Hur gör ni vid försäljning ( provkörning)?

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Ort
Skanör
Hoj
Ducati SS1000 DS
Hur gör ni för att inte få problem när en ev kund vill provköra ( vilket han så klart vill )?
Kontrakt eller bil+ körkort i pant , eller vad ?
 
Finns guidelines på Svedea.com man kan följa.
Men som säljare så hade jag mottagit köpesumman först innan provkörning, körkort och bil kan vara antingen förfalskat eller stulen.

På det sättet om personen sticker med hojen har du ändå fått det du ville ha och chansen är också stor att personen kommer tillbaka och genomför affären.

Nu är det ju inte ofta det inträffar men man vet aldrig, verkar det seriöst från början så kanske du får lita på personen, lite upp till dig själv.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Tack för tipset fast jag frågade inte om det utan om hur folk verkligen gör när de säljer.
Det är väl lite tveksamt om någon skulle dumpa ett antal 1000-lappar hos mig för att få provköra en liten sväng.
 
Jag gjorde precis så vis försäljningen av min Yamaha, inget problem.
Ta ut en mindre avgift funkar ju också.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Jag har någon liter i tanken, kommer överens om testrundan, eller ligger före och visar en trevlig sväng på en annan hoj.
Kommer överens innan provkörning att krashad hoj = köpt hoj. Har också actioncam på. :hihi
Har aldrig haft problem när jag sålt något.
 
Det är också ett alternativ.
Finns även kontrakt på provkörning att skriva ut med riktlinjer på nätet

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Lutar nog åt att jag säljer via handlare/mc-förmedlare nästa gång det är aktuellt, även om det kostar en slant.
Har börjat bli allt för vanligt med strul och bedrägerier vid privatförsäljning för att jag skall vilja skicka iväg en okänd människa på min hoj utan säkerhet. Den säkerhet jag skulle vilja ha (genomförd betalning innan provkörning) skulle å andra sidan skrämma bort även många av de seriösa spekulanterna.
 
Då jag köpte Trajan lämnades svärfar och bilen i pant:D
 
Ett obehagligt litet gäng som köpte en scooter försökte lämna en zigenare i tjugoårsåldern, som stod och svajade med stängda ögon, i pant. De fick betala innan!
 
Vid sälj av billigare hojar (<15000), "kör på" om personen verkar schysst. Provkörningsavtal och körkort i pant vid högre summa. Och så screenar jag hårt innan. Svarar inte ens på spekulanter på blocket, om första kontakten inte känns ok. Och gör mig inte ens besväret att visa hojen om dom inte verkar vettiga vid mail och tfnkontakt.
 
Sälja moppen Yamaha Slider 2011:
Farsan skulle handla moppe till sonen. Jag tog sonen som passagerare på en sväng ut mot Saltholmen och tillbaka till Majorna. Sonen var nöjd. Och så blev det affär.

Sälja SV650S 2013:
Spekulanten från Götene(?) som dök upp med hustru och barn i familjens bil hade kört MC i många år var i 40års åldern. Nu gällde det hoj till hustrun. Förslag till provkörning var att jag dirigerade hustrun som körde bilen. Han körde efter oss för han hittade ju inte i Gbg. Så det blev Majorna över Älvsborgsbron och leden bort till Biltema på Backaplan.
Där stannade vi, jag gick ur bilen och snackade med honom, allt var OK. Så det blev samma väg tillbaka över Älvsborgsbron och hem till mig i Majorna. Affären avslutades. Depåstöd, lås och batteriladdare tog hustrun i bilen, han ringde och försäkrade hojen, han tog hojen och hon bilen hem till Götene.

Sälja Sprint RS 2020:
Spekulanten kom ner med två kompisar och två bilar från Västerås. Släp hyrde de innan de kom till mig på Circle K.
Han hade SMSat foto på körkortet.
Med AM/A1/A2/A/B/C1/C/D1/D jobbade på bussbolag. Så när han frågade om provkörning sa jag bara , ta och kör en sväng.
Bedömnde att han inte skulle krocka i trafiken. Så han drog iväg och var snart tillbaka. Gissar han tog ett varv runt kvarteret.
Vi gör upp affären, Sprint RS lastas på släpet, alla grejorna som följde med från min "reservhoj köpt utan motor, utan ram" dvs fälgar och och gaffelben lastas i bagaget och de rullar iväg. Jag går glatt upp för att byta ägare över internet men det sket sig. Idag måste båda vara med. Så jag ställde av hojen. Fyllde i den gula blanketten skrev ett kort brev till TS med gratulationer till höjd säkerhet, samt bifogar kopior av köpekontraktet och fotot av köparens körkort och den gula blanketten. Med min signatur.
Resulat: TS kontaktar köparen som bekräftar köpet. Och så blir köparen ägare, kan försäkra hojen.
Och jag får brev från TS: Vi har registrerat ägarbyte på fordonet..........

Skulle det bli aktuellt med sälja GSX1300R så beror det på köparen.
Är det en med färskt tungt körkort hade jag sagt att du kan inte testa den här hojen till max.
Jag tar ett varv med dig som passagerare. Så får du känna på hur det är.

När jag köpte SV650S 2009 efter inte kört hoj sedan 1967 så var saken klar.
En kollega på jobbet som körde hoj skulle provköra. Vilket han gjorde.
När affären var klar riktade jag den mot porten på Yamaha i Mölndal, kom iväg. Klarade första 2 högerkurvorna men när det kom en rondell med 90 grader vänster kändes det inte bra så jag valde jag köra höger ut mot parkeringen för Åby Travbana där jag övade svängar med att köra i åttor innan jag fortsatte hem.
Hade noll koll på motstyrning.....
 
Last edited:
Låter jobbigt.
Bättre att ge fan i att sälja.
Köpa, köra, stapla.

Smidigt, och minimalt med jobbiga möten.
 
Har du världens snällaste fru eller vilken hobby har hon som motsvarar hojsamlandet?

Min blev skeptisk vid hoj nummer tre. Två gick bra, men tre var rejält tuggmotstånd. Konstiga människan.

OnT: När jag sålde senast så stod jag och visade servicebok och pratade dagligvaruhandel med experthjälpen som följt med. Klart, när en fyrtioårig återfallare, som jobbar i samma bransch, kommer och ska köpa så är risken väldigt liten.
 
Har du världens snällaste fru eller vilken hobby har hon som motsvarar hojsamlandet?

Min blev skeptisk vid hoj nummer tre. Två gick bra, men tre var rejält tuggmotstånd. Konstiga människan.

OnT: När jag sålde senast så stod jag och visade servicebok och pratade dagligvaruhandel med experthjälpen som följt med. Klart, när en fyrtioårig återfallare, som jobbar i samma bransch, kommer och ska köpa så är risken väldigt liten.

hEst...
 
Byter hoj 1 eller 2 ggr per säsong och säljer då gamla hojen vid varje tillfälle.
Kanske blåögd eller så har haft hojar som inte drar till sig värsta buset så har släppt iväg alla som velat provköra utan ngn pant.

En enda gång har första personen som kikade och provkörde inte köpt.
 
Som säljare så är man inte skyldig att göra affär med första bästa. Själv så brukar jag undvika folk som har ett utländskt namn eller bryter på göteborgska. Det är också större chans att du får utsatt pris om du undviker dessa.

En annan idé är att sälja mitt i vintern när det är snö och is på gatorna. Då är det underförstått att det inte blir någon provkörning.



Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Själv har jag bara sålt för 20-25 tusen kronors klassen, men har alltid skickat iväg de på en provtur oftast har de lämnat en kompis eller frun ingen pant och tala om. Har alltid sålt på första spekulanten så inga missöden där.

Minns dock mitt första hojköp då jag varken hade kort eller hjälm så for jag och kika på en sporthoj, berätta för säljaren om problemet men han sa "du kan väl fara en sväng bara här på vägen iaf" så gjorde jag, sen körde han hem den åt mig och jag skjutsade hem honom med bilen, rätt smidigt. :tummenupp
 
En annan idé är att sälja mitt i vintern när det är snö och is på gatorna. Då är det underförstått att det inte blir någon provkörning.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Stämmer.
En kompis som skaffat en Triumph 800 satte på hösten ut annons på sin 1a hoj, en Kawasaki ER-5. När det var i November och det gått 2månader valde han fortsätta annonsera på Blocket.
Några dagar innan julafton ringer en man och undrar om han kan få se den. Dyker upp. Startar den. Lyssnar på motorn. Saken klar.
Köparen lastar den på sitt släp och där rullar den iväg på släpet efter bilen i snön.
Julklapp till hustrun.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top