Hur göre en burnout (utan att klota)?

Ålänningen

Carpe Diem
Gick med
27 May 2006
Hoj
Honda CBR 600 F
Kan börja me å säga att jag e inne på min första hoj sesong, så det e en massa ting som jag inte behärskar ännu.
Nu i helgen så arrangerade en hoj butik här på ön en liten "orientering" för oss hoj åkare, med olika kontrollpunkter utspridda på kobben där man skulle utföra olika grejjer och bli bedömd. En av grejjerna va att få köra en stripa på streetracet som arrangerades samma helg. Då jag aldrig gjort en burn out så ville jag inte riskera att klota till det med en massa hoj åkare runt omkring (pluss åskådare å lokala pressen), så blev det en lugn start utan rök :( .
Så till frågan. Hur går man tillväga för att göra en perfekt burn out :confused: ? Hur mycke gas, hur släppa kopplingen, fötterna framför pinnarna????
Ska byta däck nu i vinter, så jag kan öva med gott samvete.
Hade f.ö. en mycket fin hoj helg.

160920060111.jpg

//Micke

Last edited:
Jag brukar dra i full frambroms, sedan gasa och släppa kopplingen som du ska köra iväg i full fart, sen när hjulet väl börjar snurra står du där med båda fötterna på marken. När du känner att det räcker så släpper du på gasen och in med kopplingen! Lycka till med burnandet!

Burnar gör man på treans växel (eller möjligen tvåans). Burnar man på ettan brukar det blir framhjulslyft det första som händer. En gathoj med original hjulbas behöver man inte burna med om man sköter kopplingen på rätt sätt.

Ålänningen skrev:
2469981 , så blev det en lugn start utan rök :( .
Så till frågan. Hur går man tillväga för att göra en perfekt burn out :confused: ? Hur mycke gas, hur släppa kopplingen, fötterna framför pinnarna????
Ska byta däck nu i vinter, så jag kan öva med gott samvete.
//Micke

Tja...:D man kan göra så här... oxå en lugn start, drog loss på 3k varv, sen blev det ju lite mer..:D men rök gjorde det...

http://rapidshare.de/files/33846751/20060818_004_.3gp.html

PS. 2:ans vxl-drev gillar inte sånt häringa,(inte däcket heller) men då får man ju en anledning att skruva dit en turbo...:tummenupp

DS. Om jag sätter ett sånt där nylonsnöre på däcket kan jag ju ha den som grås/sly trimmer sen oxå:tungan

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back