Hur gör ni efter en vurpa?

Hägglund

Varför bromsa om man kan gasa?
Gick med
6 Feb 2004
Hoj
Ducati Hypermotard
Ni som kör med skinnställ och åker motard (eller annan hoj), vad gör ni med stället efter en marksyning? Lämnas det in för lappning?

Blir skinnstället lika säkert efter en lagning? Man har ju inte direkt råd att köpa nytt ställ efter att han glidit omkull...
Är det skillnad mellan olika ställ hur bra dom klarar en marksyning?
Nåt märke som är speciellt tåligt?

Tacksam för svar :)

Hägglund skrev:
2041269 Ni som kör med skinnställ och åker motard (eller annan hoj), vad gör ni med stället efter en marksyning? Lämnas det in för lappning?

Blir skinnstället lika säkert efter en lagning? Man har ju inte direkt råd att köpa nytt ställ efter att han glidit omkull...

Har varit nere i backen 6 ggr med mitt ställ och det verkar hålla. man ser ju var sömmarna är dåliga nånstans och anpassar nästa fall till det..

Har synat marken 5ggr med mitt och visst det blir lite märken i det men det känns inte tunnare på nått vis. Brukar smörja in stället med fett där de vart utsatt.

Kör tills det blir hål och då lämnar man in det till en skräddare som får lappa.
Ju mer slitet ställ ju mer hårdrock.. :yoparty

420 skrev:
2041491 Kör tills det blir hål och då lämnar man in det till en skräddare som får lappa.
Ju mer slitet ställ ju mer hårdrock.. :yoparty
tellskog skrev:
2041443 Har synat marken 5ggr med mitt och visst det blir lite märken i det men det känns inte tunnare på nått vis. Brukar smörja in stället med fett där de vart utsatt.

Sant :yoparty

Ni lämnar inte även om skinnet känns "tunnare" efter en vurpa?
Bara om det går hål?

Äh, vadå lämna in.. silvertejp! Ingen som har bild på Stoffys skinnställ från i somras? :hihi

När man vurpar : Släpper aldrig kopplingen, man måste få upp hojjen fort nog så man kan köra vidare.

Om man iallafall skulle kastas av hojjen springer man allt vad man har mot den och vräker upp den och kör med hjulspinn vidare :tummenupp

Thats the way to do it! :yoparty

Ne jag har inte lyckats haft hål på mitt än. Men laga eller köpa nytt, ett skinnställ håller ju ganska bra ett tag, mitt iallafall. Min handske ville inte vara med längre däremot, det va lite synd :huvet

Ställer mig upp, plockar upp hojjen och kör vidare.

Jag har säkert 30-40 vurpor på mitt skinställ och det håller sig lika bra nu som då. Motard går inte nog fort för att riktigt riva skinställ, förutsatt att det inte fastnar i något då.

Men ont kan det göra att falla ändå ;)

Hägglund skrev:
2041269 Ni som kör med skinnställ och åker motard (eller annan hoj), vad gör ni med stället efter en marksyning? Lämnas det in för lappning?

Ja mitt ställ är ju ökänt och lite hål är ingen fara i mitt tycke. Hade stora hål på höften och i ryggslutet. PÅ höften hade jag ju höftskydd under stället och på ryggen ryggskydd. Tror jag vurpade minst 10ggr efter att det blev hål och jag har aldrig varit så rädd för att skrapa mig för det.
Laga det gör man på vintern.

Olof Eriksson skrev:
2042202 Ställer mig upp, plockar upp hojjen och kör vidare.

Jag har säkert 30-40 vurpor på mitt skinställ och det håller sig lika bra nu som då. Motard går inte nog fort för att riktigt riva skinställ, förutsatt att det inte fastnar i något då.

Men ont kan det göra att falla ändå ;)
Du väger inte så mycket, det kanske bildas en luftkudde mellan dig och asfalten som du glider på. ;)

Mitt skinnställ var så risigt redan från början så det är svårt att säga om det tillkommit nåt mer, det går nog inte tillräckligt fort som Olle säger, det är iaf inte hål in till mitt skinn nånstans. :)

Edit: Skulle vilja påstå att kvalitén på grejorna gör en jävla skillnad också.

Last edited:
Jag var i marken 4 gånger med mitt gamla ställ och gjorde som tellskog, smörjde in det (med sådan där skinställs tjofräs smörj som jag fick till stället för att det skulle behålla spänsten.) och kollade så att inga sömmar gått sönder och sedan var det bra med det. :)

:hej

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...