Hur gör ni som kör med Beringer (eller linkande) + 21"

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
-
Jo, det var så att jag blev väldigt sugen på att dra ut och sladda i snön förut idag och tänkte spara lite tid genom att slänga över beringer skivan på 21" framhjulet. Men det ville sig inte riktigt för oket tar ju i ekrarna då. Har ju sett bilder där andra använder samma saker och det verkar inte vara några problem.

Så nu kör jag med lite överdimentionerad pump (brembo radial) till orginaloket. Roligt blev det när jag kom ut i alla fall. Gäller ju bara att inte släppa gasen när man kör med utslitna odubbade däck.

de har väl bara flyttat hjulet några mm åt höger med lite andra distanser och brickor.

Jag kör med två olika kompletta kretsar (pump, slang, ok) som jag byter rakt av. För de stora hjulen är det originalpryttlar och en adapter till en 320mm motomasterskiva. För småhjulen är det Beringer rakt av.

acura skrev:
Jo, det var så att jag blev väldigt sugen på att dra ut och sladda i snön förut idag och tänkte spara lite tid genom att slänga över beringer skivan på 21" framhjulet. Men det ville sig inte riktigt för oket tar ju i ekrarna då. Har ju sett bilder där andra använder samma saker och det verkar inte vara några problem.

Så nu kör jag med lite överdimentionerad pump (brembo radial) till orginaloket. Roligt blev det när jag kom ut i alla fall. Gäller ju bara att inte släppa gasen när man kör med utslitna odubbade däck.

Upptäckte samma fenomen för några dagar sen :huvet
Jag satte tillbaka oginal oket

När jag ändå har dig på tråden, Vet du om crossbanan i Alingsås är öppen? Den som ligger uppåt förbi Bescaya på V sida vid någon kiosk. För den var ju 100% sand när jag var där i våras. Vill ju åka lite nu men annars får det bli stenugsuds lilla vinterbana.... :4skrika

liljekvist skrev:
Upptäckte samma fenomen för några dagar sen :huvet
Jag satte tillbaka oginal oket

När jag ändå har dig på tråden, Vet du om crossbanan i Alingsås är öppen? Den som ligger uppåt förbi Bescaya på V sida vid någon kiosk. För den var ju 100% sand när jag var där i våras. Vill ju åka lite nu men annars får det bli stenugsuds lilla vinterbana.... :4skrika
Nej tyvärr ingen koll vad det gäller banan. Ring dom och kolla.

På 6mm flyttade jag mitt framhjul med brickor

acura skrev:

Vet inte hur mkt det skiljer i hur mkt man måste flytta men med 05ans radialok och 21" från en 01-husa så behövdes 6mm. Jag lyckades muta en gubbe på jobbet att fixa följande distanser. Bara att skruva på. Hjulet hamnar ju snett men det är faktiskt inget man (alltså jag) märker när man kör.

Åkbilden visar hur jävla snett hjulet hamnar men det ser värre ut än vad det är.

Bifogat

• Distanser.jpg
    Distanser.jpg
    54.1 KB · Visningar: 70
  • älgsjön3.jpg
    älgsjön3.jpg
    65.5 KB · Visningar: 100
Supermoto skrev:
Vet inte hur mkt det skiljer i hur mkt man måste flytta men med 05ans radialok och 21" från en 01-husa så behövdes 6mm. Jag lyckades muta en gubbe på jobbet att fixa följande distanser. Bara att skruva på. Hjulet hamnar ju snett men det är faktiskt inget man (alltså jag) märker när man kör.

Åkbilden visar hur jävla snett hjulet hamnar men det ser värre ut än vad det är.

Har du måtten på distanserna???? skulle vara bra att ha något vettigt att göra på jobbet ibland :rolleyes:

Har tyvärr inte kvar själva ritningen, bara den bilden... Syns inte måtten??

Tjockleken i mitt fall blev 6mm men du kanske klarar dig på mindre, smalare = bättre.
Tänk även på om du har nån givare till hastmätaren som kan ta i. Jag glömde det på min första så vi fick svarva ner den lite.

Distansringen:
Innerdiameter: 121 (eller 127)
Ytterdiameter: 161 (men tog ner den till 160 för givaren)
håldiameter: 143

Distansen längst ner är en kopia av originalet men med 6mm exta fläns.
Andra distansen är originalet nersvarvat 6mm.

Bara att montera och köra :tummenupp

Svårast är att skaffa nya m6x19 med lika snygg skalle som originalen :(
Jag kör med vanlig maskinbult nu och det är inte så snyggt.

Supermoto skrev:

Tjockleken i mitt fall blev 6mm men du kanske klarar dig på mindre, smalare = bättre.
Tänk även på om du har nån givare till hastmätaren som kan ta i. Jag glömde det på min första så vi fick svarva ner den lite.

Distansringen:

Tog på mig luppen och såg att innerdiametern är 127. Vid 121mm skulle inte ritningen vara i skala.
Angående skruven så kan du kanske hitta något här.
M6x19 är nog M6x20. Eller är det verkligen en 19mm M6:a?

TomK skrev:
Jäkla pozer!! :7peta :tungan Funktionellt och praktiskt är snyggt! :tummenupp
Det har väldigt mycket med funktionallitet att göra eftersom med vanlig maskinbult kommer man inte åt skallen lika bra som med originalutförandet.

LasseR6 skrev:
Tog på mig luppen och såg att innerdiametern är 127. Vid 121mm skulle inte ritningen vara i skala.
Angående skruven så kan du kanske hitta något här.
M6x19 är nog M6x20. Eller är det verkligen en 19mm M6:a?
127mm verkar stämma bättre men det spelar mindre roll för funktionaliteten, ser helt enkelt bättre ut med 127 (vaddå jag pozer). Blir iofs lite lättare distans såklart och låg ofjädrad vikt vill vi ju ha.
M6x20 låter onekligen mer som standard men med M6x19 skulle bulten linjera med navet exakt (återigen pozer).

Det finns längre original KTM skruvar också.Jag bytte till såna när jag shimsade ut min skiva 4mm.Kommer inte ihåg något reservdelsnummer däremot.

Supermoto skrev:
Det har väldigt mycket med funktionallitet att göra eftersom med vanlig maskinbult kommer man inte åt skallen lika bra som med originalutförandet.

127mm verkar stämma bättre men det spelar mindre roll för funktionaliteten, ser helt enkelt bättre ut med 127 (vaddå jag pozer). Blir iofs lite lättare distans såklart och låg ofjädrad vikt vill vi ju ha.
M6x20 låter onekligen mer som standard men med M6x19 skulle bulten linjera med navet exakt (återigen pozer).

Lägg emellan en 1mm bricka (gulkromaterad för poserfaktorns skull) så borde det funka.

Supermoto skrev:

Distansringen:

tackar!
Får bli ett lite jobb under sommaren då jag redan har satt på orginal broms nu.
Ska även bygga nytt uppsamlingskäl.... Lite pyssel i sommar/höst helt enkelt.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back