iaf :)

Inte för att vara sån men i min gixxer manual så rekommenderar dom att man
anävnder gänglåsning för fram och bakdrev.. iofs är det ju en 93:a så den
är ju gammal som gatan men...

Sen hade jag 117Nm på framdrevet dessutom... :D
Skulle nog rekommendera att du fixa fram en koppling så du kan dra dom
med moment.. Ett drev som lossnar i farten kan omöjligt vara en kul
upplevelse...

Kedjan beror ju på om den är nitat (I hope!) eller om det är clips..
Jag har ett kedjenitningsverktyg.. Kostade väl runt 700 eller nåt men
speciella clips och mätutrustning så allting blev rätt...
Men det finns säkert flera som kan banka ihop kedjan med en körnare...
Jag skulle inte chansa men så är jag lite feg och tar det safe istället... :D

okej, jag hade ingen service manual när jag skrev inlägget men det e fixat nu =) ska kolla på det i morrn. Men 100 Nm, är inte det samma som 100 kilo?

tack, jag tyckte det lät lite mycket...jag ska kolla upp det i möra. Ingen so´m vet nåt om kedjan?

jo om man tror att 100nm är samma som 100kilo så är det nog lite mycket

jo om man tror att 100nm är samma som 100kilo så är det nog lite mycket

ja jag misstog mig lite där, det e väl ca 10 kg...

Inte för att vara sån men i min gixxer manual så rekommenderar dom att man
anävnder gänglåsning för fram och bakdrev.. iofs är det ju en 93:a så den
är ju gammal som gatan men...

Sen hade jag 117Nm på framdrevet dessutom... :D
Skulle nog rekommendera att du fixa fram en koppling så du kan dra dom
med moment.. Ett drev som lossnar i farten kan omöjligt vara en kul
upplevelse...

Kedjan beror ju på om den är nitat (I hope!) eller om det är clips..
Jag har ett kedjenitningsverktyg.. Kostade väl runt 700 eller nåt men
speciella clips och mätutrustning så allting blev rätt...
Men det finns säkert flera som kan banka ihop kedjan med en körnare...
Jag skulle inte chansa men så är jag lite feg och tar det safe istället... :D

Ja jag ska se fall jag kan fräsa till en på jobbet, det borde inte va nåra svårigheter. Ang kedjan så är det nitat, men jag lär få skaffa fram ett nytt lås för jag pajade det som följde med i paketet...o denna gången lånar jag en ordentlig nitare...:)

Last edited:
Så, tar upp tråden lite. Jag var precis ut till garaget och skulle dra fast bultarna till bakdrevet. Det står 100N i servicemanualen och jag drog 100 N, och det blev gängpaj på en av dom, så jag vete fan om Yamaha tror att deras bultar är världens bästa eller om jag köpte ett måndagsexemplar den där dagen för 3 år sen...jävla rövhöl..

Så, tar upp tråden lite. Jag var precis ut till garaget och skulle dra fast bultarna till bakdrevet. Det står 100N i servicemanualen och jag drog 100 N, och det blev gängpaj på en av dom, så jag vete fan om Yamaha tror att deras bultar är världens bästa eller om jag köpte ett måndagsexemplar den där dagen för 3 år sen...jävla rövhöl..

Metriska gängor är inte den bästa stigningen i alu. Bäst är UNC.
På metriska hojar brukar det därför vara klokt att backa av lite -säg 10%- från angivet moment i alu. Många gånger så orkar alugängan bara med det nominella toppmomentet en gång. Det är tex ofta samma på tex många radfyrors kamaxelöverfallsskruv, cylinderbultar etc.

Ledsen att jag inte hann skriva innan du skred till verket.

ja jag misstog mig lite där, det e väl ca 10 kg...

Ja jag ska se fall jag kan fräsa till en på jobbet, det borde inte va nåra svårigheter. Ang kedjan så är det nitat, men jag lär få skaffa fram ett nytt lås för jag pajade det som följde med i paketet...o denna gången lånar jag en ordentlig nitare...:)

Lite svårt att dra en mutter med 10 kg. Hur gör man drar man rakt ut eller i sidled ?

Jag brukar dra mina skruvar och muttrar med moment inte vikt.

Psst moment är tex Nm eller kpm :fakta

:confused: :confused: Dra tills den sitter fast???

Det måste nån gång vara slut på bra frågor!!!!

Hela Sverige läser ju!!!?

Metriska gängor är inte den bästa stigningen i alu. Bäst är UNC.
På metriska hojar brukar det därför vara klokt att backa av lite -säg 10%- från angivet moment i alu. Många gånger så orkar alugängan bara med det nominella toppmomentet en gång. Det är tex ofta samma på tex många radfyrors kamaxelöverfallsskruv, cylinderbultar etc.

Ledsen att jag inte hann skriva innan du skred till verket.

Okej, vad är unc då ? Jag har bara tillgång till en momentnyckel och den har två skalor, antingen "metric" eller lbs ft, och som jag fattat det så är det lättar att använda metric ? Nu gjorde jag ett tappert försök att få bort den gängade ehh...tappen (?) som man drar fast drevet på, men den sitter som svin, så nu är den slätare...och jag har ingen aning om den är vänster eller högergängad..Ska åka över till yamaha i morrn o kolla fall dom har nåt specialknep..

Men iaf, det står att framdrevet ska dras med 85N..fast det vågar jag ju inte nu..ska jag dra bort 10 % från det med ? Alltså ungefär 90 bak och min huvudräkning säger 76,5 fram ?

Okej, vad är unc då ? Jag har bara tillgång till en momentnyckel och den har två skalor, antingen "metric" eller lbs ft, och som jag fattat det så är det lättar att använda metric ? Nu gjorde jag ett tappert försök att få bort den gängade ehh...tappen (?) som man drar fast drevet på, men den sitter som svin, så nu är den slätare...och jag har ingen aning om den är vänster eller högergängad..Ska åka över till yamaha i morrn o kolla fall dom har nåt specialknep..

Men iaf, det står att framdrevet ska dras med 85N..fast det vågar jag ju inte nu..ska jag dra bort 10 % från det med ? Alltså ungefär 90 bak och min huvudräkning säger 76,5 fram ?

Är det skruv eller pinnbultar som håller bakdrevet? Vad var det som gick sönder, gängan i hjulnavets alugods?

Är det skruv eller pinnbultar som håller bakdrevet? Vad var det som gick sönder, gängan i hjulnavets alugods?

Ah! Pinnbult heter det ju...ja det är pinnbultar och det var en sån som gick paj, och muttern då antar jag eftersom jag kunde dra den hur många varv som helst.

:confused: :confused: Dra tills den sitter fast???

Det måste nån gång vara slut på bra frågor!!!!

Hela Sverige läser ju!!!?

Jag fattar inget bättre bara för att hela sverige läser...

Last edited:
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back