Hur hårt ska hjälmen sitta?

PatrikW

Slangövare
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
Yamaha R6 2001
Är inne på att köpa en Shoei XR-1000, Tar jag medium tycker jag den trycker lite och är allmänt bekväm. Tar jag en S trycker den rätt hårt. Då det ska bli min första sporthojs hjälm vet jag inte riktigt hur hårt dem skall sitta. och hur mycket dem tänjer sig.

Några bra tummregler är ju att det inte någonstans ska pressa igenom stoppningen så det känns hårt, Och när hjälmen sitter på plats ska du bita dig i kinderna när du gapar och stänger :tummenupp

Ja den ska sitta tajt! får du på dig en S utan större problem så ska du definitivt inte ha en M.
Skulle den trycka allt för hårt på ngt speciellt ställe så kan man ta tumman och trycka till frigoliten i hjälmen just där.

hjälmpassning

Den ska sitta som en smäck och samtidigt inte pressa in pannbenet i hjärnan.

Skedar, värmepistoler och annan demolering av frigoliten är bara nödlösningar när man sitter med en helvetisk smärta i pannan.

TOBO skrev:
Skedar, värmepistoler och annan demolering av frigoliten är bara nödlösningar när man sitter med en helvetisk smärta i pannan.

Varför inte bara köpa en hjälm som passar huvudet...

Jag kan också trycka på mig en small, men eftersom medium sitter perfekt på mig så köpte jag en sån. Köp du medium också.

Glöm inte att du kan byta till mindre kuddar i den om den är för trång!

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back