hur hårt dra åt bakaxelmutter?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag lossade muttern till bakhjulet på min sporthoj för första gången igår. jag har gjort det några gånger på cross och då känns det inte så noga ifall det blir helt rätt eller inte. om man tappar bakhjulet när man kör cross är det inte så farligt. om bakhjulet lossar när man kör 200 eller snabbare med sporthoj blir det inte kul. jag undrar därför hur hårt ska man dra åt muttern som håller bakhjulet?
det står i mekarboken att man ska dra åt den 93nm, men jag har inte någon momentnycken ännu. hur hårt ska jag dra? ska jag typ dra åt allt vad jag kan eller bara lite lagomhårt? nyckeln jag använder har väl ett skaft på kanske 25cm.

bmwjohan skrev:
jag lossade muttern till bakhjulet på min sporthoj för första gången igår. jag har gjort det några gånger på cross och då känns det inte så noga ifall det blir helt rätt eller inte. om man tappar bakhjulet när man kör cross är det inte så farligt. om bakhjulet lossar när man kör 200 eller snabbare med sporthoj blir det inte kul. jag undrar därför hur hårt ska man dra åt muttern som håller bakhjulet?
det står i mekarboken att man ska dra åt den 93nm, men jag har inte någon momentnycken ännu. hur hårt ska jag dra? ska jag typ dra åt allt vad jag kan eller bara lite lagomhårt? nyckeln jag använder har väl ett skaft på kanske 25cm.
Kan vara svårt att veta hur mycket du skall dra, en bra investering är en momentnyckel. Men 93 nm låter som "lagom hårt" :va .
Nä köp en momentnyckel istället!

Om man räknar lite så borde det bli ca 37.9 kg tryck längst ute på en hävarm som är 25cm lång.

bmwjohan skrev:

Momentnyckel är ett nästan ett måste. Finns hyfsat schyssta på Biltema eller Jula.

Svar på din fråga!

PMR skrev:
Om man räknar lite så borde det bli ca 37.9 kg tryck längst ute på en hävarm som är 25cm lång.

Här har du svaret på frågan (läs ovan)! Om du skall dra med nästan 38 kg får du ta i ganska hårt!

Vissa äldre hojar hade en saxsprint motsv. för att förhindra att muttern lossnade. Har du en sådan behöver du vara mindre orolig om du nu inte har dragit med just 38 kg längst ut på ditt 25 cm långa skaft!

Du behöver nog inte vara så orolig. Bästa är att köpa en momentnyckel men tills dess dra lagom hårt (fan vad bra ord det är ;-) )

// Niklas

Har du en nyckel som bara är 25 cm så är det bara att dra men du behöver ju inte ta i så det smakar både blod o skit i truten.

Dra tills det klickar till i armbågen, underläppen darrar med 10 Hertz, och den första svettpärlan bildas på pannan.

Dra åt hårt. Ordentligt hårt, sedan släpper du efter ungefär 1/8 varv för att få bort spänningar.

jag har velat köpa två momentnycklar länge nu. en på typ 0-24nm och en på 26-200. biltema säljer dom för 198kr styck, men dom har varit restade från fabrik jävligt länge nu. vecka 27 ska dom dock få in dom på lager.

37kg ungefär på min nyckel. då har jag dragit för hårt. jag tog i mer än jag gör när jag kör hantelrodd på 50kg's hantlar så då kanske jag måste släppa lite.

Dra inte för kung och fosterland, på R1:a ska det dras 150nm vilket är sjukt hårt. Använde en momentnyckel på Sviestad, och drog isönder gängerna ( det visade sig att momentnyckeln var sönder ) detta märkte jag först på Falken när jag skulle få av skiten. Det blev bara att köra ner till Malmö med Metallgutten och hämta en ny axel & mutter.

Mvh//ZS

En bakaxel är inte så noga m rätt moment som t.ex. topplocksbultar o dyl.

Men ska de meka så skaffa momentnyckel. Hjälper en att skaffa sig lite sunt förnuft på hur hårt olika grejor ska dras. Spec små grejor, m6 i alu är lätt att dra för hårt.
/u

Tror inte det är så kritiskt att det blir exakt rätt moment. Har du 30 cm hävarm eller så, så ska du väl ta i lite, men inte så att du blir alldeles blå :tummenupp !

EDIT: Sorry, läste inte hela tråden innan. Mitt inlägg känns lite överflödigt :rolleyes:

PacMan skrev:
Tror inte det är så kritiskt att det blir exakt rätt moment. Har du 30 cm hävarm eller så, så ska du väl ta i lite, men inte så att du blir alldeles blå :tummenupp !

EDIT: Sorry, läste inte hela tråden innan. Mitt inlägg känns lite överflödigt :rolleyes:

Jo, med 25 cm SKA du dra tills du blir blå. Fatta vad nästan 40kg är hårt!!

johanrehn80 skrev:
Jo, med 25 cm SKA du dra tills du blir blå. Fatta vad nästan 40kg är hårt!!

Ja oki då, på en R1 ja! Ska tänka på det när jag skaffar en sån! :tummenupp

Back