Hur gör ni med sponsorer (ekonomiskt)?

är det inte köparen (dvs sponsorn) som skall betala reklamskatt?

Mikroekonomi...

Oavsett vilket så är det kunden som betalar.

Om du på en timmes arbete tjänar 100 kr och kan köpa en mössa för 100 kr inkl 20 kr moms. Eller om du skattar 20 kr mer, och således tjänar 80 kr och kan köpa samma mössa för 80 (momsfritt) gör ingen skillnad. Du kan i båda fallen köpa en mössa för en timmas arbete.

Likadant med reklamskatten. 10.000 i kostnad för kunden ger dig 9200 kr. Om 800 betalas in av dig eller kunden är rätt irrelevant.

"För att sponsringen ska få dras av krävs att den utgör en driftkostnad i näringsverksamheten. Sponsorn måste erhålla något i motprestation som kan verka resultatfrämjande i näringsverksamheten. Här får sponsoravtalet stor betydelse för att se vilka motprestationer sponsorn erhållit. Motprestationerna marknadsvärderas och företaget får bara avdrag för värdet av motprestationerna.
Rena gåvor får inte dras av. Om sponsringen endast är avsedd att ge sponsorn förbättrad image eller goodwill är den att betrakta som gåva och därmed inte avdragsgill."

Bra!

"För att sponsringen ska få dras av krävs att den utgör en driftkostnad i näringsverksamheten. Sponsorn måste erhålla något i motprestation som kan verka resultatfrämjande i näringsverksamheten. Här får sponsoravtalet stor betydelse för att se vilka motprestationer sponsorn erhållit. Motprestationerna marknadsvärderas och företaget får bara avdrag för värdet av motprestationerna.
Rena gåvor får inte dras av. Om sponsringen endast är avsedd att ge sponsorn förbättrad image eller goodwill är den att betrakta som gåva och därmed inte avdragsgill."

Precis därför är det oerhört viktigt med
A:
Avtal för & med din sponsor som reglerar era överenskomna villkor. Visst, det ÄR administrativt tråkjobb men oerhört värdefullt för båda parter!

B:
Fakturan speglar avtalet & varje del för sig, dvs specificerat vad för aktiviteter du utfört och vad varje aktivitet "kostat". Dock är avtalet viktigaste beviset för dig i EV dialog m skatteverket (om du nu hamnar i deras utvalda grupp)

Du som läser tråden - snart kommer info om min/vår workshop & utbildning om sponsoring, avtal och hur du gör för att undvika tråkigheter samtidigt som du får möjlighet att skapa och få MER finansiering till din satsning.

/Eric Hulth

Last edited:
Nu har jag en till fråga till er som vet.
Har försökt googla å allt möjligt men inte hittat nåt vettigt.

Många säger att det är dåligt att ha ett motorsportföretag. Jag fattar inte varför?
Borde jag inte kunna driva ett företag som driver med att köra roadracing i huvudsak, inkomster kommer från reklam,div mek arbeten,nåt skottat tak å liknande?

Många säger att det är dåligt att ha ett motorsportföretag. Jag fattar inte varför?
Borde jag inte kunna driva ett företag som driver med att köra roadracing i huvudsak, inkomster kommer från reklam,div mek arbeten,nåt skottat tak å liknande?

Det finns en gammal skattedom mot att motorsport inte är aktiv näringsverksamhet=inte möjligt att få dra av moms, utan räknas som hobbyverksamhet

Frågan är om du på rent affärsmässig grund kan köra RR. Är kostnaderna för racingen verkligen direkt hänförliga till ditt intjänande av pengar.

Men så fort intäkterna börjar komma från annat, handel med mc/delar, service av mc, whatever verksamhet så kan man ifrågasätta om kostnaden för racing verkligen är grunden för att möjliggöra dessa inkomster. Svaret är ju självfallet nej men sen är frågan om SKV orkar processa, där finns gott om skattemsitare som är lättare att sätta dit.

Därför hänvisar jag med en dåres envishet till mitt mantra: Lägg dig under radarn och var inte girig för du klarar ändå aldrig en nitisk granskning.

Frågan är om du på rent affärsmässig grund kan köra RR. Är kostnaderna för racingen verkligen direkt hänförliga till ditt intjänande av pengar.

Men så fort intäkterna börjar komma från annat, handel med mc/delar, service av mc, whatever verksamhet så kan man ifrågasätta om kostnaden för racing verkligen är grunden för att möjliggöra dessa inkomster. Svaret är ju självfallet nej men sen är frågan om SKV orkar processa, där finns gott om skattemsitare som är lättare att sätta dit.

Därför hänvisar jag med en dåres envishet till mitt mantra: Lägg dig under radarn och var inte girig för du klarar ändå aldrig en nitisk granskning.

Helt rätt. Man kan köpa 40sett däck men sälj dom beggade på kvitto också annars har du allt på lager. Gör inget som sticker ut undvik i största möjliga mån dekaler från div små sponsorer. En aktiv näringsversamhet ska syftet vara att man skall tjäna pengar på inte komma undan moms det är där problemet är.

Då fattar jag lite.Men, Jag fattar ändå inte hur jag kan köpa däcken när jag inte kan ha en motorsportfirma. Vad kan jag motivera skatteverket att jag ska ha dom till?
(Om det står bildäck,traktordäck eller likn är ju en annan sak)

Då fattar jag lite.Men, Jag fattar ändå inte hur jag kan köpa däcken när jag inte kan ha en motorsportfirma. Vad kan jag motivera skatteverket att jag ska ha dom till?
(Om det står bildäck,traktordäck eller likn är ju en annan sak)

Handel med MC delar och tillbehör på din faktura står ju MC däck och du säljer MC delar.

Så här funkar vårt upplägg.

Det företag som sponsrar oss bet ut pengar till den förening vi kör för
föreningen får sedan betalaut max 21400.- per person utan att bet soc avg. och vi behöver heller inte bet skatt under förutsättning att vi kan uppvisa kostnader ( kvitton ) för dessa utgifter som är relaterade till sporten(och detta är inte så svårt)Att vi sedan är 3st som kör i familjen så kommer man en bit på väg på detta sätt.
Allt mycket lagligt och föreslaget av min revisor.

/ Peter
1. Företaget (sponsorn) tar emot en faktura från klubben. Då kan revisorn eller SKV om de tittar göra en bedömning om detta är en kostnad hänförlig till verksamheten. En sådan granskning klarar man inte men i de flesta fall kollas det mellan fingrarna om det inte är för stora belopp eller systematiskt.

2. När föreningen nu fått pengarna av sponsorn skall de utbetalas till ditt konto. Då måste föreningen betala sociala avgifter och skatt. Gör de inte detta och fastnar i en granskning är det skattebrott med uppsåt = fängelse på straffskalan. Och det är föreningens styrelse som åker dit. Är de sen dumma nog att inte förstå detta får de skylla sig själva....

Kort sagt det är ett dåligt upplägg jag inte kan rekommendera.

Kort guide:

Registrera en Enskild firma härhttp://www.verksamt.se/portal/web/guest/home online med E-leg. Registrera dig även för F-skatt samtidigt. Betala in 900kr i registreringsavgift med sitt VISA. Vänta på svaret från Bolagsverket och SKV.

Gå till banken och öppna ett konto för bolaget. Detta är inte nödvändigt men gör det oändligt mycket enklare att hålla koll på pengarna så de inte blandas med dina privata.

Fakturera sponsorerna tills du blir blå i ansiktet.

Ring en redovisningskonsult som sköter bokföringen och upprättar deklaration.

Be en snabb bön att SKV inte granskar just dig i år.

Så här funkar vårt upplägg.

Det företag som sponsrar oss bet ut pengar till den förening vi kör för
föreningen får sedan betalaut max 21400.- per person utan att bet soc avg. och vi behöver heller inte bet skatt under förutsättning att vi kan uppvisa kostnader ( kvitton ) för dessa utgifter som är relaterade till sporten(och detta är inte så svårt)Att vi sedan är 3st som kör i familjen så kommer man en bit på väg på detta sätt.
Allt mycket lagligt och föreslaget av min revisor.

/ Peter

Vad skriver föreningen på sina utbetalningar? Föreningar måste lämna kontrolluppgifter på allt dom betalar ut till privatpersoner, det finns inget sånt undantag. Detta är definitivt en gråzon.

Vad skriver föreningen på sina utbetalningar? Föreningar måste lämna kontrolluppgifter på allt dom betalar ut till privatpersoner, det finns inget sånt undantag. Detta är definitivt en gråzon.

Jo föreningen måste lämna en kontrolluppg vid årets slut.
Men om utbet är under 21400Kr/år och man har kvitton på utläggen
ska man slippa soc och skatt.Detta är inget jag hittat på själv utan
noga kollat av den revisor som jag har till mina företag.

/ Peter

/ Peter

Visst är det så....

Men grundproblematiken med affärsmässighet jag beskrev ovan kommer man inte ifrån. Därför rekommenderar jag inte denna variant.

Men fungerar det för dig så fortsätt och var glad.

/ Peter

Det förutsätter dessutom att klubben tycker om dig. Blir ni ovänner kan ditt system krascha.

Torrt på fötterna

Tror säkert denna gråzonsvariant fungerar för er & föreningsupplägg.

Men,
Skulle inte rekommendera detta av skäl som redan är upptagna. OCH med tanke på det jobb som ändå måste utföras för ngt där du aldrig kan ta ut mer än +20´per år (utan att riska skatter för dig ELLER din sponsor) En summa vilken för 99% av alla som kör racing är "för lite"..

Därav
Lägg inte tid & krut på föreningsupplägg utan skapa din egen verklighet som ger dig de möjlighter du vill ha. Enskild firma går utmärkt MEN ta inte ut svängarna för mycket - det ger dig bara problem i framtiden...

Och som sist - du som vill veta mer om HUR man få sponsorer att satsa på dig & din sport så är en 2 dagars workshop snart klar...

/Eric

Och som sist - du som vill veta mer om HUR man få sponsorer att satsa på dig & din sport så är en 2 dagars workshop snart klar...

/Eric

:tummenupp
Detta låter ju bra. Typiskt en grej som kan göra att fler kanske
orkar med racingen, och kan komma på rätt spår direkt med upplägget
av ekonomin.
För jag förstod det som att det handlar mycket om hur man hanterar
pengarna, alltså driva racingen som företag eller ej tex.

En relaterad fråga. Ofta när man söker spons så får man det i form av prylar eller billigare priser. Hur redovisas sådant?

En relaterad fråga. Ofta när man söker spons så får man det i form av prylar eller billigare priser. Hur redovisas sådant?

Inte alls är bäst.....

Det sponsrande bolaget vinner inget på att redovisa det och inte du som mottagare heller.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman