Hur gör ni med blinkers vid avfart?

UrbanTiger skrev:
Börja med svenska för nybörjare så går vi på trafiken sedan :gnissla

Av efterföljande diskussioner har jag förstått att din fråga gäller om du ska ha blinkersen på när du åker igenom en korsning, men utan att ha avsikt att svänga. Svaret på din fråga är givetvis NEJ :kocko

Att gå en grundkurs i svenska var nog att ta i. Sen så var det ingen direkt fråga, tänkte bara höra hur ni brukar göra, för jag tycker (som ni andra också verkar tycka) att det verkar oerhört farligt att blinka höger när det står en bil där.

Den "erfaren motorcyklisten" är en man i 40års-åldern som haft körkort sen han var 16, och han verkar ju ha överlevt.

Absolut inte blinka förrän du passerat bilen. Då jag tog körkortet fanns det en T-korsning, bara 6-7 meter innan denna korsning fanns en avtagsväg till höger. Man fick INTE blinka förrän man passerat avtagsvägen, blinkning innebär att man ska svänga nästa höger, d.v.s. första avfarten som man närmar sig, så om bilisten kör ut framför dig så gör han egentligen rätt eftersom du har gett tecken att svänga höger där han kommer ut ifrån.... Undrar hur den "erfarna" motorcyklisten du talade med är fundat.... :kocko

UrbanTiger skrev:
Ang. svenskan så handlade det om att du skrev ditt inlägg på ett sätt som gjorde det omöjligt att förstå vad du menade. EOD.....
När det gällde om det var en fråga du hade så har de flesta svarat som om du ställt en fråga. Nämligen om det är rätt eller fel att göra på det ena eller andra sättet. Att det sedan råkar vara en annan trähatt som påstår att man ska blinka bara man kommit på tanken att svänga längre fram hör inte till saken. Man ska inte blinka höger om man inte tänkt svänga höger i nästa korsning, så enkelt är det, spelar ingen roll om där står en bil eller inte. EOD....

Jo, kan hålla med om att det var lite otydligt. Men en del verkar ha förstått. EOD v.2.0....

Fred! :cpparty

Avarage skrev:
Ursäkta mig men det här är det dummaste jag någonsin har hört och också en av orsakerna till att så många olyckor sker inne i stadstrafik helt enklet bara för att man är så föb... lat att man inte orkar tala om för oss andra vad du gör!

Vad det är frågan om här är dels att vara så tydlig man bara kan men också att säkerställa att du vid ogynnsamma förhållanden inte glömmer att blinka, vilket de facto kan rädda ditt liv. Dvs. om man ALLTID blinkar när man byter fil/färdriktining så glömmer man det inte den gången då man inte ser en trafikant som faktiskt har nytta/glädje av att veta vad du gör.

Men om man väljer olika situationer när man INTE blinkar, trots att man skall/borde så kan du ge dig sjutton på att någon gång när du minst anar det så är det någon bilist/trafikant som får ställa sig på hejdarna eller gira undan för att han/hon inte hade den blekaste aning om vad du skulle ta dig till!

För din och andras säkerhet råder jag dig därför att börja tänka om vad avser användandet av riktningsvisare på ditt/dina fordon. Det är ju inte så där himla jobbigt att använda dem och sliter inte nämnvärt på reglage/lampor heller för den delen! :7peta
// Niklas

I din värld har du säkert rätt, bara det att det är inte riktigt applicerbart på hur det är när jag är ute å kör. Tempot är antagligen minst dubbelt så fort som du anser är livsfarligt och totalt idiotiskt. För det första måste jag börja med att släppa ner framhjulet i backen igen när jag ser den där bilen som står och vill ut på vägen som jag kommer på, sen ska jag ha ner farten till åtminstone runt 100. När jag sen passerar första korsningen på mittlinjen som jag skrev så går det fortfarande typ 70 knyck om det är 10 meter mellan vägarna, när jag sen bromsar till och viker ner för att ta högersvängen med knäskrap så tjänar det inte något till att jag blinkar, även om någon skulle hinna se det så har jag redan svängt klart innan de har reagerat på min blinkers. Det handlar alltså inte om lathet eller slitage på lampor :rolleyes:

Om jag ALLTID skulle använda körriktningsvisare på ett korrekt sätt varje gång jag byter fil som du förespråkar så skulle jag få byta ut reglaget pga slitage efter varje säsong. En normal repa från Täby till Stockholm när det är mycket trafik skulle jag gissa på ett filbyte var femte sekund i snitt och när det blir mycket slalom är det nog knappt två sekunder mellan. Det funkar helt enkelt inte att hålla på å tramsa med blinkers när man kör tre gånger så fort som övrig trafik. Det första framförvarande bilar upptäcker är oftast mitt bakljus när jag har passerat.

Nu har du säkert, "för min och andras säkerhet" en hel del ytterligare råd att komma med. Du kan bespara dig dom, jag har redan hört dem och allt sunt förnuft säger att du har rätt men det hjälps liksom inte. Att du sen tycker att jag är en idiot vet jag redan om så det behöver du inte skriva nå mer.

Anledningen till att jag kör lite väl offensivt för min egen säkerhet är att det är så jävla roligt, jag älskar det helt enkelt. Det är inte för att vara tuff, för att filma det eller för att jävlas med dig.

Vi är dock överrens angående att man ska försöka vara tydlig med vad man har för avsikt i trafiken generellt. Ska man ge nåt allmänt råd om hur man bör hantera situationen vi diskuterar så håller jag också med dig. Men nu beskrev jag bara hur jag hade hanterat situationen.

Kreuger skrev:
Det handlar alltså inte om lathet eller slitage på lampor :rolleyes:

Om jag ALLTID skulle använda körriktningsvisare på ett korrekt sätt varje gång jag byter fil som du förespråkar så skulle jag få byta ut reglaget pga slitage efter varje säsong. En normal repa från Täby till Stockholm när det är mycket trafik skulle jag gissa på ett filbyte var femte sekund i snitt och när det blir mycket slalom är det nog knappt två sekunder mellan. Det funkar helt enkelt inte att hålla på å tramsa med blinkers när man kör tre gånger så fort som övrig trafik. Det första framförvarande bilar upptäcker är oftast mitt bakljus när jag har passerat.

Att du sen tycker att jag är en idiot vet jag redan om så det behöver du inte skriva nå mer.

Du får ursäkta mig mitt dåliga minne men mig veterligen har jag aldrig utryckt något om din person i tidigare inlägg eller ens i denna tråd utan endast kommenterat just detta inlägg som med lätthet kunde tolkas som råd till en annan förare!

Att du kör som du gör är din ensak så länge du inte kör ihjäl någon annan, vilket naturligtvis även kan hända mig och alla andra som är ute och kör. Så som du beskriver din körstil, eftersom du tycks veta hur jag ofta kör, så måste du veta mer om mig än jag vet om dig. Dessutom måste du ha en maskin som går i minst 600 km/h för det är ung där gränsen går för mig när jag tycker det börjar bli idiotiskt farligt ute på 70-sträckorna (dvs. 600/3 = 200 km/h). Jag kan inte annat än att buga åt din körstil och hastighet iom att du fortfarande lever :Bugar :Bugar :Bugar .

Nåväl, till sist kan jag också bara konstatera att du faktiskt inte använder blinkers just med motivationen att du skulle slita ut reglaget, vilket var just vad du skrev INTE var orsaken! :hihi :hihi :hihi

Jo, föresten var har du lämnat in motorn för trimning eftersom den minst måste ha närmare 1000 hk för att nå upp till hastigheter runt 600 km/h :D Tipsa tidningen Bike de är säkert intresserade av en profkörning med vidhäftande reportage. Fast hojen lär knappast fastna på bild! Eller så blir de suddiga eftersom fotografen riskerar att blåsa av vägen när man passerar! :rofl

Edit: Även jag kör som ett svin ibland just enbart för att det är kul! Och inte sjutton tänker jag på riskerna när jag sitter i sadeln då finns bara en sak som är viktig och som jag har fokus på...körningen!

// Niklas

Avarage skrev:
................

Edit: Även jag kör som ett svin ibland just enbart för att det är kul! Och inte sjutton tänker jag på riskerna när jag sitter i sadeln då finns bara en sak som är viktig och som jag har fokus på...körningen!

// Niklas

Du har rätt, jag gjorde nog lite för många felaktiga antaganden om dig. Hade inte förväntat mig ett svar där du skriver att även du kör som ett svin :D Trodde jag skulle få en moralpredikan utan dess like tillbaka :näsblod

Du har en viktig poäng på slutet, något som vi också är överrens om. Det viktigaste är att ha fokus på körningen. Vi som kör hoj är nog generellt bättre på det än bilisterna som allt som oftast pysslar med massa annat än att köra bil när de är ute på vägarna. (typ knappa på stereon, läsa karta, tillrättavisa barnen i baksätet, äta, prata i telefon osv)

Sen skrev jag dubbelt så fort, inte tre gånger så fort som du nog anser idiotiskt. Eftersom du inte verkar anse det idiotiskt att köra 150 på bakhjulet på 50 sträckor i stan får jag väl ändra till dubbelt så fort som folk i trafiken över lag anser idiotiskt. Även om de flesta anser det grovt vårdslöst och livsfarligt att göra det så tycker jag att det finns många tillfällen då det inte framkallar någon större fara för andra trafikanter. Går ju ruggigt fort att bromsa ner farten igen om det dyker upp nån fara. Bara man har lite överblick över vägen en bit framöver och det inte är nå skymda ställen där ungar kan springa ut så.

Dagens åktur blev mindre rolig, börja regna så det blev väl en 8 mil i regn för att komma hem, sög som fan!

Last edited:
blinkiblink

för att synas.....heljus på :tummenupp ,kör om allt framför dig..lika med överleva.. :Bugar
Funkat för mig i alla år jag kört hoj.....ALLA bilister är BLINDA och talar i mobiltelefon, rakar sig, snyter barn eller röker......
Den inställningen gör att man drar alla bilister över med en stor kam och man generaliserar....skit samma...jag har klarat mig. :lol

Kreuger skrev:
Du har en viktig poäng på slutet, något som vi också är överrens om. Det viktigaste är att ha fokus på körningen. Vi som kör hoj är nog generellt bättre på det än bilisterna som allt som oftast pysslar med massa annat än att köra bil när de är ute på vägarna. (typ knappa på stereon, läsa karta, tillrättavisa barnen i baksätet, äta, prata i telefon osv)

Eftersom du inte verkar anse det idiotiskt att köra 150 på bakhjulet på 50 sträckor i stan...

Håller med dig den inbitne motorcyklisten som kör mer än bara söndagsturer och som ÄR intresserad av sitt fordon och hur det framförs han/hon är garanterat också mer intresserad och har bättre fokus på övriga trafikanter. Om inte annat efter ett par år i sadeln när man inser vad som händer runt omkring en och hur man själv kan påverka olika situationer med olika ageranden.

När det gäller bakhjul inne i stan antar du fel! Det ÄR idiotiskt eftersom...bla, bla, bla (allt det där kan du nog redan). Om du är av annan åsikt kan jag inte annat än hoppas att även du skall få insikt i vad det är frågan om. För när det gäller OFÖRUTSEDDA händelser så reagerar en människa ofta på annorlunda sätt än om det är planerat.

När jag kör på torr väg/bana och övar inbromsningar (vilket sällan händer på väg men däremot på bana) så har jag sällan problem med att få till en näst intill perfekt inbromsning. Men det är inte samma sak som när jag bromsar i panik för något jag inte planerat.

När jag ibland kör som f..n så gör jag det uteslutande ute på landsbygden! Det finns risker med det med, för andra trafikanter, stundtals även stora risker. Så moraliskt sett har jag ingen rätt att göra som jag gör och jag skulle nog få ett jobbigt liv oavsett om jag förstörde någons liv oavsett var det sker! MEN (det finns alltid ett men :gnissla ). Riskerna för att skada andra än sig själv är oerhört mycket större i tätbebyggt område än ute på landsbygden!

Nåväl, dubbelt så fort då då. Dvs bara ca. 400 km/h !!! :rofl

// Niklas

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul