Hur gör man ?

Plankan

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Hoj
Honda CBR 1000f -89
Hej alla glada hojåkare :)

Mitt namn är Jasper.
Jag är en kille/man eller gubbe (what ever) på 45 bast som kommit till insikt om att jag aldrig på något sätt kommer att uppnå eller har en chans att rätta till mitt liv här i Sverige.
Jag har inte på något sätt hamnat i fel sällskap eller är kriminellt belastat -
men har ändå fått lära mig den hårda vägen och nu i denna ålder insett att det är kört med vad som heter "villa volvo och vuvve" :(
Jag har ändå lyckats slarvat bort det mesta av mitt liv med ungdumliga dumheter som jag än idag får betala priset av och bara stått och "tittat på" medan livet har gått förbi därute.
Nu skall det inte tolkas som om att jag på något sätt har planer på att hänga mig i närmsta träd,för så är inte fallet :)
Men jag hoppas på att med denna tråden kunne få lite hjälp till hur man överlever ute i stora världen som hojåkare av dom av er som testat på det.

På något sätt,lite samtidigt som det skrämmer skiten av mig
vill jag ut och uppleva den stora världen och se vad som finns där ute.
Eftersom jag inte längre har någon familj tänker jag inte heller köra med någon deadline för en eventuell hemkomst till Sverige.
Dock har jag ändå koll på hur jag skall ha min höj försäkrad samt att jag kanske skulle kunna fixa med att ha den nybessad för 2 år fram precis vid evt avfärd.

Mina planer är att sälja ut allt jag äger,min bil samt all inventar och ta mina besparingar för att sedan ta min hoj och åka ner till dom varma länderna spanien/france italien etc etc
Tänkte lasta på hojen i DK och ta sk "bil/tåg transport" vilket lär spara en för många mil/slitage och evt stopp samt alla avgifter och övernatningar,men så kommer frågan -
hur bor man,vart och vad kostar det ??

Jag är absolut inte rädd för att sova i tält eller vandrahem -
men skulle nu genom denna tråden vilja fråga det av er som varit utomlans vart ni bott hur ni bott etc etc.

Mvh/
Jasper

Det där låter som en oerhört god idé. Ge dig själv det du vill ha, ut i världen och låt livet komma till dig :)
Men lova en sak ... blogga här med text och bilder, det skulle vara oerhört kul att följa dig på vägen.

Har du all tid i världen så skulle jag inte ta något biltåg. Det är inte gratis och slitaget på hojen
är minimalt på 100-150mil.
Enda fördelen med tåget är att det kör på natten, man sparar en övernattning.
Fö finns inga fördelar bara nackdelar, trångt och en tygklädd planka att sova på.
Usel frukost. Jag betalade enkel resa Hamurg Munchen 1550:-
Som en kompis uttryckde det, att en skopa valium borde ingå i priset:huvet

Cool plan och har du dessutom inget som håller dig kvar i moderlandet är det ju bara att dra! Lycka till och upp med feta bilder efter resans väg! :tummenupp

Jag tågluffade några veckor i sommar, vandrarhem brukar gå på mellan 18-30 euro per natt. Man får säng och har möjlighet att duscha. Du kommer också träffa hundratals sköna studenter som kommer undra vad fan du gör där och vilja bjuda ut dig på en fest. Nu är det dock inte högsäsong längre så många kommer nog vara mindre befolkade och det kommer vara enkelt att hitta sovplats på vandrarhem.

Kör på, jag reste med tåg och träffade andra backpackers, blev så att med dom man tyckte mest om så reste man ihop i en vecka :) riktigt trevligt och ett utmärkt sätt att få vänner för livet.

Sen VEM fan säger att villa, fru och vovve är the way to go? Svenssons lever generellt ett jävligt tråkigt liv.
Där highlighten är hurvida grannen har ny gräsklippare eller kräftskivan varje år.

Du har precis vunnit tävlingen för årets bästa trådnamn. Grattis! Det kommer en flaska skumpa på posten inom några dagar.

Jag håller med kör själv det har du tid med.
Vandrarhem och B&B är det smidigaste när nan bara vill stanna för att sova och sedan sticka på morgonen igen, tält är lite för bökigt att sätta upp och riva när det gäller så kort tid, däremot när man stannar på något ställe en tid kan man prova andra boenden, kanske kan man dila med någon B&B om ett bättre pris om man stannar flera nätter särskilt nu i lågsesång.
Kul plan du har hoppas det går bra med försäljningen av prylarna.
Det är bra att du hittat till SH här kan du alltid få råd och hjälp om du behöver på resan, såväl mekråd som andra.
Lycka till på resan.

Har du all tid i världen så skulle jag inte ta något biltåg. Det är inte gratis och slitaget på hojen
är minimalt på 100-150mil.
Enda fördelen med tåget är att det kör på natten, man sparar en övernattning.
Fö finns inga fördelar bara nackdelar, trångt och en tygklädd planka att sova på.
Usel frukost. Jag betalade enkel resa Hamurg Munchen 1550:-
Som en kompis uttryckde det, att en skopa valium borde ingå i priset:huvet

Jag håller med dej.

Har man ingen brådska neråt så skippa tåget.

Du beskriver nu vad dom flesta som sitter fast i ekorrhjulet drömmer om :-). Min fråga är varför du siktar mot västeuropa? Har kört mycket hoj i östeuropa, Balkan, Rumänien osv.....
Det är mycket billigare att leva på den sidan och minst lika kul.
Skippa Ukraina och längre österut om du inte kan språket, dom är alldeles för bra på att blåsa folk om dom kan, kan man språket funkar det bra.
Om du inte skall vildcampa så tycker jag att billiga hotel (går oftast att hitta för 150-300kr) är att föredra framför tält, campingplatserna kostar också pengar. Men det beror på hur länge du tänker stanna på olika platser, det är lättare att knyta kontakter på campingplatser. Gnetar man så går det att leva på 30 euro / dan om man inte kör för långt, soppan är billigare men inte gratis, Bulgarien var billigast i somras med 10.50 :-. På många ställen går det att vildcampa, har gjort det i vartenda land på balkan utan problem, men man får leta lite efter sjyssta ställen.:yoparty:yoparty

Bara en tanke. Varför Europa?
Blir billigare, och därmed ekonomiskt enklare, att lämna EU så fort det går sas. Har man ett hantverk kan man tjäna extra på det under hand.
Har man kontakter med seglare så finns det mängder av båtar som behöver fixas etc (om man nu är på sådan platser efter kusterna) och har normal händighet. Alltså möjlighet att dryga ut reskassan lite.

Om man nu vill vara ute länge så blir det ju viktigt med örena. Lämnar man EU så blir det nog trassligare med försäkring och tullkostnader vid gränsövergångar vilket får kontrolleras. Fanns ju tidigare ett "Carne du passange"?? Vilket man var tvungen att ha på diverse platser för att kunna få med sig fordon i bla Afrika utan att tulla in dem sas.

Har själv rest med båt under några år och det var definitivt rekommenderbart. Men extra pengar jagades hela tiden så man kunde vara ute just liiite till:)

Blir lite avundsjuk på dig nu:gnissla

Jag är medveten om att tåget inte är billigt -
men en av tankarna med det var väl att ta en liten genväg rakt ner till det "varma".
Om allt går i lås,så skulle det kunna bli avgång typ jan el feb och gudarna veta hur vädert blir då.

Varför just västeuropa...
Bra fråga faktisk och svar blir att jag vet inte till mera än att det finns en del ställen jag absolut skulle vilja besöka -
men visst,man kanske skall sätta sig ner och plugga "öst" lite också.
Öst är kanske också att jag ofta har förknipat det med "osäkert/farligt" men tiderna har kanske ändrats där med ?

Som sagt så är jo en av mina orsaker att jag öppnade denna tråden -
att jag också gärna vill få både tips råd och kanske få upp ögonen för annat än det jag själv kommit på och det man inte viste som andra vet och vill rek. att besöka.

En annan sak är att jag har egentligen inte så vidare mycket erfarenhet när det gäller att "bila/mc" utomlands.
I all min tid som jag har kört MC,så har Jylland (skagen) varit den destination som mest fjärr från mitt hem. :rodnar
Men jag har ändå suget efter att åka och om man då hittar ett ställe och stannar över en natt eller om jag skulle få lustan av att stanna längre och uppleve en by eller ett ställe,ja så får det bli det som känns rätt och bäst.

Jasper, ta dig en titt på http://www.andersaroundtheworld.com/ . En annan Tokig dansk som åkt världen runt, dock på en KTM. Han hade en DVD på gång om mycket praktiska saker angående resandet, fast det verkar som att han inte kommer släppa den. Hans videoavsnitt är dock trevliga att titta på.

Jag är medveten om att tåget inte är billigt -
men en av tankarna med det var väl att ta en liten genväg rakt ner till det "varma".
Om allt går i lås,så skulle det kunna bli avgång typ jan el feb och gudarna veta hur vädert blir då.

Varför just västeuropa...
Bra fråga faktisk och svar blir att jag vet inte till mera än att det finns en del ställen jag absolut skulle vilja besöka -
men visst,man kanske skall sätta sig ner och plugga "öst" lite också.
Öst är kanske också att jag ofta har förknipat det med "osäkert/farligt" men tiderna har kanske ändrats där med ?

Som sagt så är jo en av mina orsaker att jag öppnade denna tråden -
att jag också gärna vill få både tips råd och kanske få upp ögonen för annat än det jag själv kommit på och det man inte viste som andra vet och vill rek. att besöka.

En annan sak är att jag har egentligen inte så vidare mycket erfarenhet när det gäller att "bila/mc" utomlands.
I all min tid som jag har kört MC,så har Jylland (skagen) varit den destination som mest fjärr från mitt hem. :rodnar
Men jag har ändå suget efter att åka och om man då hittar ett ställe och stannar över en natt eller om jag skulle få lustan av att stanna längre och uppleve en by eller ett ställe,ja så får det bli det som känns rätt och bäst.

Behövs ingen erfarenhet eller framförhållning, gör som jag gjort flera gånger, lasta på en polare där bak och kör. Får du problem kommer du också förr eller senare få hjälp :)

Jasper, ta dig en titt på http://www.andersaroundtheworld.com/ . En annan Tokig dansk som åkt världen runt, dock på en KTM. Han hade en DVD på gång om mycket praktiska saker angående resandet, fast det verkar som att han inte kommer släppa den. Hans videoavsnitt är dock trevliga att titta på.

Varför skulle han inte vilja släppa den? Sett samtliga videoavsnitt :(

Varför skulle han inte vilja släppa den? Sett samtliga videoavsnitt :(

Ingen aning. Tidigare annonserade han ju om det på hemsidan, man kunde tom "betala" den i förväg genom att donera pengar till honom. Men nu hittar jag ingen information om den alls.

Ingen aning. Tidigare annonserade han ju om det på hemsidan, man kunde tom "betala" den i förväg genom att donera pengar till honom. Men nu hittar jag ingen information om den alls.

Han fick ihop nog med pengar så dvd:n är säkert på gång. Han lär väl annonsera så fort den är klar.

Back