Hur gamla slicks kan man köra på?

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Precis köpt lite begagnade slicks. Blandat dunlop, pirelli och metzeler. Hann inte kolla tillverkningsdatum på däcken mer än ett av dem som var 2011, kändes okej. Men sen är flera däck från 2010 och 2008. Är det körbart? Ett dunlop K108 bakdäck från 2008 är svinhårt. Pirelli superbike SC2 från 2011 är lika mjuka som mina tidigare Pirelli supercorsa SC2 från 2014.

Jag har inte direkt tänkt köra superbike på däcken. Har tidigare kört bandagar på michelin pilot power och ska nu börja motionärsköra speedster, typ 1.10, kanske 1.05 tider på sviestad.
 
Det går alldeles utmärkt att köra på dessa slicks, MEN!

Jag är tveksam till att du kommer lära dig någonting vettigt på dessa däck. Lite som att vara ute i löparspåret med en träsko på högerfoten och en foppatoffla på vänstern om du förstår vad jag menar. När du väl listat ut hur du skall springa byter du till en stövel och måste börja om igen. Frågan är om du ens kommer kunna köra fortare än med de däck du redan behärskar. Pilot Power fixar utan problem 1.10 på Sviestad.

/Roberth
 
Det går alldeles utmärkt att köra på dessa slicks, MEN!

Jag är tveksam till att du kommer lära dig någonting vettigt på dessa däck. Lite som att vara ute i löparspåret med en träsko på högerfoten och en foppatoffla på vänstern om du förstår vad jag menar. När du väl listat ut hur du skall springa byter du till en stövel och måste börja om igen. Frågan är om du ens kommer kunna köra fortare än med de däck du redan behärskar. Pilot Power fixar utan problem 1.10 på Sviestad.

/Roberth

Går det även att köra på hockeypucken menar du?

Mina pilot power kommer var slut efter licenskursen så jag behöver ändå nya däck. Dessutom vurpat med dessa däck där det inte borde hända, så har inte så mycket förtroende för dem längre.
 
Tänker i sådana här lägen på instruktören som efter förmiddagen konsterade att bakdäcket var slut.
Berättade han. För oss elever. Mellan två pass.
Valet var ett nytt däck eller ett billigt begagnat som borde räcka eftermiddagen ut.
Han valde det billiga begagnade och fick trots försiktighet en highsider i 1a kurvan efter lunch.
Så var det färdigåkt den dagen och reparera skadorna på hojen kostade 20000kr.
Så jag instämmer med Roberth. Det kan kosta mer än det smakar.
 
Tänker i sådana här lägen på instruktören som efter förmiddagen konsterade att bakdäcket var slut.
Berättade han. För oss elever. Mellan två pass.
Valet var ett nytt däck eller ett billigt begagnat som borde räcka eftermiddagen ut.
Han valde det billiga begagnade och fick trots försiktighet en highsider i 1a kurvan efter lunch.
Så var det färdigåkt den dagen och reparera skadorna på hojen kostade 20000kr.
Så jag instämmer med Roberth. Det kan kosta mer än det smakar.

No offense, men vill helst se svar från folk som själva tävlar och har stor erfarenhet av att själva köra på slicks. :)
 
No offense, men vill helst se svar från folk som själva tävlar och har stor erfarenhet av att själva köra på slicks. :)

Köp en uppsättning Comp K alt Pirelli suberbike PRO.
Ingen på detta forum kan svara på hur så pass gamla däck har varit förvarade,hur många cykler dom har i sig,Om dom använts som mekdäck under vinter på någon cykel o.s.v.

Så mitt råd är släng skiten.

Ytterligare en viktig grej är kontinuitet, Hur ska du ha en möjlighet att bygga upp en känsla för däcken,ställa in cykeln om du ska jönsa runt på 4 olika fabrikat och årgångar,

// Mojja.
 
Köp en uppsättning Comp K alt Pirelli suberbike PRO.
Ingen på detta forum kan svara på hur så pass gamla däck har varit förvarade,hur många cykler dom har i sig,Om dom använts som mekdäck under vinter på någon cykel o.s.v.

Så mitt råd är släng skiten.

Ytterligare en viktig grej är kontinuitet, Hur ska du ha en möjlighet att bygga upp en känsla för däcken,ställa in cykeln om du ska jönsa runt på 4 olika fabrikat och årgångar,

// Mojja.

Ska rejsa på CSN då jag är student, så har tyvärr inte möjlighet att köpa nya däck. Men ska tänka på att försöka köpa likadana däck i framtiden, tack för tipset! Ska leta efter begagnade Pirelli superbike, har ju ett set pirella supercorsa och ett set pirelli superbike nu. Men just nu så vill jag bara ha möjligheten att få mycket körvana, behöver inte jaga supertider. Bor ett stenkast från sviestad och har tänkt tisdagsträna varje vecka. Har jag inga däck alls på hojen så blir det inga tider överhuvudtaget.
 
Håller du värmen i slicks på de tiderna? Vilken dimension kör du bak?
Kassa däck tillsammans med kass inställning och ovana kan lätt sluta med att du blir utan varvtider det med, och att du får träning på att laga kåpor...
 
Racedäck åldras mycket snabbare än gatdäck. Jag skulle inte åka bana på de där gamla ostarna. Kräng till någon stuntmupp som burnar mycket
 
Håller du värmen i slicks på de tiderna? Vilken dimension kör du bak?
Kassa däck tillsammans med kass inställning och ovana kan lätt sluta med att du blir utan varvtider det med, och att du får träning på att laga kåpor...

Vilken dimension jag kör vet jag ju inte än eftersom jag inte börjat köra på slicks än.. Men just nu är det 190 då jag har 6" fälgar, men går väl med 200 också.
 
Racedäck åldras mycket snabbare än gatdäck. Jag skulle inte åka bana på de där gamla ostarna. Kräng till någon stuntmupp som burnar mycket

Har skrivit till killen som sålde dem och hoppas få lämna igen däcken från 08.. De från sent 2011 känner jag mig trygg med att köra på då de känns bra och har mycket mönster kvar.
 
Rätt lagrade och oanvända håller även racedäck flera år utan att bli problematiska för vanliga dödliga men har dom varit rejält varma ett par gånger och sedan legat till sig så åldras de rätt fort.
Beggade racedäck som suttit på över vintern känns lite hala innan jag nött bort yttersta lagret och jag är för övrigt inte alls snabb i racemått mätt. Har kört 3-4 år gamla begagnade Racetech K3 och det funkar men de blir aldrig sig själva igen så mycket mer än ett år hade jag inte rekomenderat att spara gamla ostar ens för träning. Att göra onödiga krascher är bra mycket dyrare än att köpa vettiga däck.

Å andra sidan körde jag race på 13år gamla regndäck förra året men det är inget jag vill göra om.:3freak
 
Gummit i ett nytt däck närmast till ytan är inte på något sätt bättre eller "klibbigare" än gummit längre ner, mot stommen.

Men antalet värmecykler, det är det som föråldrar och gör gummit hårt. Som Josef säger.
(En gubbe från en välkänd däckfirma vilka organiserade en bandag i G'åsen i fjol faktiskt svarade min fråga vid en rast, att själva förvaringstiden mao tillverkningsdatumet skulle inte spela så stor roll.. Nu såklart med villkor att däcken -> eteriska oljorna där inne, inte har frysts.) Som diskuterad i sammanhanget något tidigare, vore det kanon om däckstommen kunde ha inbyggd "lakmus" a) indikator som visar grön då däcket inte frysts b) värmecykelräknare "sticker" på ett realiserbart och billigt sätt.. :-)
 
Gummit i ett nytt däck närmast till ytan är inte på något sätt bättre eller "klibbigare" än gummit längre ner, mot stommen.

Men antalet värmecykler, det är det som föråldrar och gör gummit hårt. Som Josef säger.
(En gubbe från en välkänd däckfirma vilka organiserade en bandag i G'åsen i fjol faktiskt svarade min fråga vid en rast, att själva förvaringstiden mao tillverkningsdatumet skulle inte spela så stor roll.. Nu såklart med villkor att däcken -> eteriska oljorna där inne, inte har frysts.) Som diskuterad i sammanhanget något tidigare, vore det kanon om däckstommen kunde ha inbyggd "lakmus" a) indikator som visar grön då däcket inte frysts b) värmecykelräknare "sticker" på ett realiserbart och billigt sätt.. :-)


Varför håller ett däck som gått 75 varv inte i lika bra som ett nytt trots 1 cykel om det är lika bra fäste rakt genom däcket?
 
Ok, efter 75 varv är väl hela "slitlagret" borta och du ligger i stommen, dvs troligen hårdare gummi där kring bältet. Eller att gummit kräver typ 2+ mm fritt/elastiskt lager för fästet, om du är 1 mm från stålet slutar "lakritsen" fungera? -Jag får väl ge mig..jag måste erkänna att *jag kan inte* tillräckligt. (-Men ett ruggad däck och 30 varv hårdkörd: borde väl vara samma?)

Edit. En sak till: visserligen föråldrar ett körd/ruggad däck snabbare vid förvaring än nytt (som kan även vara sealad/sprayad på något sätt?) iom ytan har rivits sönder och ytan också utökats (med tvåsiffriga prosental?) om man skulle titta med mikroskop. -> mycket mera yta att dunstra oljorna och kolvätena som håller gummit mjuk..
 
Last edited:
Varför håller ett däck som gått 75 varv inte i lika bra som ett nytt trots 1 cykel om det är lika bra fäste rakt genom däcket?

Om man pratar fäste så kan det bero på ig 3 saker primärt. Om vi talar samma ålder och korrekt förvarade och inom rimligt antal värmecykler.

Tunnare gummi leder värme mindre, dvs lättare att överhetta del av däck.
Formen på däcken ändras ( använda däck riskerar en pyramidform istället för radie )
Felaktig fjädringsinställning etc gör att däcket har börjat ruggas upp och dela på sig.

Eller en kombination av ovanstående.
 
Ok, efter 75 varv är väl hela "slitlagret" borta och du ligger i stommen, dvs troligen hårdare gummi där kring bältet. Jag får väl ge mig..jag måste erkänna att jag kan inte tillräckligt. (Men ett ruggad däck och 30 varv hårtkört: borde väl vara samma?)

Nope. Dom första 10-15 varven på ett helt nytt däck är outstanding. Sedan mattas av dom av vissa märken mer andra mindre.

Dom däck jag prövat hitintills som hållit någorlunda jämnt ända ner tills slitagemarkeringen är borta är Bridgestone R10
 
Om man pratar fäste så kan det bero på ig 3 saker primärt. Om vi talar samma ålder och korrekt förvarade och inom rimligt antal värmecykler.

Tunnare gummi leder värme mindre, dvs lättare att överhetta del av däck.
Formen på däcken ändras ( använda däck riskerar en pyramidform istället för radie )
Felaktig fjädringsinställning etc gör att däcket har börjat ruggas upp och dela på sig.

Eller en kombination av ovanstående.

Nu pratar jag om ett däck som man sätter på nytt på morgon, Kör 8 pass a 7-10 varv per pass under samma dag, Inga cykler, Rätt inställd fjädring och ett slitage som skulle få farmor våt vid blotta anblicken.

Hojen blir trögstyrd tackvare pyramidformen så som du säger, Men däcket håller inte i närheten av vad ett nytt däck gör och gaspåslaget får anpassas och sladdarna kommer oftare o oftare.

Detta är min uppfattning.

M.v.h Mojja!
 
Vilken dimension jag kör vet jag ju inte än eftersom jag inte börjat köra på slicks än.. Men just nu är det 190 då jag har 6" fälgar, men går väl med 200 också.

Invänta första loppet på Anderstorp, sen finns det garanterat däck över från superbike-folket. Så håller du kontakten med den du köper av o fortsätter köpa av honom/henne - du får ett konstant flöde av likadana däck.
 
Invänta första loppet på Anderstorp, sen finns det garanterat däck över från superbike-folket. Så håller du kontakten med den du köper av o fortsätter köpa av honom/henne - du får ett konstant flöde av likadana däck.

Bra råd! :tummenupp Men vad kör jag på fram till anderstorp och på anderstorp när jag tävlar själv samma helg? :gnissla
 
Nyheter
Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Back
Top