Hur gör ni, med oreggade SM?

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
Ingen...
Det har uppstått ett mindre problem, då jag inte kan köra någonstans! (bor i sthlms trakten) utan att antingen ha reggat fordon eller trafikförsäkring, och för att ha trafikförsäkring för ett fordon måste man ju ha reggat fordon..det går inte ihop! Jag som bara vill köra bana, kan inte för att jag har oreggat fordon :confused: ..Vad ska jag göra? Skaffa licens? hur, var och när!?

Det kanske visat sig att det varit en dålig idé att försöka köra SM, med ett enduro reggat fordon :huvet

jag har fått erbjudanden att köra som instruktör för smc med en enduroreggad hoj...

Alla andra banor här nere kan man köra utan reggning.

Här nere med...
Bara Sverige där man oroar sig för att oskyldiga kan råka ut för oförsäkrade trafikolyckor på banor... :kocko

Precis som folk inte fattar att de kan vurpa etc på en bana och att om de kör oförsäkrat inte kan få nån ersättning. Samt de som kör försäkrade fordon inte skulle fatta att de kan råka ut för saker som deras försäkringar ej täcker på en bana.
Har försökt förklara detta för folk här (jo, det är sant. Det finns banor där man bara får köra reggat med försäkring...) och de bara fnyser, eller möjligtvis garvar åt våra enorma försök att kväsa våran egen sport och idiotförklara oss själva. Åker man ut på en bana så bör man få signa ett papper som säger att allt sker på egen risk. Kör nån på mig och jag blir skadad så är det bara att läka och fixa hojen själv, annars får jag glatt låta bli eller kräva att det finns en grupp med förare där omkörningsförbud ed gäller. Blir det tillräckligt många så fixas en sån grupp. Blir det inte det så är det bara att ta det försiktigt eller låta bli. Som det är nu så är det svårare att finna bantid i en del områden för aktiva förare som faktiskt tävlar än vad det är för testa påarna. Typiskt Sverige problem det där, majoriteten får glatt ge sig för minoriteten så det inte blir "orättvist".
Och, det sitter överallt nån som vill sätta sitt spår i nåt regelverk...

Daniel
www.supermotard-racing.com

Tja, vad säger man? "Jaa det var väll tråkigt det här då!"
Får väll bygga om till enduro igen då...Och det suger ju! för jag vill ju köra :död

Mmm, alla härikring (Gävle) åker med oreggat, i Rättvik är det oxå bara tuta å köra...... Förra sommaren åkte jag (vi)alltid med någon som åker oreggat..

Alla 580mupparna åker ju oreggat å det har det ju blivit en hel del av :)

Jag är väl en av de få som har skylt å lysen kvar.

tycon1 skrev:
Tja, vad säger man? "Jaa det var väll tråkigt det här då!"
Får väll bygga om till enduro igen då...Och det suger ju! för jag vill ju köra :död

Hur är det med Crilles hall i Södertälje, behöver man reg där?
Vessingsboda funkar alltid men det blir väl inte mer än 10-20dagar/år

tycon1 skrev:
Det har uppstått ett mindre problem, då jag inte kan köra någonstans! (bor i sthlms trakten) utan att antingen ha reggat fordon eller trafikförsäkring, och för att ha trafikförsäkring för ett fordon måste man ju ha reggat fordon..det går inte ihop! Jag som bara vill köra bana, kan inte för att jag har oreggat fordon :confused: ..Vad ska jag göra? Skaffa licens? hur, var och när!?

Det kanske visat sig att det varit en dålig idé att försöka köra SM, med ett enduro reggat fordon :huvet

De flesta trafikförsäkringar gäller ju inte på bana, så varför skulle man behöva ha en trafikförsäkring & vilken funktion skulle den då fylla?

Reggat har man ju för att få köra på gata, inte för bana. Bra djävla snurrigt om det skulle vara ett krav :dummer

Chris Husky skrev:
De flesta trafikförsäkringar gäller ju inte på bana, så varför skulle man behöva ha en trafikförsäkring & vilken funktion skulle den då fylla?

Reggat har man ju för att få köra på gata, inte för bana. Bra djävla snurrigt om det skulle vara ett krav :dummer

Jag menar ju det..Men det låter annat när man ringer till banorna och frågar!! :va Aja...ska försöka fixa en trafikförsäkring innan jag gör något förhastat! Vad tror ni det kostar? Bara en trafikförsäkring till 2t RM 125cc, Enduro. För en 47åring (farsan)

Chris Husky skrev:
ap ap ap, inte skenförsäkra! :ajjabajja

Vad är det för banor du ring till?

Ssshhh...Nej men det är min far som äger hojjen! Bara att det är jag som "lånar" den lite juu! Förövrigt kommer den aldrig utnyttjas, då den aldrig rullar på vägen iaf! Bara för syns skull förstår du, så jag får köra på ban-fanskapet
:yoparty
...Nej men jag har snackat med SMC, om Rörken och SVEMO...och dom säger ungefär "tyvär hurru du"

Skenförsäkra på du...
Om alla gjorde det så skulle vid nästa revision premierna för gruppen 65-85 åriga farmödrar som åker R1´or chock höjas samt premierna för 20-30 åringar som gör det samma sjunka.
Min farmor åkte RG500 (klass 7) vässad till 118hk på slangen i några år. Hon var då 76-78 och var i regel vänlig nog att låna ut hojen till mig ganska ofta. :rolleyes:
Smällde tom med den en gång och det var inga problem.

Daniel

ypvs skrev:
Skenförsäkra på du...
Om alla gjorde det så skulle vid nästa revision premierna för gruppen 65-85 åriga farmödrar som åker R1´or chock höjas samt premierna för 20-30 åringar som gör det samma sjunka.
Min farmor åkte RG500 (klass 7) vässad till 118hk på slangen i några år. Hon var då 76-78 och var i regel vänlig nog att låna ut hojen till mig ganska ofta. :rolleyes:
Smällde tom med den en gång och det var inga problem.

Daniel

Funkar kanske med skenförsäkring tidigare.. men nu är dom jävligt hårda!! Se till att kvittot på hojjen står på ägaren och försäkringsstagaren... annars kan dom neka ersättning....
Tex: Om "Agda" 82år, som aldrig krockat o har haft körkort 55år, helt plötsligt får för sig att köpa en R1:a -04 får hon säkert en jätte billig premie... Men krashar hennes barnbarn som är 22 med hojjen.... så blir det nog försäkringsbolaget LITE misstänksamma!!

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back