Hur göra när allt ska skruvas isär?

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Hur ska man göra om hela mc:n ska skruvas isär? Det kommer ju bli jäkligt mycket delar som på nåt sätt måste märkas eller sorteras så att man vet vart det ska sitta. Jag vågar inte lita på mitt minne eftersom det troligtvis kommer dröja flera månader innan jag sätter ihop allt igen.

Det jag funderat på är:

- Märka skruvar/delar med tejp och skriva nån förklaring eller hänvisning till den delen i sprängskissen.

- Ta kort

Så till er som har gjort totalrenoveringar eller av någon annan anledning skruvat isär allt, har ni några tips på hur man gör på bästa sätt?

Köp 3 l påsar, lagom stora lådor,en spritpenna, en digitalkamera och en rep. handbok.
Var nogran och fota allt så ska det går bra om du inte har tummen mitt i handen

åk förbi nån som säljer lösgodis å fråga om du får tomma godis burkar,dom e bra å ha saker i

Ta kort, gruppera delarna i olika backar. Glöm inte fota kabeldragningar mm.
Lycka till!

Man kan dela upp hojen i logiska "block" och lägga alla skruvar och smådelar i lådor eller påsar som man sedan märker "blockvis"
Då slipper man märka varenda liten del och det blir lättare att hantera.

T.ex: "Frambroms" En låda som innehåller bromsok, skruvar, belägg och låssprintar till beläggen. "Förgasarbrygga" en påse skruvar till förgasarna. o.s.v.
Det blir dessutom lätt att ta fram "allt" som hör till en specifik del av hojen.

edit: Skriver för sakta.

Jag använder förslutningsbara plastpåsar med "dragkedja" i olika storlekar som jag märker upp ordentligt.

Som sagt, fota mycket, kortet ur mest oväntade vinkeln kommer att komma till nytta. Elkablar, slangar osv. Jag har skaffat en större sortimentslåda på Biltema, kostar nästan ingenting men är guld värd för alla skruvar, brickor, sprintar, klämmor och annat småplock. Finns från 19kr.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=570&iItemId=76968
Bra egenkontroll också att se att lådan är tom när man är klar!

När Långa Farbron tog ner sin hoj här i köket använde han stora bitar av kartong och buntband för att hålla ordning på delarna. Blir ganska smidigt, skruvar och sånt går lätt att trycka ner i kartongen och större delar sätts fast med buntband. Sen skriver man bara på kartongbiten vad det är för del..

exempel:

Bifogat

• CIMG0159 (Large).JPG
    CIMG0159 (Large).JPG
    125.2 KB · Visningar: 180
  • CIMG0161 (Large).JPG
    CIMG0161 (Large).JPG
    93.6 KB · Visningar: 149
Last edited:
Tejpmärkningar på enskilda bitar i all ära men burkar för "områden" är skitviktigt. Det är alldeles för lätt att allt hamnar i en hög "för det satt ju inte så krångligt". 3 månader senare ska man gissa var skruvarna som blev över egentligen ska sitta....

fuskversionen är att allt man skruvar bort läggs i kronologisk ordning, omvänt när man plockar ihop men platburkar tape och kamera är bra

UrbanTiger skrev:
2368381 Grejerna kan ju bara sättas ihop på ett sätt. Inga problem, LR ?
Okej... när man kommer till ventiler och kolvar och sånnt kan det ju vara smart att märka dom på nått sätt.

Jag får alltid skruvar över när jag fulmekar. Har funkat hittils + man sparar ju vikt :näsblod

Burkar, påsar, kameror och spritpennor.. Det kan väl kanske funka men det allra bästa enligt mig är tid. Bestäm dig för det du ska göra och ha tid för det. Helt värdelöst att börja plocka ner allt och sen inte ha tid att meka ihop det. Saker ligger och skräpar, tappas bort och du hinner glömma hur fan allt satt.
När jag lackade ramen på min zx9r började jag med att boka en tid för lack. Dagen innan det rev jag ner hela hojen och direkt när den va klar satte jag igång att skruva ihop allt.

enklast tycker jag är tex om du börjar med kåpor..
lägg tibax skruvarn i hålen o ta lite snickartejp o tejpa fast den..
tar du bort bakram tejpa fast skruvarna där..
annars om du ska lacka ram el kåpor så e de ett problem.
då får du göra som ovanstående säger. :tummenupp

Om ett antal delar sitter ihop på något märkligt sätt kan dra en rak linje med spritpenna över dom, när du sedan monterar så vet du att de sitter rätt när linjen är rak. Givetvis får du akta linjen när de rengör delarna.

Edit: Ritsa funkar också bra.

Last edited:
Mr Lang skrev:
2368052 Hur ska man göra om hela mc:n ska skruvas isär? Det kommer ju bli jäkligt mycket delar som på nåt sätt måste märkas eller sorteras så att man vet vart det ska sitta. Jag vågar inte lita på mitt minne eftersom det troligtvis kommer dröja flera månader innan jag sätter ihop allt igen.

Det jag funderat på är:

- Märka skruvar/delar med tejp och skriva nån förklaring eller hänvisning till den delen i sprängskissen.

- Ta kort

Så till er som har gjort totalrenoveringar eller av någon annan anledning skruvat isär allt, har ni några tips på hur man gör på bästa sätt?

Håller med allt som skrivits ovan, burkar, lådor, "gruppvis indelning", digitalkamera osv. Allt har jag praktiserat.

Men själv vet jag också att om jag har korrekt dokumentation, förslagsvis verkstadshandboken, ja då kan man lägga allt i en och samma låda om man skulle vilja. Ty då har du "någon" att hålla i handen när allt ska ihop. Med alla bilderna redan tillgängliga på sidorna i verkstadshandboken osv. I verkstadshandboken står även vilka ting du verkligen måste hålla inbördes koll på och märka upp: ventiler, stakar, lyftare osv

Tycker jag, trots att jag mekat hela mitt liv. Ödmjukheten för dokumentationen växer ofta med åren, iaf när man ger sig på en viss motor/maskin för första gången- Ska ja ta isär ngt för 10:e gången så har jag förstås allt i huvudet.

Mvh
Jörgen

Last edited:
Ett bra tips när man river allt som sitter på "axlar" t.ex koppling, växellåda är att innan man plockar lös tittar noga i sprängskisser så att alla delar verkligen följer med, är jäkligt irriterande när någon lös liten bricka eller schims trillar ut ur en rensad motorhalva!

Jag brukar sedan sätta upp alla grejer i rätt ordning antingen på ett buntband eller en gängstång.

Ska man riva ex. en cylinder är en sån där billig plastverktygslåda perfekt förvaring för dom större grejorna plus alla smådelar, då det oftast följer med nån slags sortimentlåda.

Att ta bilder är overkill.. Man kladdar bara ner kameran
Sprängskisser är ju kanon

Jag kör på papperspåsar.. Märker dom sällan. Brukar komma ihåg

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...