Hur göra sitt nätverk skyddat?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har precis (typ några dagar sedan...) installerat min nya bärbara dator med tillhörande Belkin-prylar för det trådlösa nätverket.
Routern är kopplad som den ska till den stationära datorn och jag fick precis igång mitt nya 24mbit-"bredband" och det fungerar utmärkt på båda datorerna.

MEN när router etc installerades så gick det inte att kryptera nätverket så nu kan vem som helst surfa via det och än värre, komma åt mina prylar om de vet hur man gör. Antar jag? Jag surfade några dagar på min grannes uppkoppling och jag vill inte att någon gör så mot mig :D

Så, hur gör jag det så här i efterhand? Jag har XP för övrigt...

Kolla i manualen du fick med routern. Man kopplar upp sig på routern och ändrar inställningar där, oftast genom att skriva in ett ip nr som sökväg i internet explorer. På min router skriver man 192.168.0.1 som kommar man fram till en inloggningsruta.

Mitt minne var inte det bästa. Jag hade lite strul med det från början men nu var syrran över och hjälpte mig och nu är det löst. Dels så var det lite knas med ip-adressen (hade .2 istället för sedvanliga .1, inte som avslut utan innan det) och sen hittade den inte min andra dator. Det felade på en "underline" men nu är det löst!
Nu återstår bara det tråkiga, att flytta allt man ska ha kvar på den stationära (typ 300gb) till den andra disken så jag kan formatera skiten. Min programlista tar upp hela skärmen när jag öppnar den från startmenyn :gnissla
Nåja, nu har jag att göra ikväll iaf1

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...