Hur gör man ??

TokJohan

Medlem
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
290 hk...Fast på 4 hjul
Håller på å letar en topkåpa till min zx9 -98- har hittat en, fast det finns 2 st sprickor i den. :hoppa
1 som är ca 20 cm och den andra e 10 cm, hur gör man om man ska laga sprickorna och vara "säker" på att det håller ?
Någon som vill komma med lite tips ?
Ska få köpa den för en 700 hundring så det är ju värt att kolla upp ! :tummenupp

// TOK :fyllisar

TokJohan skrev:
Håller på å letar en topkåpa till min zx9 -98- har hittat en, fast det finns 2 st sprickor i den. :hoppa
1 som är ca 20 cm och den andra e 10 cm, hur gör man om man ska laga sprickorna och vara "säker" på att det håller ?
Någon som vill komma med lite tips ?
Ska få köpa den för en 700 hundring så det är ju värt att kolla upp ! :tummenupp

Kör med epoxy och glasfiber, eller om sprickan inte är så bred utan bara sprucken (dvs. om du inte behöver tillföra material) så använd glasfiberspackel, Plastic Padding har ett som är helt ok.

Limstift skrev:
Kör med epoxy och glasfiber, eller om sprickan inte är så bred utan bara sprucken (dvs. om du inte behöver tillföra material) så använd glasfiberspackel, Plastic Padding har ett som är helt ok.

Kommer det att hålla ?? :va
Det e ju inge kul om man efter att man lackat den ser att kåpan
börjar spricka igen ! :huvet

TokJohan skrev:
Kommer det att hålla ?? :va
Det e ju inge kul om man efter att man lackat den ser att kåpan
börjar spricka igen ! :huvet

det var en lackerare som fixade mina kåpor så de såg helt nya ut. du kan ju kolla upp det. :)

Plastic padding håller inte, skär upp sprickan ordentligt, borra små hål i slutet av sprickan som stopp.
Armera med glasfiber/polyester på baksidan och fyll sprickan med polyester, sen är det bara att slipa ner och finspackla.

QUOTE=sEiKo]Plastic padding håller inte
Det beror på vilket Plastic PAdding du menar, jag har en där det är långa fibrer nedblandade i smeten dessutom är den grön så du behöver nog inte lacka över det på din Kawwa efteråt :banana

Min kawwwa är svart :dummer
Vad den plastic padding du andvänder som är grön ??

TokJohan skrev:
detta gäller originalplast inte glasfiber
Smält ihop sprickan på baksidan med lödkolv, rugga upp runt sprickan o lägg på ett lager lim över och runt sprickan. Det finns speciallim för plast som används av MC-firmor till detta ändamål själv använder jag smältlim. Är det bara en spricka och inga delar saknas syns endast ett svart streck på utsidan efter denna operation.

TokJohan skrev:
QUOTE=sEiKo]Plastic padding håller inte

Min kawwwa är svart :dummer
Vad den plastic padding du andvänder som är grön ??

Men det kan väl vara sexigt med ett mörkgrönt streck på toppkåpan? :rolleyes:
Jag tror t.om. att det hette Glasfiberspackel men se till att (om du använder det) att du får lite lagom långa fibrer så håller det bättre, nackdelen är bara att du måste lägga på en större yta på baksidan. Men om det ändå inte kommer att synas senare så kvittar det kanske.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park