Hur hårt ska jag dra framdrevet

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
Blade
Kanske har en dum fråga till här...men hur hårt ska man dra framdrevet när man bytt det?? Det gamla satt inte så farligt alls. Har läst här om diverse problem att loss framdrev. Jag låste bakhjulet med en kvast och drog för hand med spärrskaftet. Satt det för löst innan då??

Finns ju speciella moment-tal för hur hårt det ska sitta... Det står i Haynesmanulen som jag en gång hade :)

Det förutsätter ju även att du har en momentnyckel. Men dra "lagom" hårt och se till att låsningen är ordentlig.

zilver skrev:
Kanske har en dum fråga till här...men hur hårt ska man dra framdrevet när man bytt det?? Det gamla satt inte så farligt alls. Har läst här om diverse problem att loss framdrev. Jag låste bakhjulet med en kvast och drog för hand med spärrskaftet. Satt det för löst innan då??
Nojjade lite över detta med då det lossnat lite sen jag bytte drivpaket.. Tur att jag bytte sent på hösten :gnissla

Lagom!

Men dra så hårt att det sitter fast bra och lite till. Det är ju felgänga så "kan" inte lossna på den vägen.

Hittade en manual till min hoj på nätet och drog ner den. Det ska dras till 60 nm står där.

zilver skrev:
Hittade en manual till min hoj på nätet och drog ner den. Det ska dras till 60 nm står där.
Och du har inga låsanordningar eller nåt eller? Funderar på om det skall vara det på min..

Hultan skrev:
Och du har inga låsanordningar eller nåt eller? Funderar på om det skall vara det på min..

Jag blev fårvånad... satt inga på min... :gnissla

Jag har skiftat framdrev ett par gånger på min R750 och jag brukar dra tills det känns som det sitter mer än väl.
Finns låsmutter som man drar efteråt med insex så det kommer ingen vart på min hoj.

När jag skulle dra loss det som satt original så gick kvastskaftet av så nu kör jag med ett järnspett :D

Vadå, det skall väl dras likadant som allt annat eller ?

Dvs dra tills det går lätt, släpp efter lite..!!

//Peter

zilver skrev:

Är det inte relativt lite i sammanhanget? Har inte järnkoll på vad det är på min knarr men 60nm är inte överdrivet mycket och det är ju rätt rejäla doningar det där...

Dra inte alltför hårt!! Det var någon som hade utövat sin styrka på min R6 och det var snudd på omöjligt att lossa det :mad:

sandstream skrev:
Jag har skiftat framdrev ett par gånger på min R750 och jag brukar dra tills det känns som det sitter mer än väl.
Finns låsmutter som man drar efteråt med insex så det kommer ingen vart på min hoj.

När jag skulle dra loss det som satt original så gick kvastskaftet av så nu kör jag med ett järnspett :D
Men den där insexskruven håller väl bara "hastighetsgivarkransen"? Om det nu är samma på din hoj som på min?

Hm.
Jag hade samma problem när jag skulle byta drivpaket, jag visste inte hur hårt jag skulle dra åt framdrevet, och jag hade ingen låsning till muttern så jag tog gänglim och sen drog åt så hårt jag bara kunde, Tror nog att det ska sitta fast.

zilver skrev:

Enligt suzukis orginalmanual skall den dras till 115 nm på min hoj. Dessutom skall brickan bakom vikas ut mot muttern. När jag bytte orginalpaketet hade fabriken använt Locktite eller liknande så man fick ta i lite(styrketräningen betalades sig).

Bytte mitt drivpaket förra veckan, försökte få loss muttern med en 2-meters förlängning (yxskaft i bakhjulet)... det slutade med att hylshållaren (eller vad det nu heter) gick av vid hylsan :3freak

Ett besök på lokala verkstan löste problemet, ett par försök med kompressormatad mutteravdragare gjorde susen. Körde försiktigt tillbaka med muttern dragen för hand.

På min hoj ska den dras till 100-130 Nm, loctite och låsbricka. Känns lite overkill...

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla