Hur göra framgaffeln hårdare?

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hej! Jag har ett litet bekymmer på min hoj... om jag bromsar lite hårdare än vid en "normalinbromsning", så trycks gaffeln ihop så mycket att hjulet tar i intercoolern. Eftersom jag inte är så sugen på att kapa av en eller två rader på intercoolern, så tänkte jag att det kanske finns något annat sätt att lösa detta? Behöver jag byta till hårdare fjädrar eller räcker det att hälla i mer olja? Har fått för mig att mer olja gör den styvare... full med olja=stum gaffel. Stämmer detta? Tacksam för svar!

lahi skrev:
Hej! Jag har ett litet bekymmer på min hoj... om jag bromsar lite hårdare än vid en "normalinbromsning", så trycks gaffeln ihop så mycket att hjulet tar i intercoolern. Eftersom jag inte är så sugen på att kapa av en eller två rader på intercoolern, så tänkte jag att det kanske finns något annat sätt att lösa detta? Behöver jag byta till hårdare fjädrar eller räcker det att hälla i mer olja? Har fått för mig att mer olja gör den styvare... full med olja=stum gaffel. Stämmer detta? Tacksam för svar!

testa med att spänn försänningen på gaffeln.. blite ltie hårdare då för fjädern trycks ihop.. sedan kan du trsta med att ha mer komp

Ja, den kommer ju att kännas hårdare med mer olja, men inte riktigt på samma sätt som med en hårdare fjäder tror jag. Det går ju att förspänna fjädern lite extra med t.ex. ett par rörbitar ovanpå fjädrarna, men det är ju lite fulmeck egentligen. Hur du än gör så se till att du i alla fall utnyttjar den fjädringsväg du har kvar när du kör som du brukar.

Jag är ingen expert, men är hyffsat säker på att om du fyller mer olja så spränger du packboxarna.
Dämparen gör det visserligen lite styvare, men den är ju mest till för att inte dämpningen ska komma i gungning utan gå ner och upp mjukt.
Vad du behöver är en hårdare fjäder.
Ghettomodellen är att ställa Förspänningen hårdare, om du har skruvar för det uppe vid styrkronan. Annars får du försöka montera in distansringar ovanpå fjädrarna, men hur man gör det på din modell, har jag ingen aning om.

Tackar för tipsen! Skruvarna längst upp på gaffeln har jag skruvat på. Skulle tydligen vara hårdaste förspänningen. Men den sjunker ihop för mycket ändå. Ska nog testa det där med distanser ovanpå fjädrarna! Gör inget om det är lite fulmek.. bara det funkar! Det syns ju ändå inte :hihi

Häll inte i mer olja, häll i olja med högre viskositet. Då rör sig gaffeln trögare och hinner därmed inte sjunka lika mycket vid inbromsningar.

McB skrev:
Häll inte i mer olja, häll i olja med högre viskositet. Då rör sig gaffeln trögare och hinner därmed inte sjunka lika mycket vid inbromsningar.

Precis vad jag tänkte säga, en annan gaffelolja som är mera trögflytande....

Kan iofs kombinera det med lite mer fjäderförspänning, dvs distanser på fjädrarna om du inte blir nöjd.

Busgrabb skrev:
Precis vad jag tänkte säga, en annan gaffelolja som är mera trögflytande....

Kan iofs kombinera det med lite mer fjäderförspänning, dvs distanser på fjädrarna om du inte blir nöjd.

gjorde jag själv på motarden idag..vart en himla skillnad :tummenupp
+ att jag kan fylla på luft i gaffelbenen..(upp till 1bar)
fan hela hojen for upp o vart tokskön i fjädringen.
så borde alla hojar ha..
vill jag ha mjukare för skogen el likn sen så släpper ja bara ut luften lite :yoparty

ozeo skrev:
så borde alla hojar ha..
vill jag ha mjukare för skogen el likn sen så släpper ja bara ut luften lite :yoparty

Okay gött....vill bara minnas sedan man körde cross att firmorna rekomenderade INTE att man skulle fylla luft i dämparna, utan att det finns en speciell gas avsedd för det...

...du har fått lite olika tips som drar lite strå till stacken.
Men hade jag varit dig hade jag definitivt fixat till "fritt" fjädringsområde. Hur kul är det att ha en turbohoj som blir stelbenare vid ev panikbromsning ? ...inte speciellt, rättare sagt dj-vligt farligt.

ozeo skrev:
så borde alla hojar ha..

som en annan skrev så har jag med största säkerhet hört att man inte ska ha i mer luft, utan någon gas... visst det blev bättre till en början för mig med men sen efter ett tag så blev rekylen på dämparen seg... kanske inte har med det att göra men du bör nog höra med nån..

Om man vill ha en styvare gaffel utan att mixtra med olja, förspänningar och luft i gaffeln så kan man sätta i längre distanser. Jag gjorde det på båda mina senaste hojar med bättre väghållning och mindre "nigning" som följd.

Hur mycket längre man ska sätta i är svårt att säga. Mina var 10 cm och jag satte i 12,5 cm distanser. Detta funkade mycket bra. Distanserna gör man själv av tillkapade rör.

Tackar för alla tips! Jag kan nog inte få fritt fjädringsområde om jag inte kapar ic:n. Tänkte försöka undvika det, men går det inte att lösa på annat sätt så får jag ju kapa. Men om jag provar med olja med högre viskositet + distanser i gaffeln så kanske det funkar då :tummenupp Det behöver ju inte bli stelbent vid panikbromsning, det vill jag inte, men gaffeln får gärna vara mycket hårdare så att den inte fjädrar ner så långt att den tar i vid tvär inbromsning. Jag provar så får vi se hur de blir! :)

UrbanTiger skrev:
Är det inte anti dive på din gaffel? Har för mig att det var det på dom gamla loken :gnissla Kanske nått där som borde fixas isåfall.
Ja, det har jag inte tänkt på att kolla! Antidive har jag ju, men jag vet inte om den funkar. Verkar inte så... niger ganska mycket... Det skulle kanske bli bra om den fungerar! Ska nog skruva isär och rengöra lite. Det brukar samlas en massa vatten och skit i dem :rolleyes: Tackar för tipset!

guzzo skrev:
testa med att spänn försänningen på gaffeln.. blite ltie hårdare då för fjädern trycks ihop.. sedan kan du trsta med att ha mer komp

Exakt, testa att öka kompresionen först, då trycks inte gaffeln ihop lika fort.

UrbanTiger skrev:
Det är väl typiskt att dom där guckar ihop efter ett par vintar. Updatera när du rengjort och smort upp :tummenupp
Jepp, fixar jag :tummenupp

emullo skrev:
Exakt, testa att öka kompresionen först, då trycks inte gaffeln ihop lika fort.
Hur ökar man kompressionen? Jag kan inget sådant här.. jag bara kör.. :hihi Kan man göra det på min gamla gaffel?

Som vanligt blir gaffeln inte ett sk-t hårdare av mer förspänning.......
Och den dyker lika mycket, från viloläget. Stannar iofs lite högre upp.

Men du vill ju inte nödvändigtvis ha hårdare gaffel, utan att den inte fjädrar
in så långt vid bromsning. Och det kan man uppnå på flera sätt.

1) lite mer olja, 1-2 cm över rek.nivå inga problem. Gör den lite mer progressiv.
2) byt till fräsch olja, ev. nåt steg tjockare än rek. Ökad stötighet kanske du kan ta.
3) öka förspänningen. 'Tappar' negativ fjädringsväg. Kanske inget du märker nåt av.
4) Flytta ner gaffelbenen lite (om det går)
5) Byt till hårdare, ev. progressiva, fjädrar.
6) Modda gaffel så att den bottnar innan hjulet tar i llk. (Tveksam åtgärd, iaf
om den inte kombineras med lite andra saker oxå.)

Ungefär vad jag kan komma på så här i all hast..
/u

Last edited:
lahi skrev:
Hur ökar man kompressionen? Jag kan inget sådant här.. jag bara kör.. :hihi Kan man göra det på min gamla gaffel?

Skulle inte tro det tyvärr. Min ZXR 89:a har i alla fall ingen justeringsmöjlighet av kompressionen.

EDIT: Kompressionsdämpning är väl den korrekta benämningen. :)

Last edited:
ulf_lundin skrev:
Som vanligt blir gaffeln inte ett sk-t hårdare av mer förspänning.......
Och den dyker lika mycket, från viloläget. Stannar iofs lite högre upp.

Men du vill ju inte nödvändigtvis ha hårdare gaffel, utan att den inte fjädrar
in så långt vid bromsning. Och det kan man uppnå på flera sätt.

1) lite mer olja, 1-2 cm över rek.nivå inga problem. Gör den lite mer progressiv.
2) byt till fräsch olja, ev. nåt steg tjockare än rek. Ökad stötighet kanske du kan ta.
3) öka förspänningen. 'Tappar' negativ fjädringsväg. Kanske inget du märker nåt av.
4) Flytta ner gaffelbenen lite (om det går)
5) Byt till hårdare, ev. progressiva, fjädrar.
6) Modda gaffel så att den bottnar innan hjulet tar i llk. (Tveksam åtgärd, iaf
om den inte kombineras med lite andra saker oxå.)

Ungefär vad jag kan komma på så här i all hast..
/u
Jag tackar! Gaffelbenen är så långt ner de kan komma. Hårdare fjädrar, lite mer olja och modifiera gaffeln så att den bottnar tidigare låter som om det skulle kunna funka. Hur moddar man gaffeln? Är det med distanserna ovanpå fjädrarna då? Eller det är andra distanser?

De ovanpå fjädern, hur monteras de? (gäller de andra också, om där ska vara några) Kan man bara lyfta på locket uppe vid styrkronan?

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet