Hur göta med ränta/lån???

*Jonte*

** Schteekare **
Gick med
5 Sep 2005
Hoj
El såldo !
Behöver lite feedback på vad folk i allmänhet tycker, vet att man i slutet måste avgöra själv vilket är bäst.

I idag vid lunch måste jag o tjejen avgöra om vi skall binda vårat lån på vår nyköpta BR eller binda lånet som är uppdelat på 2 st.

Hur Har/ska ni göra framöver ?! :va

PS; Det är inget demonlån utan i klassen halv-miljonen !

Last edited:
Ok, alla på SH bor i hyresrätt! :va

Kan rekomendera att köpa sig sitt boende, ska bli kanonkul o räntan är fortf. låg att binda!! :4skrika

Jonte*FZ6 skrev:
I idag vid lunch måste jag o tjejen avgöra om vi skall binda vårat lån på vår nyköpta BR eller binda lånet som är uppdelat på 2 st.

Hur Har/ska ni göra framöver ?! :va
Jag förstår inte frågan, men jag har bundit mitt lån om det är det som är frågan.

Jonte*FZ6 skrev:
PS; Det är inget demonlån utan i klassen halv-miljonen !

Om ni inte har väldigt knappa marginaler så ser jag ingen anledning att binda och betala en massa extra till banken..

Själv har jag öppnat ett sparkonto hos Ikano. DÄrefter har jag beräknat min räntekostnad för att se var den skulle hamna vid ca 4-4.5% ... Sen betalar jag min faktiska ränta till SBAB och överskottet sätter jag in på IKANO-kontot..

Det är alltså mitt egna "ränte-konto"...
Jag har alltså en "bunden ränta" hos mig själv.. Den dagen som räntan faktiskt överstiger 4% fortsätter jag alltså betala samma månadskostnad och kan använda räntekontot för eventuella överstigande räntekostnad.

Edit1: Den stora förtjänsten är alltså att man inte behöver bjuda banken på några pengar!

Last edited:
Efter allt jag har läst om huslåns-räntor så har jag komit fram till att minst 7/10 vill att man ska ha hälften rörlig och hälften låst. 7/10 är alltså "bankexperter"....
Men ändå är det alltid minst EN person som går emot strömmen och säger att allt ska vara rörligt och det är ju just den man tror på :tomten
Kör allt rörligt, du kan ju låsa det om det visar sig gå åt helvete vilket det antagligen inte gör.

Dee_cati skrev:
7/10 är alltså "bankexperter"....

Eller så är det helt enkelt så att 7 av 10 hellre ger rådet: "better safe than sorry" än spekulerar och ger råd som enbart är baserade på gissningar... En person med bundet lån riskerar att gå back om den rörliga inte överstiger den bundna... Men den med rörligt kan ju i värsta fall bli av med huset om han inte hinner binda i tid.

Är lånet uppdelat på två lån, eller vad menar du?

Bind en del och ha en del rörlig då, så har du lite att spela på.

Kör typ sbab.. hälften bundet, hälften rörlig. 5 år bunden på 4,95% rärlig typ 2,95% - snitt på ca 4%, helt ok. Kostar er 1667 kr i månaden i ränta..

Har vidare en egen fråga då jag ska köpa br här i dagarna....

Jag vill ta ut lite cash på bostaden...dvs, om lägenheten kostar en mille, så vill jag plocka ut 1,300,000:- i lån, officiellt vill jag att dom 300,000:- ska täcka renovering samt möbler som officiellt "höjjer lägenhetens värde".

Men i själva verket vill jag bara "låna på lägenheten", så jag för ut dom 300,000:- till en Dodge Viper.

Kan man göra så ?

:tungan

Markus skrev:
Visst kan du det, om lägenheten är värd en 1,3 miljoner och banken tror att du kommer klara av att betala tillbaka.
Good.. :) men brukar banker kräva att man ska redogöra utgifterna som man lånar på lägenheten?

IronMike skrev:
Good.. :) men brukar banker kräva att man ska redogöra utgifterna som man lånar på lägenheten?

Vilka utgifter menar du, renovering?
Tror jag inte, tror de bara går på din betalningsförmåga i första hand och lägenhetens värde i andra hand. Vad du gör med stålarna struntar de nog i.
Så har det varit i de fall jag känner till i alla fall.

Markus skrev:
Vilka utgifter menar du, renovering?
Tror jag inte, tror de bara går på din betalningsförmåga i första hand och lägenhetens värde i andra hand. Vad du gör med stålarna struntar de nog i.
Så har det varit i de fall jag känner till i alla fall.
Jo jag tänkte låna 300,000 kr extra å säga att det ska vara till renovering av badrum, kök osv ...men i själva verket köpa en viper för pengarna. Om det går, tänkte göra några seriösa försök iaf.

IronMike skrev:
Jo jag tänkte låna 300,000 kr extra å säga att det ska vara till renovering av badrum, kök osv ...men i själva verket köpa en viper för pengarna. Om det går, tänkte göra några seriösa försök iaf.

Du kan låna pengar i fastigheten till va du vill så länge lånet inte överstiger 95? % av värdet... så har du en lght för 1mille kan du inte låna 1.3 på den...

Cervantes skrev:
Du kan låna pengar i fastigheten till va du vill så länge lånet inte överstiger 95? % av värdet... så har du en lght för 1mille kan du inte låna 1.3 på den...
Hmm.. Brukar man kunna "deala" med mäklare. T ex, vi säger ett högre officiellt pris på lägenheten, så får mäklaren nåra lappar cash på fickan, och jag tar resten som blir över...

:rolleyes:

IronMike skrev:
Hmm.. Brukar man kunna "deala" med mäklare. T ex, vi säger ett högre officiellt pris på lägenheten, så får mäklaren nåra lappar cash på fickan, och jag tar resten som blir över...

:rolleyes:

Priset måste spikas innan banken ger dig lånet... Lånelöfte är ju bara löfte att få låna upp till en viss summa. Det är däremot försäljningspriset som ligger till grund för själva lånet.

Sluta lura honom nu, han kan visst belåna den till 1,3 om den är värd det.
Om han köper den för en krona av sin senila mormorsmormorsmor - kan han bara låna 95 öre då?

korvgubbe skrev:
Priset måste spikas innan banken ger dig lånet... Lånelöfte är ju bara löfte att få låna upp till en viss summa. Det är däremot försäljningspriset som ligger till grund för själva lånet.
Jo jo visst.. Men då kan man alltså skriva på pappret 1,3 miljoner-slutpris efter budgivning - göra några enkla transaktioner, och sedan punga ut resterande cash :va

Markus skrev:
Sluta lura honom nu, han kan visst belåna den till 1,3 om den är värd det.

Jo, förvisso... Men hur många lägenheter i Sthlm får ett slutpris som ligger 300000 under värdet?

IronMike skrev:
Jo jo visst.. Men då kan man alltså skriva på pappret 1,3 miljoner-slutpris efter budgivning - göra några enkla transaktioner, och sedan punga ut resterande cash :va

De flesta mäklare är ju bundna till mäklarbyrån som i sin tur ska ha sin del av kakan... Men hittar du någon mindre nogräknad mäklare så kanske det går att lösa.. Sen är ju frågan vem som vill sälja sin lägenhet och skriva upp priset med 300'kr med tanke på att försäljningspriset avgör eventuell reavinst.. Det skulle ju innebära att de får skatta för de där överskjutande 300000kr som du behållit för de själv...

korvgubbe skrev:
Sen är ju frågan vem som vill sälja sin lägenhet och skriva upp priset med 300'kr med tanke på att försäljningspriset avgör eventuell reavinst.. Det skulle ju innebära att de får skatta för de där överskjutande 300000kr som du behållit för de själv...
Förvisso.. Men något slags kryphål borde det finnas. Man kan väl t ex skicka ett officiellt pris till banken, och ett annat för redovisning av korrekt pris som skattemyndigheten får ta del av.

Något finurligt borde man väl kunna göra? :va :rolleyes:

Inget smartass med grimma ekonomikunskaper...? ;)

IronMike skrev:
. Man kan väl t ex skicka ett officiellt pris till banken

Banken måste se kontraktet. När jag köpte var det dessutom HOS banken som vi gjorde klart slutbetalningen och skrev under sista raden på kontraktet.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back