hur gör ni för o bli ren?

Typungefärligtquote"Jag använder biltemas smörja, kosstar 29kr"

Den var det ja. 29 spänn, billigare än jag trodde till o med :tummenupp

grovrent tror jag skiten heter, brukar aldrig bli särskilt jättesmutsig men det tar då bort skiten så det räcker iallaflal.

Lär dig använda handskar.

Knappast bra att först gå omkring hela dagen med en massa kemikalier i direktkontakt med huden, och sedan använda andra kemikalier för att få bort dem :3freak

Själv använder jag sådanna här, 'Dry fit workwear gloves'

B0007WKD5S.01._SCMZZZZZZZ_.jpg

Ger klart godkänd fingertoppskänsla till allt utom ren finmekanik (modell urverk), står emot fukt men skall man riktigt gägga ner sig drar man en gummihandske utanpå (då håller de ju dessutom längre innan de är dax att kassera)

Last edited:
Yes diskmedel. Funkar lika bra som all handrengöring som har sand i sig (eller "små kulor"). Dessutom tycker jag det är skonsammare för händerna.

KRESTO heter det som jag använder... ett rengöringsmedel som har som små sandkorn eller vad det är i sig.. Fungerar mycket bra!

Handrengöringspasta för effektiv rengöring av huden från olja, fett, lackfärg, tjära och mycket svår smuts. Biologiskt nedbrytbart rivmedel av valnötsskalsmjöl. pH 6,5.

min farsa och jag änvänder nåt som säkert är 20 år gammalt :tummenupp

fungerar skit bra.. fast de kliar i händerna 4 timmar efter man använt de :hihi
kan kolla va de heter :3freak

zpeppy skrev:
Jag använder biltemas smörja, den man tvättar sig efteråt med, inte innan alltså. Den är grym och tar bort allt vad skit heter, är inne på min andra 1L burk.
Sök på "hand rengöring" på biltema.se så kommer denna fram, kosstar 29kr:tummenupp

Archive%5CProduct_images%5C36%5CLarge%5C36-980_l.jpg

Ja det där medlet fungerar väldigt bra med tanke på priset! :tummenupp

Men jag tycker den där andra biltemakrämen man smörjer in sig innan man lubbar ut till garaget inte fungerar lika bra, får man lite vatten/glykol på sig så åker det bort nästan på en gång. Finns andra varianter som tål vätskor mkt bättre! :)

Som -ah skriver, använd handkräm innan... skapar en barriär mot smutsen som gör att det inte går in i huden på samma sätt.

Som ngn annan skriver så kan man även ha handskar, på mitt förra jobb hade dom antistathandskar. Dessa funkade finfint, tunna som fan och tog den värsta smutsen.Procurator - Swehand gör en liknande handske. Jävligt bra. http://www.procurator.se/image.asp?id=340

Om du använder ovanstående medel så slipper du använda starka saker efter som sliter och torkar ut huden.

Last edited:
Soulflylost skrev:
min farsa och jag änvänder nåt som säkert är 20 år gammalt :tummenupp

fungerar skit bra.. fast de kliar i händerna 4 timmar efter man använt de :hihi
kan kolla va de heter :3freak

Asbest är ingen höjdare, hälsa farsan det!

Carcass skrev:
Lär dig använda handskar.

Knappast bra att först gå omkring hela dagen med en massa kemikalier i direktkontakt med huden, och sedan använda andra kemikalier för att få bort dem :3freak

Själv använder jag sådanna här, 'Dry fit workwear gloves'

B0007WKD5S.01._SCMZZZZZZZ_.jpg

Ger klart godkänd fingertoppskänsla till allt utom ren finmekanik (modell urverk), står emot fukt men skall man riktigt gägga ner sig drar man en gummihandske utanpå (då håller de ju dessutom längre innan de är dax att kassera)

jag har alltid handskar på mig...
de går igenom på en gång..
nå gummi historia eller finvantar kan man inte ha då företaget inte bekostar det..går nästan ett par vanliga per dag..om inte mer.
bbar runt ugnar som har flyttande metall inuti..
ibland e de så hett så de inte går o stå på dom så länge..
uppmätt rekord på kyligaste området uppgick till 90+ grader, = varmare ju närmre ugnen.

o just de..gummi smälter på mitt jobb, jo :rolleyes:

Last edited:
ozeo skrev:
jag har alltid handskar på mig...
de går igenom på en gång..
nå gummi historia eller finvantar kan man inte ha då företaget inte bekostar det..går nästan ett par vanliga per dag..om inte mer.
bbar runt ugnar som har flyttande metall inuti..
ibland e de så hett så de inte går o stå på dom så länge..
uppmätt rekord på kyligaste området uppgick till 90+ grader, = varmare ju närmre ugnen.

o just de..gummi smälter på mitt jobb, jo :rolleyes:
Ok men det är ju arbetsgivarens skyldighet att förse sina anställda med lämplig skyddsbeklädnad så det gäller ju att hitta rätt produkt.

KAFFESUMP ÄR DET BÄSTA.När jag målade olja förut så använde man det att göra rent händerna,oslagbart är det:=)

twinner skrev:
KAFFESUMP ÄR DET BÄSTA.När jag målade olja förut så använde man det att göra rent händerna,oslagbart är det:=)

jaaaa. de har vi massa av :banana

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...