Hur gör man

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
Hojlös :(
Får snart hem min cagiva mito och då ska det bytas en hel del saker.
Så nu till saken jag vill byta ut mina bromsslangar till stålomspunna vad ska jag göra. Tömma olja först eller typ bara skruva av direkt :va :confused:
Vad kostar ett par stålomspunna slangar typ :confused:

Alex.J skrev:
Får snart hem min cagiva mito och då ska det bytas en hel del saker.
Så nu till saken jag vill byta ut mina bromsslangar till stålomspunna vad ska jag göra. Tömma olja först eller typ bara skruva av direkt :va :confused:
Vad kostar ett par stålomspunna slangar typ :confused:

Du ska typ tömma oljan först typ och sen typ skruva av dom gamla slangarna typ och sen dom nya typ och till slut ny olja i typ. Glöm en lufta ordentligt oxå typ :tungan :D

Förresten använd typ samma olja som innan typ :tummenupp

KIRE skrev:
Du ska typ tömma oljan först typ och sen typ skruva av dom gamla slangarna typ och sen dom nya typ och till slut ny olja i typ. Glöm en lufta ordentligt oxå typ :tungan :D

Förresten använd typ samma olja som innan typ :tummenupp

När jag har hält på med den nya oljan blir det automatiskt tryck igen då eller vad ska jag göra då. Var ska jag häla på den nya oljan uppe i behållaren eller ska jag trycka i den nerifrån.
Om jag då häller på med ny olja uppe behållaren ska jag bara pumpa en stund då och sedan lufta som f*n

Du ska hälla i oljan i behållaren, uppifrån. Om du inte vet hur du luftar tycker jag du ska köpa en verkstadshandbok till mito! Du häller i oljan, luftar. Täck för hojen med ett lakan eller liknande (Bromsolja fräter).

Du kommer inte att lyckas tömma ssystemet helt, så var beredd på att ta hand om ett litet läckage när du lossard banjobultarna. Låt det helst inte komma i kontakt med lackade ytor. Sen är det bara att fylla på i behållaren och pumpa ner bromsvätskan i systemet med handtaget precis som vid luftning.

cRoC skrev:
Du ska hälla i oljan i behållaren, uppifrån. Om du inte vet hur du luftar tycker jag du ska köpa en verkstadshandbok till mito! Du häller i oljan, luftar. Täck för hojen med ett lakan eller liknande (Bromsolja fräter).

Ja! Bromsvätskan löser upp lacken... det blir som skinnet på en nylagad kyckling.. bara att dra av från plåten.

om det kommer vätska på en lackad yta ska man skölja med mycket vatten. :tummenupp

cRoC skrev:

Jodå jag vet hur man luftar men sist jag skulle göra det fick jag problem med att jag inte fick upp något tryck :mad:
Jag vet att bromsolja fräter :brinnerup
Jag får en verkstadshandbok med ska kolla i den. Men jag tror inte att det står något om att byta till stålomspunna :lol

Jag lyckades skvätta ner hela min kåpa en gång :D Skyndade med diskmedel och vatten, det funkade ;)

Alex.J skrev:
Jodå jag vet hur man luftar men sist jag skulle göra det fick jag problem med att jag inte fick upp något tryck :mad:
Jag vet att bromsolja fräter :brinnerup
Jag får en verkstadshandbok med ska kolla i den. Men jag tror inte att det står något om att byta till stålomspunna :lol
Varken luftningen eller hur man byter har så värst mycket att göra m typen av slangar. Köpa bara inte rosa, för det finns nog inga beskrivningar för just den färgen. :D
/u

cRoC skrev:
Jag lyckades skvätta ner hela min kåpa en gång :D Skyndade med diskmedel och vatten, det funkade ;)

Vem hade kunnat gissa det??? :arsele

Tips!
Du kan fylla nerifrån i luftnipplarna!
Genom att trycka in BromsVÄTSKAN där med tex en plasflaska och slang som sluter tätt!!
Då brukar det gå lättare att få bort luften eftersom luften vill uppåt i systemet!!!
Ja jag har gjort så och det fungerar!

Ett annat alternativ är att lufta med Bromsoken lösa och hängande högre än bromshandatget...
Det för att få upp luften till oken så det går att lufta.
Men då måste du ha något instucket mellan klossarna så kolvarna inte kommer ut!
Har även testat detta sätt vid krångliga luftnings tillfällen...Och även detta fungerar!

Bara tips hur man kan göra... Inget påstående om att detta är det bästa sätten! OK alla ???

Enklast att lufta är att köpa genomskinlig plastslang på OK typ 2,5 m och sätta på luftnippeln på oket. Sug sen i andra änden medan man pumpar medan man tittar, men försiktigt så får man ut det mesta av luften. Bromsvätska är glykolbaserat så det är inte så bra att få i munnen . På så sätt slipper man pumpa i handtaget i 10 - 15 min. När man gjort det så är det bara att lufta på vanligt sätt. Ett annat tips är att efteråt sätta ett spännband eller gummiband runt handtag och bromsarm och lämna över natten. Lär fixa eventuella småbublor som kan finnas kvar i slangen. Funkade för mig sommaren 2001 i alla fall.

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP