Hur hårt bör/vågar man packa med stålull?

FilipSanden

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Bobber
Hej!

Min hoj hade vid köp avsågade rör i nivå med fotpinnarna, vilket givetvis låter rejält. För att få ner ljudnivån något hade tidigare ägare stoppat rören med lite stålull. Problemet var att när jag kört hårt en sväng började stålullen hänga ut. Jag plockade därför av de små ändrören och gjorde med hjälp av ståltråd en liten boll av stålullen som fint stannar kvar.

Min fråga är dock: Hur hårt vågar/bör man packa röret? Som jag gjorde nu passar bollen precis i röret. (se bild) Är det risk att detta täpper igen rören alldeles för mycket och kan skada motor?

FYI: Ska köpa några små ljuddämpare så fort jag hittar och har tid. Detta bör ses som nödlösning så länge..

IMG_1754.JPGIMG_1753.JPGIMG_1752.JPG


Tack på förhand alla hjälpsamma!
Filip
 
Jag skulle säga att det där arrangemanget med största sannolikhet stjäl effekt från motorn. Ingenting i motorn är avstämt för så korta avgasrör och dessutom ger stålullen säkerligen betydligt mer motstånd än en vanlig original ljuddämpare.
Avgassystemet skall ju dels ha rätt längd för att man vill ha lagom med resonans i röret samtidigt som det skall ge lagomt med motstånd. Detta för att motorn i övrigt är avstämd för det. Olika långa avgasrör påverkar ju i viss mån effektkurvan för motorn. Har du otur så kan det faktiskt påverka så att motorn riskerar att gå magert med påföljd att du bränner delar i motorn.
Men troligen så gör motståndet från stålullen att den går fett vilket bara gör att du förlorar effekt.
 
Avgaser på väg ut tenderar att hitta sin väg ut. Optimalt är ju att de gör det via avgasröret iofs.
Avgaser trycker sig genom stålullen (diskbollen) nästan oavsett hur hårt du trycker ihop den.
Men lagom är bra.
Med lagom menas att ljudet dämpas och att du märker att hojen inte går tokilla.
Diskbollar värmer förresten upp dämparen ganska bra. Så du kan nog vara lite beredd på det. Aka. missfärgning av dämparen.

Sen vid längre bruk får man räkna med att byta diskbollar med jämna mellanrum.
Vissa tål värme bättre än andra, så man får labba sig fram där.
Har för mig Coops var bättre än Icas senast jag testade.
 
Du riskerar att döda motorn om du stryper den sådär.
Bättre att den väsnas tills du skaffat nya dämpare.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top