Hur göra med skadad ny hoj??? ( Ej uthämtad än )

.........

Garpen! Mitt papper heter Konsumentköp, står inget på baksidan, har pappret famför mig nu!!
Står inga som helst avtalspunkter...?

MVH Roothen

gå in på konsumentköp,, konsumentverket,, dom hjälper gärna till,, men tycker du ska prata med säljaren först ,

......

GizmoBlade! Självklart ska jag prata med säljaren, vill ju lösa det här, är inte ute efter att ställa till en scen, och vara otrevlig!
Säljaren är riktigt trevlig, åker och pratar med honom imorgon!
Vill ju helst att dom beställer ny cuts, och tar den skadade cutsen!
Hoppas verkligen det här löser sig....

MVH Roothen

GizmoBlade! Självklart ska jag prata med säljaren, vill ju lösa det här, är inte ute efter att ställa till en scen, och vara otrevlig!
Säljaren är riktigt trevlig, åker och pratar med honom imorgon!
Vill ju helst att dom beställer ny cuts, och tar den skadade cutsen!
Hoppas verkligen det här löser sig....

MVH Roothen

de får ju fixa den till det skicket du såg den i...solklart...

Har inte betalt hela hojen, har lagt Handpenning på 10 000:-

Det jävliga är om jag häver köpet, är att jag beställt Akrapovic slipon hos dom, hur gör man med det då????
Samt att jag har köpt andra prylar för 5000:- som ligger och skräpar..

Grejen är den att den hojen jag köpt, stod i hallen, så det har varit folk som suttit på den, men den var fin när jag köpte den.. Den repan jag såg i Lördag var ny!

MVH Roothen

häv köpet och köp en likadan hoj från ett annat ställe ? :corn

tror inte att du kan häva köpet efter 6 veckor iallf inte utan att du får betala nån form av vite.. men varför skulle du göra det?? det är ju inte säljarens fel att nån av deras kunder repat Rettan. Visserligen skulle han flyttat den till nån form av lager plats ir liknade.. men jag tycker inte att du ska va orolig! dom löser detta åt dig!!
förklara lugnt men bestämmt att detta måste fixas!
// Garpen

Det är inget snack, hojen ska vara i det skicket den var när du köpte den. och eftersom den är ny, så ingår inga repor. that's it. säljaren SKA lacka alt byta ut delen som är skadad. Lackar han om den så kräv även prisrereduktion, eftersom nya hojar inte är omlackade. Var hård det är INTE synd om hojhandlare. Vill han inte möta dina krav, häv köpet.

:corn :corn :corn :corn :corn :corn :corn :corn

Ska bli intressant och se hur detta utvecklas :)

Jag skulle ta bilder och och åka ner till som och bara säga som det är:tummenupp Det kommer att lösa sig:yoparty

tror inte att du kan häva köpet efter 6 veckor iallf inte utan att du får betala nån form av vite.. men varför skulle du göra det?? det är ju inte säljarens fel att nån av deras kunder repat Rettan. Visserligen skulle han flyttat den till nån form av lager plats ir liknade.. men jag tycker inte att du ska va orolig! dom löser detta åt dig!!
förklara lugnt men bestämmt att detta måste fixas!
// Garpen

Hur tänker du egentligen? Ny hoj ska vara ny när den hämtas ut! Det där är inga problem och häva om de inte har ngn bra lösning för dig.

Garpen! Mitt papper heter Konsumentköp, står inget på baksidan, har pappret famför mig nu!!
Står inga som helst avtalspunkter...?

MVH Roothen

Om du är konsument som köper något av en näringsidkare gäller ALLTID konsumentköplagen oavsett vilket avtal ni skriver eller om ni inte ens skriver något avtal överhuvudtaget.

Däremot får man skriva avtal som ger KONSUMENTEN bättre rätt än lagen, du kan t.ex få längre garanti än vad lagen ger dig om ni skriver det i avtalet. Du kan däremot aldrig få kortare garanti än enligt lagen, även om det står i avtalet att du har kortare garanti.

Last edited:
Givetvis kräver du att få skadan fixad, som kompensation ber du om ett helsystem, pc3 och mappning ;)

Dom får fixa ny kåpa lr ny hoj samt ngn form av "ersättning" för besväret dom har ju klart o tydligt klantat sig

............

Dom ringde mig från Yamaha Center, och sade att jag fick välja mellan 2000:-i Värdecheckar, eller en ny kåpa!
Tog självklart en ny kåpa, så nu är det löst, men dom frågade om det var ok om dom kunde byta Cutsen i samband med min 100 mila service, det var helt ok för mig, dom hundra milen kommer jag köra på max 2 veckor ändå!
Ska hämta hojen nu på Fredag, men ska be dom skriva på något, om skadan att dom ska ta den på sig, så det inte blir strul senare!

Tack för alla svar jag fått, samt alla PM jag fått!

MVH Roothen

Hmm, ja, svensken är alldeles för snäll tycker jag. I dagens läge måste man fan slå näven i bordet mer än ofta.

Nu talar jag för mig själv, men jag tycker att säljaren kom väldigt lindrigt undan. Han har ju använt din (OBS: DIN HOJ) som skylt ex. Personligen så hade jag inte accepterat bara ny cuts. Din nya hoj är repad och säljaren ringer och säger "du har två alternativ...1-cuts, 2-2000kr". Vad är det för skit!
Snarare säljaren som har 2 alternativ. Antingen så häver jag köpet eller så ger du mig 2000kr + en ny cuts.

Men men, det är iaf löst. Säljaren ska vara glad att han kom undan så lätt(oavsett hur trevlig han är).

Hur tänker du egentligen? Ny hoj ska vara ny när den hämtas ut! Det där är inga problem och häva om de inte har ngn bra lösning för dig.

Man har absolut rätt att häva köpet om, företaget i fråga inte har nån lösning på skadan i fråga men det jag mena va att enligt konsument köplagen har säljaren rätt att åtgärda skadan... och så länge dom erbjuder sig att göra så har man nog inget lagligt stöd att häva köpet

men skit samma, kul att det löste sig på ett smidigt sätt

HA DET SÅ JÄVLA KUL I SOMMAR!!!! :yoparty

Dåligt att de inte ställde undan hojen till att börja med. Man vill ju inte ha den som ett skyltobjekt ifall det kommer klåfingriga spekulanter. Nu blev det så, och de repade den dessutom. Lite av nykänslan försvinner ju, och det är ju oftast därför man föredrar en ny framför en begagnad, om det inte är en ny modell. Man ska inte låta dem komma undan för lätt. Du skulle ha tagit försäljarna på bollarna, samtidigt som du klämmer lagom hårt och säger med lugn ton: Du din jävel, nästa gång jag säger till dig att ställa undan skiten så är det bäst för dig att du svarar hur snabbt?;)

Dåligt att de inte ställde undan hojen till att börja med. Man vill ju inte ha den som ett skyltobjekt ifall det kommer klåfingriga spekulanter. Nu blev det så, och de repade den dessutom. Lite av nykänslan försvinner ju, och det är ju oftast därför man föredrar en ny framför en begagnad, om det inte är en ny modell. Man ska inte låta dem komma undan för lätt. Du skulle ha tagit försäljarna på bollarna, samtidigt som du klämmer lagom hårt och säger med lugn ton: Du din jävel, nästa gång jag säger till dig att ställa undan skiten så är det bäst för dig att du svarar hur snabbt?;)

Kan samtidigt förstå VARFÖR säljaren visar den öppet för kunderna. Alla ser att den är såld för man brukar sätta dit en SÅLD-skylt. Då visar det på att dom har kunder som köper och att dom har omsättning på sina produkter. Tråkigt att folk inte kan låta bli att sitta på andras hojar utan att fråga ägaren först bara, om nu SÅLD-skylten fanns där.

Tur att det löste sig med bakkåpan. Jag hade gjort precis som du. Krävt dom på en ny kåpa eller hävt köpet. Men många firmor har bra service eftersom konkurrensen via bland annat internet är ganska hård.
:tummenupp

Kan samtidigt förstå VARFÖR säljaren visar den öppet för kunderna. Alla ser att den är såld för man brukar sätta dit en SÅLD-skylt. Då visar det på att dom har kunder som köper och att dom har omsättning på sina produkter. Tråkigt att folk inte kan låta bli att sitta på andras hojar utan att fråga ägaren först bara, om nu SÅLD-skylten fanns där.

Som köpare så vet jag inte riktigt om jag hade gillat höra säljaren dra det argumentet till varför cykeln stog där, med eller utan såld skylt eftersom det inte ligger i ens egna intresse med tanke på risken med att folk kommer och repar skiten. Såld skyltar avskräcker inte alltför många människor, speciellt inte de som inte drar sig för att lämna grova repor på en ny hoj.

Bra att det löste sig. Men tyvärr kommer det inte vara första gången du får tillbaka en "ny" hoj med en ny skada. Fixa så mycket du kan själv och lämna bara in till garantiservicen, varje gång jag lämnat in en hoj för något jag inte trodde jag kunde fixa själv har den kommit tillbaks med någon ytterligare skada. Senast igår när en viss stor mc -och däckhandlare här i sydskåne skulle byta ett backdäck fick man tillbaka den med skrapad sving pga att de släppt och dragit bakbromsoket fram o tillbaka.. på en ny 06:a. Hade bråttom och stack hem så jag såg det först idag. Får se vad de säger imorgon: "Det var där redan..." :mad:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT