Hur gamla slicks vågar man åka på?

P-nutZ

The end is now!
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
1000rr-09
Jag har köpt en driva inte nya men oanvända slicks bridgestone dom är förtfarande inlindade i den blå skyddsplasten och ska ha varit svalt förvarande.jag har har haft en liten oskriven regel att inte åka på däck äldre än 3 år.detfinns några däck från -03:va jag ska bara träna på däcken.Men vågar man åka på dom älsta däcken från -03 känns lite sisådär.

Bara att köra

Har kört erf i år på däck från 03 och jag märker då ingen skillnad. Om du är rossi kanske du gör det men inte som vanlig svensson klåpare.

Känns bra,har kört på 3-4år gamla däck förut och kan inte säga att jag reagerat på att dom varit märkbart sämre.

Jag har kört 2 oanvända Dunlopbakdäck som var 3 år gamla från tillverkningsdatumet. Var inga promblem mer än att dom slets mycket snabbare än dom som det var nyare tillverkningsdatum på. Jag upplevde det som halva livslängden ungefär.

Lite OT: Hur har du det med kroppen sen krashen? Kört nått efteråt?

Nä men gipset åkte av i går,orka inte ha det längre.Men får väl ta det lungt ett tag till så jag inte bryter upp det igen.Den enda åkningen som är säker är gelleråsen slutet av augusti.Ska försöka hinna med nån mer oxå.Om jag får ihop hojen det vill säga.

Nä men gipset åkte av i går,orka inte ha det längre.Men får väl ta det lungt ett tag till så jag inte bryter upp det igen.Den enda åkningen som är säker är gelleråsen slutet av augusti.Ska försöka hinna med nån mer oxå.Om jag får ihop hojen det vill säga.
Ok, fint att du börjar läka ihop i alla fall. Det såg inge vidare ut när det låg en massa hojar utspridda och två gubbar på marken. :näsblod

Ok, fint att du börjar läka ihop i alla fall. Det såg inge vidare ut när det låg en massa hojar utspridda och två gubbar på marken. :näsblod
dyra 4varv:rolleyes: nästa gång siktar jag på 7 hehe..

kan man göra nått att förbättra egenskaperna i gamla däck har framförallt 3funderingar
1-köra med lägre tryck än vanligt
2-göra lite mönster i däcken.med det borde dom hålla högre temp vid körning eller?
3-grilla på lite extra med däckvärmarna(funkar i dagsläget inte då jag inte har ställbara däckvärmare men kan det vara en lösning?

Last edited:
Fram tills idag har jag inte märkt av någon betydande försämring av greppet i ett slicks oavsett hur gamla dom är, kalla som varma.

Vet om ett skuret Yokohama från 1992-1994 som gick på en lätt mc utan några konstigheter.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...