Hur göra "säkerhetskontrollen" utan centralstöd?

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Har precis tatt körkort o ska nu åka o kolla på en hoj, då jag inte kan särskilt mycket om hojar tänkte jag att jag kan ju iallfall göra säkerhetskontrollen man lärde sig på körskolan, då får man ju iallfall lite koll på div lager o liknande. Nu är det så att hojen jag ska kolla på har inget centralstöd, hur shalingen gör ja då? Det jag lärt mig att kolla när hojen står på centralstödet är:
* Hjullager fram o bak
* Styrlager
* Svinglager
* att bromsarna inte ligger på
* säkert någe mer som jag glömt....

Så hur gör jag? (e en ducati monster för övrigt...)

lilltryne skrev:
Har precis tatt körkort o ska nu åka o kolla på en hoj, då jag inte kan särskilt mycket om hojar tänkte jag att jag kan ju iallfall göra säkerhetskontrollen man lärde sig på körskolan, då får man ju iallfall lite koll på div lager o liknande. Nu är det så att hojen jag ska kolla på har inget centralstöd, hur shalingen gör ja då? Det jag lärt mig att kolla när hojen står på centralstödet är:
* Hjullager fram o bak
* Styrlager
* Svinglager

Så hur gör jag? (e en ducati monster för övrigt...)
Ta hjälp av en polare som lyfter upp framhjulet genom att balansera hojen på bakhjul och sidostöd. Sedan lyfter ni bakhjulet på samma sätt...

Jobbigt ? Köp en lyft !

Det går kanon ändå, bara och vicka upp hojen på stödet som vanligt. Ta hjälp av någon i närheten, som håller upp hojen. Bara att luta hojen på stödet för att få upp fram- resp. bakhjulet. Kolla bara och se om stödet håller! :tomten

Altenativt ta en pall eller något liknande och lyft upp hojen därpå, så både hjulen är i luften.

Lite fler tips vid köp av hoj:
- Kolla så att kedja och drev är skyst, ett drivpaket kan kosta lite.
- Se över elen! Funkar inte helljuset eller puckar sig blinkersen på vänster sida?
- Sätt dig, känn efter. Gunga lite och känn hur bromsarna tar. Det är viktigt att man känner sig bekväm i sin körställning.
- Ta en liten titt på hojen i helskick, ser ramen hel och rak ut? Är fälgarna raka? Att de gungar lite eller "vobblar" är jobbit.
- Och FRÅGA mycket, ägeren är säljaren, du är köparen. Så fråga på! Att känna till vem ägaren är kan göra stor skillnad, en putsnisse och mekintresserad eller en slyngel som blåser iväg som en tok?

Hittar du fel och brister, så prata om det. Vad som hänt, har han rammlat etc? Pruta på fel, småsaker kan ofta ta mycket tid om man ska börja renovera eller byta. Och tid går åt framför allt att felsöka, så pruta på!

Hoppas detta går bra! :)
/mvh Johan

lilltryne skrev:
Nu är det så att hojen jag ska kolla på har inget centralstöd, hur shalingen gör ja då? Det jag lärt mig att kolla när hojen står på centralstödet är:
* Hjullager fram o bak
* Styrlager
* Svinglager

Så hur gör jag?
* Hjullager fram: Ta tag i ena gaffelbenet med vänsterhanden och ta tag i fälgen med högerhanden i höjd med där du håller gaffelbenet. Sedan försöker du röra hjulet i sidled och då ska du varken känna eller höra något.
* Hjullager bak: Ta tag i med höger hand fälgen (rakt upp) och något lämpligt som sitter ovanför (skjutshandtag eller dylikt) med vänster hand, sedan gäller samma sak där som vid framhjulet.
* Svinglager: Vänsterhanden placerar du på en punkt på hjulet rakt bakom svingen och högerhanden på samma ställe som du hade vänsterhanden när du kollade bakhjulslagret.
* Styrlager (för att kolla glapp): Vrid styret till fullt styrutslag och sedan trycker du in frambromsen. Där efter tar du pek- och långfinger och lägger dem på varsinn sida av det övre lagret och ryck sedan hojen framåt och bakåt. Glappar det så känner du det i fingertopparna, och i värsta fall kanske du klämmer dig lite. Gör även motsvarande för det under styrlagret.
* Kolla så inte bromsarna ligger på: Ingen aning...

För att kolla att bromsarna ej ligger på kan du ju helt enkelt rulla hojen fram und tillbaka och lyssna.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D